חברים וחוסכים: מאילו הטבות נהנים חברי מועדוני הצרכנות הגדולים

"גלובס" בדק כמה תעלה כניסה לאתרי הקיץ לעמיתי מועדוני הצרכנות הגדולים בישראל, כמה ישלמו ברשתות השיווק, והיכן יקבלו הלוואות בתנאים מועדפים ■ שווה להיות חבר של קבע (או מורה, או רופא, או מהנדס)

אי-אפשר אמנם להימלט מההוצאות המשפחתיות על החופש הגדול, שמגיעות בקלות לאלפי שקלים, אך כחצי מיליון הישראלים החברים במועדוני הצרכנות הגדולים יכולים לפחות להתנחם בכך שהם מוציאים קצת פחות מאחרים. כשמדובר בכרטיסי כניסה לאתרי בילוי ולמופעים, מדובר בהנחות משמעותיות שמגיעות ל-50%.

כך, למשל, בימים אלה יכולים עמיתי מועדוני הצרכנות "חבר" או "אשמורת" לרכוש כרטיסים ללונה-פארק ב-46 שקל (במקום ב-92, מחיר מחירון), עמיתי "הוט" יכולים לרכוש כרטיס לסרט בקולנועי גלובוס גרופ ב-20 שקל ועובדי המדינה הזכאים להנחות באתרים ופעילויות באמצעות אתר "טוב", יכולים לקנות כרטיס לאשקלונה בחצי מחיר.

למעשה, החברים במועדוני הצרכנות הגדולים - "חבר", "הוט", אשמורת וקרנות השוטרים - נהנים מהטבות ומהנחות קבועות ומתחלפות בבתי עסק שונים כל השנה. בין ההנחות: 15%-17% ברשתות שיווק (שופרסל ורבוע כחול, בהתאם למועדון), עד 10% על מכוניות חדשות ושיעור דומה על קניית דירה. לצד אלה מעניקות מאות רשתות בתחומי האופנה, תיירות, טקסטיל, אופטיקה ועוד הנחות של כ-5% בממוצע במעמד החיוב, כולל כפל הנחות). הנחות, אפילו בגובה של 30%, יכולים העמיתים לממש ברשתות אופנה, כלי בית ועוד באמצעות כרטיסים נטענים הנרכשים ישירות מאתר המועדון (לרוב בהגבלה של 1,000-2,000 שקל בחודש). לצד היתרון הטכני, הכרטיס המגנטי כולל יתרונות בהם חיוב לפי סכום קנייה (ללא צורך בזיכויים). ההנחה מגולמת בעת רכישת הכרטיס, כך שעל כרטיס הטעון בסכום של 1,000 שקל, ישלמו עמיתי אשמורת, למשל, 850 שקל.

החברות במרבית המועדונים אינה כרוכה בתשלום להוציא את - עמיתי "חבר" המשלמים 16-27 שקל בחודש. ביתר המועדונים משוקלל התשלום בדמי החבר המשולמים באופן אוטומטי להסתדרות העל בהתאם לתנאיה.

נציין כי חבר כולל גם את ארגון מח"צ המיועד לעמיתים מכוחות הביטחון (שאינם משרתי קבע או גמלאי צה"ל). ההטבות ברובן דומות, להוציא הטבות פיננסיות עדיפות ל"חבר". גם בהסתדרות המורים זכאים המורים להנחות מעצם השתייכותם להסתדרות, אלא שהשימוש בכרטיס "אשמורת" מקנה הנחה נוספת. עובדי המדינה הזכאים להנחות (בתרבות ופנאי בלבד)באמצעות מועדון "טוב", זכאים להטבות מעצם עיסוקם. המועדון אינו כרוך בכרטיס אשראי או בדמי חבר

מרבית מועדוני הצרכנות פועלים באמצעות כרטיס אשראי חוץ בנקאי (המונפק על-ידי חברת האשראי ולא באמצעות הבנק). הכרטיס החוץ בנקאי מאפשר מסגרת אשראי נוספת (בהתאם לסוג הכרטיס) וצבירת נקודות/כוכבים. עמיתי חבר הצטיידו לאחרונה בכרטיס "יהלום" המונפק דרך ישראכרט וזנחו את כרטיס האשראי הבנקאיים באמצעותם קיבלו הטבות עד כה. גם כרטיסי אשמורת והוט מונפקים באמצעות ישראכרט. "יחד", לא מתנה שימוש בכרטיס אשראי מסוים, וכך גם קרנות השוטרים. את ההטבות זכאים לממש עמיתי המועדונים וקרוביהם מדרגה ראשונה.

בשורה התחתונה, היות ולא ניתן לבחור לאיזה מועדון להשתייך לפי פרמטר של כדאיות, נדגיש כי בכל מקרה, מיצוי ההנחות וההטבות שמשיגים גופי הצרכנות הגדולים מול בתי העסק, פועלת רק לטובת הצרכנים - מכאן, ששווה להשתייך לגוף צרכני כזה או אחר. חסרונות כמעט אין. "גלובס" מביא כמה דוגמאות לתנאים ולמבצעים האטרקטיביים שמציעים מועדוני הצרכנות:

נדל"ן

מבצע גינדי של "חבר" גרם לאלפי עמיתים להתייצב להגרלת דירות בהנחה של כ-10%-20% ברמת-אביב ובנתניה, מבצע נוסף צפוי בקרוב. אשמורת מקיימת מבצעים נקודתיים עם אשדר, לדוגמה כ-100 דירות באזור בר-אילן שנמכרו ב-6% הנחה. הוט מארגנת בימים אלה קבוצות רכישה בשיתוף עם רשף נכסים.

