הקנדים רוצים לחסוך בצריכת אנרגיה ומחפשים עזרה בישראל

סנדרה פופטלו, שרת המסחר של מחוז אונטריו בקנדה מגלה בראיון בלעדי ל"גלובס" מה יש לה להציע לחברות בתחום הקלינטק והביומד: "חברה שתנהל מו"פ באונטריו תקבל עד 60% החזר על השקעותיה"

העולם הגדול אוהב את המוח המדעי והיזמי הישראלי. השוק המקומי רגיל שמציגים בפניו הזדמנויות בארץ כזאת או אחרת, ובדרך כלל גם ממהר לנצל את ההזדמנויות הללו. אז הנה עוד הזדמנות מעניינת, בצפון אמריקה, אונטריו שמה.

אונטריו, הפרובינציה הגדולה בקנדה, מכירה כבר את היכולות הישראליות - לחברת נטפים יש בה פעילות עניפה; קבוצת אחזקות המים של שרי אריסון, Miya, רכשה שם את חברת Veritech וטבע רכשה את נובפארם.

לא בכדי מזכירה סנדרה פופטלו, שרת המסחר והכלכלה של אונטריו, את הדוגמאות הללו בראיון בלעדי ל"גלובס".

לאונטריו יש עניין רב בטכנולוגיות סביבתיות ובמדעי החיים, וכך הגיעו פופטלו וסגנה לביקור בארץ מתוך מטרה להיחשף לתעשיות המים, האנרגיה הירוקה והביומד הישראליות. המטרה: לקדם שת"פ בין החברות הישראליות לחברות באונטריו, ולקדם השקעות.

לדברי פופטלו, יש קווי דמיון בין אונטריו לישראל, בין היתר בכך שבשתיהן יש תעשיית היי-טק מפותחת. באונטריו יש עניין רב בטכנולוגיות מים בשל משבר המים שמשפיע על חלקים נרחבים בעולם, ובפרט משום שחקלאות היא הענף השלישי בגודלו במחוז. גם ענף טכנולוגיית המידע מפותח שם, והוא השלישי בגודלו בצפון אמריקה כולה. בתחום מדעי החיים אונטריו נחשבת לשלישית בגודלה בצפון אמריקה.

"הייצוא הגדול שלנו הוא בתחום התעופה", היא אומרת. "יש לנו 250 חברות תעופה שמספקות טכנולוגיה מתוחכמת לחברות התעופה המובילות בעולם. אנחנו מייצרים 70% מכל הציוד לנחיתה בעולם, וההתמחות שלנו היא במערכות בקרה ושליטה למטוסים. כמו-כן, אנחנו עוסקים בחומרים מרוכבים לתחום התעופה והרכב, שיאפשרו כלים יותר קלים וחסכוניים בצריכת אנרגיה", מפרטת השרה.

תנאים מזמינים

לדברי פופטלו, התנאים העסקיים באונטריו מזמינים מאוד עבור יזמים ומשקיעים מן החוץ. למשל, "מס החברות המקומי הוא התחרותי ביותר בצפון אמריקה", היא אומרת. גובה המס היום הוא 31.5% בעוד שבשאר המחוזות והמדינות בצפון אמריקה מגיע גובה מס החברות ל-32.9%-39.2%.

עוד לדבריה, "באונטריו ניתנים תמריצים רבים למו"פ, כל זמן שהוא נעשה במסגרת חברה מקומית. כלומר, היזמים צריכים להקים חברה באונטריו ולפעול באמצעותה כדי ליהנות מהתנאים שהמחוז מציע. למשל - החזר של עד 60% על השקעות במו"פ", היא אומרת, "מיה למשל כבר עובדת ככה ונהנית מהמוסדות האקדמיים שלנו לטובת המו"פ שלה".

בנוסף, פופטלו מספרת על קרנות לחברות זרות באונטריו. למשל Next Generation Fund שהיקפה 1.15 מיליארד דולר, נותנת מענקים של עד 50% על כל פרויקט שעומד בשני קריטריונים: סביבה - למשל פרויקט שעוסק בהפחתת פליטות גזי חממה, וחדשנות טכנולוגית.

יעד יומרני

אונטריו מהווה 40% מהתמ"ג של קנדה, בסך 580 מיליארד דולר, בעיקר מתעשייה. "אנחנו צרכני אנרגיה כבדים", אומרת פופטלו, "ולכן זקוקים לפתרונות בתחום האנרגיה הנקייה".

היעד שפופטלו מדברת עליו בתחום האנרגיה הנקייה הוא מאוד שאפתני. למעשה, בלתי נתפס: "אנחנו מתכוונים עד 2014 לא להסתמך בכלל על תחנות כוח פחמיות", היא מצהירה.

שימור האנרגיה נעשה בשיתוף האוכלוסייה. כחלק מהמאמץ להפחתת השימוש באנרגיה ממקורות מזהמים יפעיל המחוז מדיניות של תשלום לצרכנים עבור הפחתת השימוש בשעות השיא, מנגנון שפועל בהצלחה בארצות-הברית ויתחיל לפעול גם בתעשייה בישראל.

גם סטארט-אפים

המחוז השיק את Emerging tech fund - קרן לטכנולוגיות חדשות בהיקף של 250 מיליון ד'. היעד שלה להצטרף להשקעה של קרנות הון סיכון לטכנולוגיות חדשניות, בהשקעה של דולר כנגד דולר שקרן ההון סיכון או החברה יצליחו להשיג, והיא לא תהיה המשקיעה המובילה.

לשם כך נפגשה עם 9 קרנות הון סיכון מקומיות, בהן ורטקס, אקווה אגרו, טנא וחממת כינרות.

"אני נרגשת ממה שלמדתי בישראל", מסכמת פופטלו, "אשמח למנף פעילויות שהחלו בעבר". בכך היא מתכוונת לפעילות קרן קנדה-ישראל למו"פ מ-2005 שנקראת CIIRDF. כעת יש קרן כזו לאונטריו ולישראל בהיקף של 6 מיליון דולר בחלוקה שווה.