הפתעה גמורה - המשק יצא מהמיתון: צמיחה של 1% ברבעון השני

זאת, בניגוד לתחזיות, ולאחר צמיחה שלילית של 3.2% ברבעון הראשון ■ שר האוצר שטייניץ: "נתון מעודד, אך מוקדם עדיין להכריז על תום המשבר ועל היציאה מהמיתון, אנו צופים כי נתוני האבטלה עלולים עוד לעלות"

אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית נראה כי המשק הישראלי יוצא מהמיתון. לפי אומדנים ראשונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי התוצר המקומי הגולמי (התמ''ג) עלה ברבעון השני של השנה ב-1% (בחישוב שנתי), וזאת בניגוד גמור לציפיות.

כאמור, עלייה זו מגיע אחרי ירידות של 3.2% ברבע הראשון ו-1.4% ברבע האחרון של שנת 2008. נזכיר כי לפי ההגדרה המקובלת, המונח "מיתון" מוגדר כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית לפחות. עוד נמסר כי העלייה בתוצר ברבע השני השנה משקפת עלייה בחישוב שנתי ביצוא הסחורות והשירותים (5.3%), בצריכה הפרטית (4.4%), ובהוצאה לצריכה ציבורית (19.8%). עם זאת, נמשכה הירידה בהשקעות בנכסים קבועים בכ-10%.

הנתונים מפתיעים במיוחד לאור העובדה כי הן בכירי הכלכלנים בשוק ההון, כמו גם בנק ישראל ומשרד האוצר, צפו כי הצמיחה במשק תתחדש ברבעון הרביעי של 2009 לכל הפחות. בנוסף, עדכנה הלמ''ס, בפעם השלישית ברציפות, את נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של השנה, לפיה בתקופה הזו התכווץ התמ''ג הישראלי ב-3.2% ולא ב-3.7% כפי שדווח לאחרונה.

הבורסה סירבה להתרגש

למרות ההפתעה החיובית, המשקיעים בבורסה בתל אביב סירבו להתרגש מנתוני הצמיחה. מדד תל אביב 25 המשיך לאבד גובה בקצב מהיר וצנח בכ-2%, אחרי ירידות משמעותיות שנרשמו בבורסות בעולם במהלך סוף השבוע. גם תל אביב 100 איבד מערכו יותר מ-2%, כאשר מדד הנדל''ן צנח בכ-3%.

כאמור, הצריכה הפרטית עלתה בכ-4.5% וזאת לאחר ירידות של 4% וכ-3% בשני הרבעונים האחרונים (רבעון ראשון 2009 ורבעון אחרון 2008). כתוצאה מכך עלתה הצריכה הפרטית לנפש, המכונה גם "רמת החיים", ב-2.7% לאחר ירידות של 5.6% ו-4.5% ברבעונים הקודמים.

זינוק חד של כ-20% נרשם בצריכת מוצרי בני קיימא לנפש, נתון המעיד על התעוררות של ביקושים משמעותיים בתקופה הנסקרת. נזכיר כי הצריכה הפרטית מהווה אחד מהקטרים העיקריים של הצמיחה במשק.

לגבי הקטר השני, היצוא, נרשמה גם בסעיף זה עלייה נאה של 5.8% וזאת אחרי צניחה חדה של כ-27% ברבעון הראשון של 2009. אך הנתון החשוב והמעודד ביותר הינו עלייה של 0.7% שנרשמה בתוצר העסקי (תוצר בניכוי הסקטור הציבורי), המעיד על התאוששות של מנוע המשק, וזאת אחרי ירידה של כ-5% ושל כ-3% בשני הרבעונים האחרונים בהתאמה. זינוק חד במיוחד נרשם בצריכה הציבורית אשר גדלה בכ-20% אך בלמ''ס סירבו לפרט, מה שמגביר את ההערכות כי מדובר בצריכה ביטחונית וחד-פעמית. *

עלייה בשימוש בכרטיסי אשראי

אינדיקציה לסיום המיתון? נתונים רשמיים שהתפרסמו היום מצביעים על שינוי מגמה ועלייה בשימוש בכרטיסי האשראי. כאל פרסמה היום את דוחות הרבעון השני ומציגה עלייה במחזור העסקאות, קפיצה בהכנסות וזינוק ברווח.

