האם באמת המיתון נגמר? חברות בגוש האירו לא עומדות בתחזיות הרווח

[למדור שוקי עולם] על-פי מדד שבודק את החברות שדיווחו על תוצאות שסטו מתחזיות האנליסטים ביותר מ-5% למעלה או למטה, חברות מארה"ב ומבריטניה מובילות על גוש האירו

כלכלת מרחב האירו נראית אולי כמי שמתאוששת מהר יותר מכלכלות ארה"ב ובריטניה, אך מתברר שהחברות במרחב מפגרות בביצועיהן אחר החברות הבריטיות והאמריקניות. החברות במרחב האירו אכזבו יותר במונחים של אי-עמידה בתחזיות הרווח שלהן לרבעון השני. כך עולה מבדיקה שביצעו אנליסטים בבנק ההולנדי ING.

המאכזבות ביותר, למרות נתוני התחדשות הצמיחה הכלכלית, היו החברות הגרמניות. יותר משליש מהן פרסמו דו"חות כספיים שלא עמדו בציפיות, ופחות מעשירית החברות הגרמניות עקפו את התחזיות המוקדמות.

בהתאם לציפיות

בהשוואה שנתית, הביצועים של החברות האמריקניות והאירופיות היו כה גרועים, שהאנליסטים משתמשים במדידות אחרות כדי לנסות לקבוע אם החלק הגרוע ביותר של המשבר כבר עבר מבחינתן. ב-ING מודדים אם חברה הכתה את תחזיות האנליסטים או לא עמדה בהן ביותר מ-5% - כדי לנטרל את החברות שמנסות "לנהל" את הציפיות מהן.

במרחב האירו, 26% מהחברות החמיצו את הציפיות מהן, ורק 18% מהן הפתיעו לטובה. בארה"ב ובבריטניה, 23% ו-24% מהחברות הפתיעו לטובה, בהתאמה, ורק 19% ו-21% בהתאמה אכזבו את המשקיעים.

ביצועי החברות עומדים לכאורה ביחס הפוך למצב הכלכלי. התוצר של 16 מדינות מרחב האירו התכווץ ב-0.1% ברבעון השני, ואילו התמ"ג של ארה"ב ובריטניה התכווץ ב-0.3% וב-0.8% בהתאמה (בהשוואה לרבעון הקודם). צרפת וגרמניה רשמו צמיחה חיובית של 0.3%.

גארת וויליאמס, אסטרטג המניות של ING, אומר שחלק מההסבר לביצועים החלשים של החברות במרחב האירו יכול להיות טמון בתת-ביצוע של החברות הפיננסיות יחסית ליריבותיהן בארה"ב ובבריטניה. אך הוא מוסיף ש"יכול להיות שתוצאות הבדיקה הזו הן סיבה להיות קצת ספקניים לגבי ההבראה שראינו בצרפת ובגרמניה. ההבדל בין המצב הכלכלי למצב החברות מדהים למדי".

שוני בין המגזרים

הביצוע התאגידי הטוב ביותר נרשם בשבדיה, שבה מחצית החברות עקפו את התחזיות המוקדמות, ורק שביעית מהחברות לא עמדו בציפיות. בהולנד ובנורבגיה עלה מספר החברות שאכזבו על מספר החברות שהפתיעו לטובה ב-10%.

השוני בין מגזרי העסקים השונים היה גבוה. תעשיית הכימיקלים רשמה את הביצוע הגרוע ביותר, ואחריה תעשיית הנפט ותעשיות כלליות. המגזרים שהפתיעו לטובה, באופן יחסי, היו המדיה, הבנקים, מוצרי הצריכה והקמעונאות.

מרחב האירו: 26% מהחברות החמיצו את הציפיות מהן, 18% מהחברות הפתיעו לטובה.

ארה"ב: 19% מהחברות החמיצו את הציפיות מהן .23% מהחברות הפתיעו לטובה.

בריטניה: 21% מהחברות החמיצו את הציפיות מהן, 24% מהחברות הפתיעו לטובה.