רכב

הנחות על רכישת מכוניות זוכות לפופולריות במועדונים השונים, המדווחים על מאות מכוניות הנמכרות במסגרת מבצעים הנמשכים חודש-חודשיים. לדוגמה: מבצע נוכחי מעניק לאשמורת הנחה של 6% בסובארו, המבצע הבא יזמין את המורים להנחה בסוזוקי. המבצעים מלווים בהצעה למימון בתנאים מועדפים. לצד הנחות ברכב חדש הוט מציעה הנחות גם במכוניות משומשות דרך חברות ליסינג.

תיירות

10% הנחה באל-על לחברי אשמורת (שבפועל מסתכמים בכ-7% משום שאינם כוללים את היטל הדלק), 9% הנחה באל-על ל"חבר", כולל מבצעים. 5% הנחה בישראייר לחברי אשמורת וקרנות השוטרים. 6% בישראייר לחברי הוט, טיולים וחבילות נופש מוזלות. הנחות במעמד החיוב של עד 5% בסוכנויות נסיעות כמו: השטיח המעופף, לכיש טורס, אופיר טורס, אלאדין ועוד.

בנקים

בנק אוצר החייל מעניק לעמיתי "חבר" מסגרת אשראי בריבית פריים וריבית זכות (על יתרה של 5,000 שקל), 2,100 שקל הטבת הצטרפות ועוד. מענק הצטרפות דומה מקבלים עמיתי הוט בבנק הבינלאומי לצד פטור מעמלות. עמיתי אשמורת משלמים 10 שקל בחודש בבנק מסד עבור פעולות עו"ש ללא הגבלה. חברי קרנות השוטרים זכאים, כעובדי מדינה, להטבות בבנק דיסקונט.

שוק הון

ייעוץ ומידע פיננסי מעניקות חבר והוט, לצד דמי ניהול מועדפים בקופות גמל וקרנות השתלמות המציעה גם אשמורת.

ביטוחים

בין היתר, זכאים עמיתי "חבר" להטבות בביטוחי חיים וביטוח תאונות אישיות בתעריפים מוזלים דרך איילון, ביטוח שיניים מקיף ב-60 שקל לחודש דרך הראל ועוד. בקרנות השוטרים הנחה של 250 שקל על פוליסות ביטוח רכב דרך ביטוח ישיר, עמיתי אשמורת מקבלים עד 10% הנחה בביטוח דרך AIG (לרכב או דירה), ועמיתי הוט זכאים ל-3% הנחה בהכשרת הישוב.

שלי יותר טוב: מועדוני הצרכנים הסקטוריאליים מתחרים זה בזה בעומק ההטבות

מרבית הצרכנים הפוטנציאליים חברים במועדונים הרלוונטיים: מתוך 150 אלף חברים פוטנציאליים בהוט, חברים כ-115 אלף, מתוך 114 אלף חברים בהסתדרות המורים מחזיקים 90 אלף בכרטיס אשמורת, ב"חבר" מדגישים כי כמות העמיתים גדלה בהתמדה וב"הוט" מציינים גידול של 700 חברים מדי חודש.

לכאורה התחרות בין גופי הצרכנות אינה רלוונטית, משום שהחברות במועדון תלויה בתחום העיסוק של העמית. מורים אינם יכולים ליהנות ממועדון הצרכנות של השוטרים וכן הלאה.

ובכל זאת, נראה שיש שתי סיבות לתחרות - האחת נובעת פשוט מהמאבק על התדמית, והשנייה מהמלחמה על כיסן של משפחות שבהן בני המשפחה חברים בכמה מועדונים.

לפי יורם אביזוב, מנכ"ל אשמורת, לא רק שיש תחרות, היא גם ערה ותוססת. "החוכמה היא לצאת ראשונים ולהעניק לחברים יתרונות חדשניים - אנחנו היינו הראשונים לפרוץ עם כרטיס מגנטי במקום שוברים, וכולם חיקו אותנו".

הוא מחדד כי בתי אב בהם יש כפילות מועדונים, עומדים במוקד התחרות לצד הרצון לתת את ההצעות הטובות ביותר לעמיתים. לעומתו אומר יורי מארק, מנכ"ל הוט, כי בתי אבי חופפים בשני מועדונים הם נתון זניח, אולם הוא מסכים לגבי נושא התחרות: "הפזילה להנחות שמועדונים אחרים מעניקים תדרבן אותנו להשיג לעמיתינו הנחות דומות".

אבי יהב, מנכ"ל "יחד", מועדון צרכנות לרופאים, מדגיש כי כל מועדוני הצרכנות זהים בבסיסם: "השיטה היא אותה שיטה, ולפיה גופי צרכנות גדולים יקבלו הנחות והטבות בכמה שיותר בתי עסק. השוני הוא האם מדובר ברשת א' או במתחרה שלה". גם לגבי הנחות נקודתיות למופעים למשל, לא סבור יהב כי יש תחרות של ממש בין המועדונים: "הנחות כאלה תלויות במידה שמועדון הצרכנות מוכן לסבסד ובהתאמתן לקהל היעד. בפועל, כולם מקבלים את אותו מחיר מהספק".

44