ברבעון השני מדווחת כאל על עלייה של 1.8% במחזור העסקאות מול הרבעון המקביל. זהו קצב כפול מהעלייה של 0.9% שנרשמה ברבעון הראשון.

שינוי היקף השימוש בכרטיסי אשראי הוא אינדיקציה לשינויים בצריכה במשק כיוון שתשלום באמצעות כרטיס אשראי מהווה שיעור ניכר מההוצאות השוטפות היומיומיות של צרכנים. מנתוני כאל עולה כי חלה עלייה של 11% לעומת רבעון מקביל אשתקד בקניות בבתי כלבו, עלייה של 10% בהוצאה על פנאי ובילוי, עלייה של 6.5% במסעדות ושל 5.3% ברכישת מוצרי אופנה.

מנכ"ל כאל, בועז צ'צ'יק, אמר ל"גלובס" כי "ברבעון השני אתה לא מרגיש שהמיתון נגמר אלא רק שהמצב השתפר, אבל ביולי-אוגוסט בפירוש ניתן לדבר על שינוי מגמה. רואים בבירור קפיצה משמעותית בצריכה בשיעור של מעל 5%. העלייה בשוק ההון גרמה לתחושה טובה ויש הרגשת אופטימיות". צ'צ'יק הוסיף כי השינוי מורגש בכל ענפי הצריכה וגם בנטרול עליית המע"מ ואינפלציה. להערכתו הסיבה לכך שהעלייה באבטלה אינה משפיע על הצריכה היא כי "האבטלה עלתה בעשירונים הנמוכים כשעשירונים מאיצי צריכה לא נפגעו".

התגובות

שלמה מעוז - כלכלן ראשי, אקסלנס-נשואה: "צמיחה לא מאוזנת"

"זה לא מפתיע אותי. אני כבר חזיתי את זה לפני חודש וחצי. הצמיחה איננה מאוזנת כי רובה נובעת מגידול בצריכה הפרטית, לרבות מוצרי בני קיימא וכן מהעלייה בהוצאות הממשלה בעקבות אישור התקציב המדינה 2009-2010.

יצוא השירותים תרם רבות לעלייה בתוצר התעשייתי, ההשקעות המשיכו לרדת ומשכו את התוצר כלפי מטה. הדבר מחזק את התחושה כי יש להעלות ריבית".

מיכאל שראל - כלכלן ראשי, קבוצת הראל: "נתונים מפתיעים מאוד"

"הנתונים מפתיעים מאוד אך גם צמיחה של 1% היא צמיחה שלילית לנפש ומובילה להמשך הגידול באבטלה לכן אין אפשרות עדיין לדבר על סוף המיתון. לגבי המדינות המוניטרית, הנתונים מגבירים מאוד את הסיכוי להעלאת ריבית בנק ישראל בשבוע הבא שכן נראה כי המיתון פחות קשה ממה שנראה היה ולעומת מדינות מפותחות אחרות, ומצד שני האינפלציה, גם ללא השפעת הגידול במסים העקיפים, גבוהה יותר מאשר במדינות מתקדמות אחרות".

קרנית פלוג - מנהלת מחלקת המחקר של בנק ישראל: "הסביבה המקרו-כלכלית משתפרת"

"אכן מצטברות עדויות ונתונים אשר מצביעים על כך כי הסביבה המאקרו-כלכלית משתפרת. הדבר מגביר את הסיכויים כי כבר בקרוב נעדכן את תחזית הצמיחה של המשק לשנה הנוכחית".