אפלייד מטריאלס עקפה את התחזיות והציגה איזון בשורת הרווח

הכנסותיה נפלו ב-38.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך היו גבוהות מהציפיות ■ הרווח השולי (ברוטו) הסתכם ב-28.7% לעומת צפי האנליסטים ל-22.4% ■ מתחילת השנה פוטרו 200 מעובדי החברה בישראל

אפלייד מטריאלס פרסמה הערב (ג') לאחר סיום המסחר בוול סטריט את תוצאותיה לסיום הרבעון הפיסקאלי השלישי של השנה ועקפה את התחזיות כשדיווחה על איזון בשורת הרווחים (הפסד מתואם של 2 מיליון דולר) לעומת צפי כי תדווח על הפסד של 8 סנט למניה. על פי הנתונים החשבונאיים (GAAP) הפסידה החברה 55 מיליון דולר או 4 סנט למניה לעומת רווח של 165 מיליון דולר שהם 12 סנט למניה עלייהם דיווחה ברבעון המקביל אשתקד.

הכנסות החברה נפלו ב-38.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והם הסתכמו ב-1.13 מיליארד דולר לעומת צפי כי יעמדו על 958.4 מיליון דולר בלבד.

החברה דיווחה כי הרווח השולי (ברוטו) הסתכם ב-28.7% לעומת צפי האנליסטים ל-22.4%. החברה דיווחה כי מספר ההזמנות החדשות ברבעון האחרון הסתכם ב-1.07 מיליארד דולר וכי צבר ההזמנות של החברה בסיום הרבעון ירד ב-6.6% ל-2.95 מיליארד דולר לעומת 3.16 מיליארד דולר ברבעון הקודם.

"בסביבה עסקית קשה, אפלייד הצליחה לשפר את תוצאותיה התפעוליות והצליחה להציג תזרים מזומנים חזק, זאת בעודה מבצעת השקעות ניכרות בטכנולוגיות חדשות בעבור שבבים מהדור הבא, שישמשו למסכים שטוחים וללוחות סולאריים" אמר מייק ספלינטר, יו"ר ומנכ"ל החברה.

במסחר המאוחר עולה המנייה בכ-1.7% לאחר שבסגירת המסחר רשמה ירידה של 1.85% למחיר של 13.22 דולר למניה המשקף לה שווי שוק של 17.62 מיליארד דולר.

תחזיות לתעשיית הציוד למפעלי השבבים

"אחרי חודשים ארוכים של ירידה במכירות ודכדוך, תעשיית הציוד למפעלי השבבים פונה כלפי מעלה", כך כתב לפני כשבוע ג'ורג בארנס, נשיא ומייסד חברת המחקר SMA שמתמחה במפעלי השבבים, "השנה הגרועה ביותר בהיסטוריה של התעשייה מאחורינו. זמן ההתאוששות הוא כאן ועכשיו", הוסיף.

הדברים של בארנס אינם טריוויאליים. הרקע הוא ירידה של כ-30% שרשמה תעשיית הציוד למפעלי השבבים ב-2008 וירידה נוספת שצפויה השנה בשיעור של 45%, להיקף של כ-24.3 מיליארד דולר. לאופטימיות של בארנס שותפים גם גרטנר שבישרו כבר באמצע יוני כי התעשייה הגיעה לתחתית ברבעון השני של 2009 וכי ההתאוששות תירשם במונחי רבעון לעומת הרבעון הקודם כבר במהלך השנה הנוכחית ובאופן משמעותי יותר לתוך 2009.

במונחים מספריים מעריך בארנס, כי לעומת הוצאות על בניית קווי ייצור חדשים של שבבים בהיקף של כ-3.4 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה, ברבעון השלישי נראה כבר היקף הוצאות של כ-8 מיליארד דולר.

אולם השיפור בתעשייה לא צפוי לסחוף את כולם. "אנחנו רואים פוטנציאל להודעה על רה-ארגון נוסף באפלייד מטיריאלס ", כתב אתמול האנליסט סי. ג'יי מוס מבנק ההשקעות ברקליס, בדו"ח לקראת פרסום הדו"חות הכספיים של אפלייד היום בלילה. אולם במסגרת הדו"חות לא פרסמה החברה התייחסות לכך.

"לדעתנו ההודעה של החברה תכלול עוד קיצוץ בכוח האדם וכן מאמצים לקיצוצים נוספים בהוצאות", הוא טוען. במקביל מעלה מוס את תחזיתו לגבי מחיר היעד של המניה מתוך הערכה כי אכן הקיצוצים יתממשו ואלו יביאו לעלייה ברווחיות ברבעונים הקרובים. החברה נסחרת כיום בשווי של כ-18 מיליארד דולר.

הפעם, מאמין מוס, צפויים הקיצוצים להתבצע לרוחב כל החברה כולל בחטיבת פתרונות האנרגיה, שבה מפתחת החברה תאים סולאריים וכן בתחום השירותים. "זה מתבקש להציג שאלה לגבי הצפי, בעיקר בתחום הסולארי של החברה", כותב מוס, ומוסיף כי אפלייד צפויה להקפיא השקעות ולהפחית קווי ייצור במוצרי הבדיקות וביקורת האיכות שמתבצעות בפרוסות הסיליקון (כגון ה-UVision, Mask Inspection וה-SEM), שבהם מתרכזת מירב הפעילות בישראל.

שני סבבי פיטורים

אפלייד כבר עברה יותר מסבב אחד של רה-ארגון בשנתיים האחרונות. הפעם האחרונה בה הודיעה על פיטורים הייתה בדצמבר 2008 בה פרסמה כי 1,800 עובדי החברה יפוטרו במהלך השנה הקרובה, כ-200 מהם היו עובדי החברה בישראל.

החברה ביצעה גם סבב פיטורים בתחילת 2008, וגם אז הפעילות בישראל תפסה חלק ניכר מהצמצומים. בסך הכל, כיום יש לחברה כ-14 אלף עובדים, וכ-1,000 מהם בישראל. מאפלייד ישראל נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה לשמועות".

בברקליס מאמינים כי החברה תדווח הערב על הכנסות של כ-950 מיליון דולר, בהתאם לציפיות החברה והשוק, מה שמהווה צניחה של כ-50% לעומת המכירות ברבעון המקביל ושל 7% לעומת הרבעון הראשון של השנה.

הפסד ראשון זה חמש שנים

למרות שהמכירות ברבעון הנוכחי אמורות להיות הנמוכות ביותר מזה שנים רבות, יש סגמנט אחד שצפוי לצמוח, והוא חטיבת הסיליקון של החברה.

פעילות זו צפויה לרשום גידול של כ-60% במכירות לעומת הרבעון הראשון, בעקבות התאוששות בפעילות הייצור של ענקיות האלקטרוניקה והשבבים כגון TSM, אינטל, UMC וסמסונג.

מה שמטריד את מוס הוא הרווח הנקי, יותר מההכנסות. הדו"ח שפרסמה החברה בתחילת פברואר לרבעון הראשון של השנה, היה הראשון מזה חמש שנים שבו עברה אפלייד להפסד.

בברקליס אופטימיים יחסית לקונצנזוס בוול סטריט ומעריכים כי ההפסד ברבעון הנוכחי יעמוד על כ-0.05 סנט וכי החברה תחזור לרווחיות ברבעון הראשון של 2010.