מקורבים לאלוביץ': "הצענו מחיר ריאלי על פרטנר - מעבר לכך העסקה לא כלכלית"

אילן בן-דב ייפגש מחר בהונג-קונג עם נציגי האצ'יסון כדי לחתום על מסמך הבנות לרכישת פרטנר ■ היקף העסקה: כ-5.3 מיליארד שקל ■ בכיר ביורוקום: היה ברור לנו שבן-דב יעשה כל שביכולתו כדי לקחת את העסקה

"אנחנו לא מאוכזבים יותר ממה שצריך, מכיוון שאנחנו יודעים שלעסקת פרטנר יש מבחינתנו את המחיר ששווה לשלם. אם זה לא יהיה כלכלי ולא יתאים לנו, אנחנו לא נרכוש את פרטנר" - כך אומרים גורמים בכירים המקורבים לשאול אלוביץ מקבוצת יורוקום.

ככל הנראה, נכון לעכשיו יורוקום אינה מתכוונת לשפר את הצעתה במסגרת ההתמודדות על רכישת השליטה בפרטנר, ולפיכך נדמה כי הדרך לרכישת החברה על-ידי אילן בן-דב, שטס להונג-קונג אתמול (ב') כדי להיפגש עם בעלי פרטנר, נראית בטוחה.

יש לציין כי שווי העסקה לרכישת 51% מפרטנר עומד על כ-5.3 מיליארד שקל, לפי שווי חברה של 10.4 מיליארד שקל.

בן-דב מסתער

היום (ג') הסתובב אלוביץ' בין החברות הבנות בקבוצה במסגרת אישור הדו"חות הכספיים שלהן, ונראה כי הוא שלם עם עצמו שעשה את המירב שהוא היה יכול במסגרת מה שתכנן ומה שהקציב לצורך רכישת פרטנר.

גורם בכיר ביורוקום אמר כי "היה ברור לנו שבן-דב מתכוון להסתער על פרטנר, והוא יעשה את כל מה שהוא יכול כדי לקחת את העסקה".

בכך רמז הגורם כי המחיר שבן-דב צפוי לשלם אינו כלכלי עבור יורוקום, אך ייתכן כי בן-דב רואה את הדברים אחרת, ויש מחיר ששווה לו לעשות בו את העסקה גם אם לא מדובר במחיר ריאלי. על-פי ההערכות, בן-דב צפוי להזרים לטובת העסקה הון עצמי משלו ולא רק דרך החברות הבנות שלו.

בתוך כך נודע כי חלק נכבד מהגופים המוסדיים שגילו עניין בעסקת פרטנר סבורים כי המחיר שבו העסקה עומדת להיסגר גבוה מדי, וכנראה שהם לא צפויים לקחת חלק בגרעין השליטה.

המשמעות היא שבשלב הראשון בן-דב ככל הנראה הולך לבדו על העסקה, בלי גופים מוסדיים - ולאחר שישלים אותה הוא יצטרך להחליט אם הוא מציע חלק מהמניות לאותם גופים מוסדיים ובאיזה מחיר.

על-פי ההערכות, חלק מהגופים המוסדיים הגיעו למסקנה כי מוטב להיות בצד המממן של העסקה ולא בצד של הרוכשים. בגופים המוסדיים מאמינים כי בשוק יש עסקאות טובות יותר שהסיכון בהן נמוך יותר.

הפגישה המכרעת בין בן-דב ונציגיו לבין חברת האצ'יסון, בבעלות לי קה שינג, לצורך סגירת פרטי העסקה, אמורה להתבצע מחר (ד'), ובמסגרתה אמור גם להיחתם מזכר ההבנות שמבטיח כי בן-דב הוא הרוכש. בפגישה אמור לקחת חלק קניג פוק, מנכ"ל האצ'יסון טלקום, שביקר בישראל לאחרונה לצורך קידום עסקת המכירה.

העסקים של אילן בן-דב: מתקשורת ועד פיננסים

אילן בן-דב החל את דרכו בעסקים כבר בגיל 17, כבעל זיכיון להפעלת מכונות משחקים בבריכה. מאוחר יותר עסק בייבוא משחקים אלקטורניים, ובשנת 1991 הקים את חברת סאני. כעבור שנתיים, בתקופת הבועה בבורסה, גייסה סאני בבורסה בתל-אביב 20 מיליון שקל. אולם בעוד חברות רבות שהונפקו בתקופת הבועה נעלמו, סאני לא רק שרדה - היא הפכה בהמשך לאחת מיצרניות המזומנים הבולטות בבורסה.

הפריצה הגדולה של בן-דב היתה בשנת 1999, כשקיבל את הזיכיון לייבוא טלפונים סלולריים של סמסונג. בזכות הזיכיון עם סמסונג הפך בן-דב את סאני ליבואנית הטלפונים הסלולריים המובילה בישראל. בזכות ההצלחה הזו יושבת היום סאני על קופת מזומנים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. כיום נסחרת סאני לפי שווי שוק של 550 מיליון שקל.

