אזהרת רווח לאפריקה ישראל: תציג ברבעון השני הפסד של 1.4 מיליארד שקל בעקבות ירידות ערך בארה"ב וברוסיה

(עדכון) - אפ"י פיתוח עברה להפסד נקי של 201.7 מיליון דולר ברבעון השני כתוצאה מירידת ערך של נכסים ברוסיה ■ הכנסות החברה עלו ב-88% ל-12.8 מיליון דולר ברבעון ■ אפריקה צפויה לרשום גם הוצאות מימון גבוהות בגלל עליית המדד ברבעון השני ■ ההפסד הצפוי במחצית - 750 מיליון שקל

זמן קצר אחרי פרסום הדו"חות הרבעוניים של החברה הבת אפ"י פיתוח , זרוע הנדל"ן שלה ברוסיה, הוציאה החברה האם, קבוצת אפריקה ישראל , הודעה דרמטית לבורסה: החברה פירסמה אזהרת רווח לרבעון השני, שלפיה תרשום הפסד נקי של 1.4 מיליארד שקל. הודות לרווח שרשמה ברבעון הראשון, ההפסד הצפוי לאפריקה במחצית השניה של 2009 עומד על 750 מיליון שקל.

"החברה ערכה בדיקות של התמשכות המשבר העולמי על שווים של נכסי נדל"ן להשקעה, נכסי נדל"ן להשקעה בהקמה ונכסי מקרקעין אחרים שבבעלותה", נכתב באזהרת הרווח. "בעקבות הבדיקות, החברה צפויה לרשום בדו"חותיה הפסדים שאינם על בסיס מזומן אלא בשל ירידה בשווי ההוגן של מספר נכסי נדל"ן להשקעה ובגין ירידות ערך של מספר נכסי מקרקעין ומלאי דירות בארה"ב". אפריקה הוסיפה שהיא צפויה לרשום גם הוצאות מימון גבוהות בגלל עליית המדד ברבעון השני. בנוסף, סמיכותה של פרסום האזהרה לדו"חות אפ"י פיתוח, שבהם דיווחה על הפסד רבעוני של 201 מיליון דולר, מסבירה שחלק מההפסד יירשם על רקע ירידת הערך של הנכסים במדינות חבר העמים.

אפריקה, שדווקא זכתה להפוגה ברבעון הראשון של השנה, כשסיפקה נחת למשקיעים ודיוחה על רווח נקי של 647 מיליון שקל, ספגה הפסדים כבדים במהלך 2008. בשנה שעברה, סיכמה אפריקה את ההפסד השנתי הגדול ביותר של חברה ישראלית - 4.9 מיליארד שקל. ברבעון הרביעי לבדו הסתכם ההפסד ב-2.7 מיליארד שקל.

הפסד רבעוני של 201 מיליון דולר לאפ"י פיתוח

ובחזרה לדו"חות אפ"י פיתוח. מדו"חות החברה עולה כי ברבעון השני החברה עברה להפסד נקי של 201.7 מיליון דולר, בהשוואה לרווח של 28.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה גדלו ב-88.2% ל-12.8 מיליון דולר.

החברה הסבירה כי ההפסד נבע מירידת ערך בשווי ההוגן של נכסים להשקעה הנמצאים בפיתוח מאז הרבעון הראשון בסכום כולל של 297 מיליון דולר. אפ"י פיתוח מסרה כי לאחר סיום תקופת הדיווח, החברה מכרה את פרויקט קוסינסקייה לצד שלישי שאינו קשור לחברה, בסכום של 195 מיליון דולר, המשקף פרמיום של 44.2 מיליון דולר לשווי השוק.

במחצית הראשונה, הרווח הנקי של החברה זינק ב-121% ל-215.1 מיליון דולר במחצית השנייה, בהשוואה ל-97.3 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2008. הכנסות החברה טיפסו ב-137% ל-29.9 מיליון דולר במחצית השנייה.

אפ"י פיתוח מדווחת על התקדמות בפיתוח של פרויקט הקניון של מוסקבה (Mall of Russia), כאשר עד כה היא השכירה 30% מהמשטח והגיעה להסכמים בלתי מחייבים לגבי ההשכרה של 30% עד 35% נוספים. עם זאת, הודיעה על דחיית מועד פתיחת הקניון של מוסקבה למחצית הראשונה של 2010 בשל בעיות תשתית ועיכוב בבנייה של מבנים ציבוריים שאינן באחריותה.

נציין כי ב-26 ביולי דיווחה אפ"י פיתוח כי תשכיר 4,500 מ"ר בקניון של מוסקבה, לקבוצת אינדיטקס, הבעלים של שלל מותגים בינלאומיים. על פי הערכות בשוק מדובר בחוזה של עשרות מיליוני שקלים לשנה.

נזכיר כי לפני כשלושה שבועות, סוכניות זרות דיווחו כי אפ"י פיתוח והתאגיד הסיני הבינלאומי Guangda מתכננים לשתף פעולה בבניית רשת מרכזי קניות במוסקבה בהשקעה כוללת של 700 מיליון דולר. על פי הדיווחים הזרים, הפרויקט יהיה מחולק לשלושה שלבים; השלב הראשון, יתחיל בקרוב עם השקעה של כ-100 מיליון דולר. השלב השני של הפרויקט, עם השקעה כוללת של 200 מיליון דולר, יתמקד בבניית מחסן וכן בהקמת תחנת מכס סינית. השלב השלישי של הפרויקט יהיה בהשקעה של 400 מיליון דולר.