מיקרוסופט ונוקיה משלבות ידיים: תוכנת האופיס תותקן בטלפונים הסלולריים

במסגרת ההסכם, משתמשי המכשירים העסקיים של נוקיה יוכלו לערוך, לקרוא ולשתף מסמכים של תוכנות הוורד, אקסל, פאוואר פוינט ו-OneNote מתוצרת מיקרוסופט

מיקרוסופט הודיעה שלשום (ד') על שיתוף-פעולה עם יצרנית הטלפונים הסלולריים הפינית נוקיה, במסגרתה יותקנו היישומים של חבילת האופיס של מיקרוסופט במכשירים מתוצרת נוקיה החל מהשנה הבאה.

במסגרת ההסכם, שיפעל כרגע בסדרת המכשירים העסקיים של נוקיה , יוכלו המשתמשים לערוך, לקרוא ולשתף מסמכים של תוכנות וורד, אקסל, פאוואר פוינט ו-OneNote. כמו כן, תתאפשר גישה לפורטלי אינטרה-נט המבוססים על תוכנת Share Point של מיקרוסופט.

לדברי נשיא החטיבה העסקית של מיקרוסופט, לא מדובר בשיתוף-פעולה ברמת מערכת ההפעלה, וכל חברה תמשיך להתרכז במערכת ההפעלה שלה: מיקרוסופט עם Windows Mobile ונוקיה עם סימביאן.

קאי אויסטאמו, סמנכ"ל מוצר בכיר בנוקיה, אמר כי "בעזרת מיקרוסופט אנחנו הולכים לפתח חוויית משתמש חדשנית לאנשי עסקים של ארגונים, כך שנבטיח שהטלפונים החכמים של נוקיה הם מוצר בלתי נפרד בשימושים המשרדיים שלהם".

מיקרוסופט תשלם 240 מיליון דולר פיצויים

שלשום הורה בית משפט בטקסס למיקרוסופט לשלם פיצויים בסך 240 מיליון דולר לחברת התוכנה i4i הקנדית, בשל שימוש בפטנט שלה ללא היתר בתוכנת מעבד התמלילים וורד. כמו כן קבע בית המשפט כי על מיקרוסופט להתאים את כל הגירסאות של תוכנת וורד לפסיקתו ולהפסיק את השימוש בפטנט.

פסיקת בית המשפט באה לאחר ערעור שהגישה מיקרוסופט בבחודש מאי. גם הפעם אמרה מיקרוסופט כי תערער לבית משפט לענייני פטנטים בוושינגטון הבירה.

הפטנט המדובר בגינו נתבעה מיקרוסופט מאפשר למשתמשי וורד ליצור טפסים ותבניות, יישום השמיש בעיקר בגופים גדולים.

אם יידחה ערעורה של מיקרוסופט לבית המשפט בוושינגטון או לא תושג פשרה בין הצדדים, סביר להניח כי לענקית התוכנה לא תהיה בעיה להסיר את היישום מתוכנת וורד.

שתי החברות כבר דנו בהסכם פשרה ביניהן, אך לא הגיעו להסכמה בעניין גובה הפיצויים שתשלם מיקרוסופט ל-i4i. סכום הפיצויים שקבע בית המשפט, 240 מיליון דולר, חושב על סמך הערכה של 98 דולר עבור כל לקוח שהשתמש ביישום - סכום שהגיע ל-200 מיליון דולר, אליו הוסיף בית המשפט פיצויים בסך 40 מיליון דולר כעונש על כך שמיקרוסופט הפרה את הזכויות על הפטנט ביודעין.

מיקרוסופט הפסידה בעבר במספר תביעות על שימוש בלתי חוקי בפטנטים אך ההון הנזיל הרב שברשותה איפשר לה להגיע לפשרה עם הצד התובע מבלי לעשות שינויים במוצריה.

התחרות מתלהטת

הסיפור נעשה מעניין. נוקיה, החברה שנתפסה ישנה בעמידה לפני כשנתיים עם השקת ה-iPhone של אפל, ושהוציאה לשוק רק לאחרונה את מכשיר מסך המגע מתוצרתה N97, חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מיקרוסופט.

העסקה, במסגרתה יותקנו תוכנות מיקרוסופט אופיס על גבי מכשירי נוקיה, נועדה כנראה למשוך לקוחות עסקים המעדיפים בדרך כלל את מכשיר הבלקברי של RIM.

מיקרוסופט, מצידה, פותחת לעצמה פתח למיליוני הלקוחות של החברה הפינית - עובדה שעשויה לסייע במיוחד בקרב המתלהט בינה לבין גוגל על שוק התוכנות לסלולרים החכמים.

כל העיניים נשואות לשוק הסלולר, מפני שהשנה זו ההצגה היחידה בעיר. הנתונים של חברת גרטנר שהתפרסמו השבוע מראים כי מכירות הטלפנים הסלולרים החכמים המאפשרים גלישה באינטרנט, שליחת אימייל והרצת אפליקציות שונות, עלו ב-27% ברבעון השני של השנה הנוכחית, ואילו המכירות של שאר המכשירים הסלולריים יישרו קו עם הירידה הכללית במסחר.

גם בזמני מיתון מעדיפים הלקוחות להשקיע מעט יותר מכספם על מנת לקבל מוצר טוב יותר. מטבע הדברים, לא חסרות מתחרות הלוטשות עיניהן לנתח השוק הגדול בו מחזיקה נוקיה - 45% - כמעט כפול מזה של RIM.

מוטורלה, שנחשבת מזה זמן רב לאחות הפחות מוצלחת במשפחת יצרניות הסלולר, תשיק בקרוב מכשיר המבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל, אפילו יצרנית המחשבים דל עובדת על מכשיר סלולרי חדש מתוצרתה, ובינתיים ממשיכה אפל להרים את הסטנדרט בתעשייה הזו.

המשקיעים יכולים להסיק מהנתונים הללו שתי מסקנות עיקריות. האחת - הגבול בין מחשבים לטלפונים סלולריים ממשיך להיטשטש כאשר התוכנה ולא החומרה הוא התחום בו ממוקדת מרבית התחרות. שנית - התחרות המואצת תביא לכך שתור הזהב בו גרפו היצרניות רווחים אסטרונומיים ממכירת המכשירים הסלולריים שלהן עומד להסתיים.