לפני כשנה ביצע בן-דב ארגון מחדש במבנה אחזקות החברה ומכר את פעילות הייבוא של מכשירי סמסונג לחברת סקיילקס , שהיא החברה הבת של סאני. סקיילקס, שיושבת על קופת מזומנים של יותר מחצי מיליארד שקל, היא גם החברה שבאמצעותה מתמודד בן-דב על רכישת פרטנר.

מלבד ייבוא מכשירי סמסונג, סאני פעילה גם בתחום האינטרנט. החברה היא בעלת השליטה בחברת האינטרנט תפוז אנשים, שנסחרת לפי שווי שוק של 40 מיליון שקל.

מלבד תחום התקשורת, לבן-דב יש גם חיבה לפיננסים. לאורך השנים ביצע בן-דב לא מעט השקעות פיננסיות - וסאני הפכה לבעל עניין במספר חברות, בהן סאיטקס וקבוצת אי.די.בי.

לפני מספר שנים החליט בן-דב להרחיב את הפעילות הפיננסית. בן-דב הקים את חברת טאו תשואות, שביצעה השקעות ממונפות במניות שונות בבורסה. ההשקעות בוצעו בתקופת הגאות, ועם פרוץ המשבר בשווקים לפני כשנה וחצי ספגה טאו מכה קשה. החברה רשמה הפסדים כבדים בעקבות התרסקות המניות בבורסה ונכנסה לגרעון בהון העצמי.

בן-דב נחלץ לסייע לחברה, בין היתר באמצעות עסקת בעלי עניין למכירת האחזקות של טאו בסקיילקס לסאני. בעקבות הסיוע והתייצבות השווקים, מצבה של טאו היום טוב יותר, אולם הוא עדיין אינו מזהיר במיוחד. אחת מסדרות האג"ח של טאו נסחרות לפי תשואה של 37%, דבר המשקף את חשש המשקיעים מיכולת החברה לעמוד בתשלומי החוב למשקיעים.

44

פרטנר: מאפס ל-2.7 מיליארד דולר תוך 10 שנים

לפני כ-10 שנים, כשפרטנר הפכה לזכיינית הסלולר השלישית בישראל, תחת שם המותג Orange, נתפסה החברה כאנדרדוג. סלקום ופלאפון כבר שלטו כמעט ללא עוררין בענף (שגם ככה התקרב לרוויה), אך פרטנר הצליחה להוכיח אחרת: מסעי שיווק ופרסום די מרתקים ושירות לקוחות שקיבל לא מעט מחמאות הובילו את החברה במעלה ההר.

פרטנר מאיימת

ואכן, המספרים של פרטנר בעשור האחרון הוכיחו כי גם אם חברה נכנסת לשוק שהוא כמעט רווי, אין זה אומר שהיא לא יכולה להגיע למקום השני - או לפחות לאיים על הראשון. ופרטנר אכן החלה "לאיים".

כיום יש לפרטנר 2.944 מיליון מנויים (נכון לתום הרבעון השני), ואילו לסלקום יש 3.208 מיליון מנויים (נכון לתום הרבעון הראשון) - בעוד שלפלאפון, שהיתה זכיינית הסלולר הראשונה שהחלה לפעול בישראל, יש "רק" 2.694 מיליון מנויים (נכון לתום הרבעון השני).

פרטנר היתה לזכיינית הראשונה שהשיקה בארץ את טכנולוגיית ה-GSM, הטכנולוגיה שמאפשרת ללקוחות ישראלים להשתמש במכשיר הנייד במקומות בעולם שבהם קיימת רשת דומה. המותג Orange, שהפך עם השנים לאחד המותגים המוכרים בישראל, הוא מותג בינלאומי שבעבר היה בבעלות בעלת המניות הגדולה בפרטנר, חברת האצ'יסון וומפואה, וכיום הוא בבעלות התאגיד הצרפתי פראנס טלקום.

חברת הסלולר הראשונה שהונפקה

פרטנר היתה גם לחברת הסלולר הישראלית הראשונה שמניותיה הונפקו לציבור. ההנפקה התבצעה בנאסד"ק, חודשים ספורים לאחר כניסת החברה לפעילות בארץ. פרטנר גייסה אז 603.8 מיליון דולר (בהצעת מכר שזרמה לכיסי הבעלים) לפי מחיר של 13.5 דולר למניה, וכיום היא נסחרת לפי מחיר של 17.35 דולר (תשואה של 29%), המשקף שווי חברה של 2.7 מיליארד דולר.

עם זאת, לאורך העשור האחרון חוותה מניית פרטנר תקופות טובות יותר, ובשיאה (ביום האחרון של שנת 1999 - אותה שנה שבה הונפקה) נסחרה לפי מחיר של 25.875 דולר, ששיקף שווי חברה של כמעט 4 מיליארד דולר.

פרטנר החלה את דרכה עם הקידומת 054, אך עם השנים נוספו לחברה הקידומות 055, 066 ו-067. כשמשרד התקשורת החליט על איחוד קידומות מפעילי הסלולר, קיבלה החברה את הקידומת המקורית.

11