אלכסיי זכרנקו, שעמד לרכוש את גאון נכסים, נעלם ברוסיה

עקבותיו של איש העסקים היהודי-רוסי נעלמו ביום ג' שעבר בסנט פטרבורג ■ דיווחים בתקשורת הרוסית: מכוניתו נמצאה פרוצה, ויש חשש לחייו ■ שותפיו לעסקים הציעו 100 אלף ד' לסיוע במציאתו

תעלומה סביב היעלמותו של איש העסקים היהודי-רוסי אלכסיי זכרנקו. מדיווחים בתקשורת הרוסית בימים האחרונים, עולה כי האוליגרך שאמור לרכוש את חברת גאון נכסים הציבורית, נעדר ברוסיה. עקבותיו של זכרנקו נעלמו ביום שלישי שעבר, בעת שהלך לעבודתו בעיר סנט פטרסבורג. שותפיו לעסקים הבטיחו פרס של 100 אלף דולר למי שיסייע במציאתו.

בחודש יוני דווח לראשונה על העסקה למכירת גאון נכסים, ששימשה כזרוע פעילות הנדל"ן של קבוצת גאון, לחברת זכרנקו תעשיות תמורת כ-33 מיליון שקל. עד עתה העסקה טרם הושלמה. גאון נכסים היא חברה בת (72%) של גאון אחזקות , אשר עוסקת בשלושה תחומים עיקריים: קמעונאות וסחר, מים וקלינטק ושירותים פיננסיים.

זכרנקו, (45), הוא בעל דוקטורט בפיזיקה גרעינית. עם קריסת ברית המועצות הוא החל לייבא סחורות לרוסיה ונכנס גם לתחום המסעדנות. ביוני 2008 פתח עם השף רונן דברת-בלוך מסעדת יוקרה ברחוב מונטיפיורי בתל אביב, שנסגרה מאוחר יותר תוך סכסוך משפטי. לפני מספר חודשים הוא פתח באותו מקום את מסעדת 'פושקין', ובסוף החודש מתוכננת שם מסיבה בנוכחותו.

זכרנקו מתגורר ברוסיה, אך לפני חודש קנה קומה שלמה בפרויקט המגורים החדש "אמירי הרצליה", בשטח של 470 מ"ר, תמורת 8 מיליון שקל.

ברוסיה נחשב זכרנקו לאחד היבואנים הגדולים של משקאות חריפים מפינלנד, פירות יבשים ובוטנים מטורקיה, טלפונים סלולריים ועוד, לצד בעלות על חברה לעמילות מכס שנקראת Teb Corp, אשר אחראית על כניסת כל הסחורות הבינלאומיות לסנט פטרבורג.

רק לפני כחצי שנה סיפר זכרנקו בראיון למגזין G של "גלובס": "יש לי מרצדס סמארט קבריולט, היחידה בסנט פטרבורג, שיש כמוה רק אלפיים בעולם, ואני חולם להביא אותה לישראל". אותה מכונית נמצאה בעיר עם סימני פריצה, מה שעורר חשש לחייו של זכרנקו. עוד סיפר זכרנקו באותו ראיון, כי "הספורט האהוב עליי הוא ג'ודו, ופעם בשבוע אני הולך לאימון. יש לי חגורה שחורה".

כל המקורבים אל זכרנקו - שותפיו, עורכי דינו, בכירי קבוצת גאון ויח"צנים של עסקיו, שומרים על שתיקה מוחלטת וסירבו היום לספק פרטים לגביו, או ליצור עמו קשר לבקשת "גלובס". בין היתר, איש העסקים ניסים דג'לדטי, המייצג את זכרנקו בישראל, נמצא בחו"ל ואינו זמין לשאלות בנושא.

אלכסיי זכרנקו / צלם: יונתן בלום

הגרסה ה'רוחנית' והדיווח הפסימי

במהלך היום נמשכו הדיווחים, הסותרים לעתים, בתקשורת הרוסית על היעלמותו של איש העסקים. האתר Rosbalt דיווח קרוב לשתיים בצהריים, שעון ישראל, כי שישה 'מדיומים' שנשכרו ככל הנראה על ידי חבריו של זכרנקו מכריזים שהוא עדיין בחיים, וכי הוא "רק" מעונה. לטענתם, הוא מוחזק במרחק של 10-15 ק"מ מהפרברים המזרחיים של סנט פטרבורג, לאחר שהוכה נמרצות וייתכן שאף סומם בכפייה.

האתר Baltinfo אינו נוטה לכיוון הרוחני, ובשעה 12:15 (ישראל) דיווח כי מחלקת החקירות של סנט פטרבורג חושדת שמדובר ברצח, וממשיכה בחיפושים בציפייה לרע מכל.

פרקליטו של זכרנקו סירב להגיב להתפתחות בחקירה, ואמר כי "אני לא מאמין שחשיפת פרטים על המקרה תתרום להמשך החקירה".

מעדיף לשמור על פרופיל נמוך

זכרנקו הגיח במפתיע לתודעה הישראלית, כמו גאידמק לפניו. אך בניגוד לאחרון, שייחצן בקפידה את כל מהלכיו, זכרנקו הקפיד להישאר 'השותף השקט'. הופעתו הראשונה בפני הציבור בישראל הייתה עם פתיחת מסעדת RDB שלו בתל אביב. בראיון שנתן למוסף G של "גלובס" לפני כחצי שנה, הצהיר זכרנקו כי "גם ברוסיה אני משתדל להישאר אנונימי ולא לחשוף בפני איש את העסקים בהם אני מעורב, ועל אחת כמה וכמה בישראל".

נדמה כי למרות מעמדו כאוליגרך, זכרנקו באמת מעדיף לשמור על פרופיל נמוך. באותו ראיון ציין כי הוא לא נוהג להתלבש בהידור (לובש חליפה ועניבה רק בפגישות עסקיות), לא חובב סקי, ובכלל לא אוהב למשוך תשומת לב.