נמל חיפה יידרש לגייס כ-250-300 מיליון שקל ב-2010

כך מעריכה S&P מעלות, שאישררה דירוג של "AA" להתחייבויות הנמל, למרות הירידה בתנועת המטענים ■ תחזית הדירוג היא שלילית לנוכח תוכנית ההשקעות הרחבה וחוסר הוודאות לגבי התעריפים

גיוס ההון הראשון בנמלים מתקרב. חברת נמל חיפה תידרש לגייס סכום של כ-250-300 מיליון שקל במהלך שנת 2010, כך מעריכה חברת הדירוג S&P מעלות, שאישרה דירוג של "AA" (תחזית דירוג שלילית) להתחייבויות של נמל חיפה.

במעלות החליטו שלא להוריד את הדירוג למרות הירידה החדה בתנועת המטענים בשנה האחרונה כתוצאה מהמשבר בענף, וזאת על רקע חשיבות הנמל למדינה, ומהעובדה כי למרות ההפרטה המתוכננת, החברה תמשיך להיות בשליטת המדינה עד 2020 לפחות.

כזכור, המדינה מתכננת להפריט 15% ממניות נמלי חיפה ואשדוד בהנפקה בבורסה במהלך שנת 2010.

תחזית הדירוג השלילית מבטאת בעיקר את תוכנית ההשקעות הרחבה המתבצעת בתקופת משבר הפוקד את ענף הספנות והנמלים וזאת על רקע חוסר הוודאות לגבי הרפורמה בתעריפים והשפעתה על החברה.

במעלות מציינים כי ההפרטה המתוכננת וסיום תקופת הסכם השקט התעשייתי עם העובדים ב-2010, עשויים להתבטא בעיצומים שיפגעו בתוצאות הנמל בטווח הקצר.

במעלות מציינים כי רמת התחרות בענף הינה נמוכה, כאשר האיום של תחרות מצד מפעילים פרטיים לא צפוי להתממש לפני 2016-2018 לכל הפחות. להערכת מעלות, איום התחרות מנמל אילת במידה ותקום מסילת רכבת לאילת אינו צפוי להתממש בטווח הקרוב אם בכלל.

להערכת מעלות, קבלת נמל הכרמל ותפעולו המלא החל מסוף 2011 , צפויים לשפר את היעילות התפעולית של הנמל ויאפשרו לנמל ולהתחרות עם נמלים זרים באגן הים התיכון על פעילות זו.

במעלות מציינים כי נזילות החברה צפויה להיחלש, ותוכנית ההשקעות הנרחבת שניצבת בפני החברה בשלוש השנים הקרובות לצורך רכישת ציוד צפויה ליצור לחברה תזרים מזומנים פנוי שלילי

כמו כן, תשלום הדיבידנד על רווחי השנים 2005-2007 שבוצע ברבעון הראשון של השנה, בשילוב תשלומי דיבידנדים עתידיים, ורווחיות נמוכה עקב המשבר בענף, צפויים גם הם להקטין את רמת המזומנים בחברה.

חברת נמל חיפה, בראשות היו"ר בנצי סלמן והמנכ"ל מנדי זלצמן, מחזיק כיום כ-56% מתנועת כלל המטענים וכ-55% מכלל תנועת היצוא של מדינת ישראל.

כפי שנחשף ב"גלובס", נמל חיפה רשם רווח של כ-119 מיליון שקל בשנת 2008- הגבוה מבין הנמלים, אך הירידה ביצוא בשילוב הירידה הצפויה בהיקף פעילות צים (12%, צפויים לשחוק את הרווח הנקי ב-2009.