שכחו מפרשת הבונוסים: מנכ"ל AIG ירוויח 7 מיליון דולר בשנה

הבונוס השנתי של המנכ"ל החדש, רוברט בן-משה, ייקבע לפי איכות הביצועים שלו והוא עשוי להגיע ל-3.5 מיליון דולר במניות

רוברט בן-משה, המנכ"ל החדש של חברת הביטוח AIG, יקבל חבילת תגמולים שנתית בסך 7 מיליון דולר במזומן ומניות, וייתכן שגם בונוס של 3.5 מיליון בשנה. כך דיווחה אתמול (ב') החברה, שנמצאת בשליטת הממשל.

"צאר השכר" של ממשל אובמה, קנת פיינברג, אישר "עקרונית" את חבילת התגמולים של בן-משה, במהלך שנועד למנוע את הישנותה של המהומה הפוליטית שפרצה מוקדם יותר השנה, בנושא הבונוסים שקיבלו עובדי AIG.

לא מסתפק בדולר אחד

קודמו של בן-משה בתפקיד, אדוארד לידי, שהתפטר החודש, הסכים לשכר של דולר אחד, לאחר שחברי קונגרס מתחו ביקורת חריפה על החברה בגין הבונוסים ששילמה לחלק מהסוחרים בחטיבה שגרמה לה להפסדי ענק.

ההפסדים הללו הובילו את החברה כמעט לקריסה, שנמנעה רק בזכות סיוע של 80 מיליארד דולר שהחברה קיבלה מכספי משלם המסים. בניגוד ללידי, בן-משה סירב להתרגש מהלחץ הפוליטי.

מקורות בחברה אמרו שבן-משה, לשעבר מנכ"ל חברת הביטוח המתחרה מט-לייף, הבהיר כי יסכים לקבל את התפקיד רק אם יקבל משכורת ובונוס. עם זאת, בניגוד למנהלים שעזבו את AIG לאחר שהגיעה לסף פשיטת רגל, בן-משה לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים אם יעזוב את החברה.

במסגרת חוזה ההעסקה של בן-משה, הוא יקבל משכורת במזומן בסך 3 מיליון דולר בשנה, וכן מניות AIG בשווי 4 מיליון דולר, שאותן הוא לא יוכל לממש במשך חמש שנים. הבונוס השנתי שלו, שתלוי בביצועיו ובאישור של מועצת המנהלים, עשוי להגיע ל-3.5 מיליון דולר במניות.

כמו בבנקים

תנאי השכר של בן-משה ממחישים את המגמה להגדלת שכר הבסיס ולצמצום הבונוסים בחברות הפיננסיים בארה"ב לאחר המשבר. בנקים כמו מורגן סטנלי וסיטיגרופ אימצו גישה דומה לתגמולי הבנקאים והסוחרים, בניסיון לצמצם את הסיכויים שהעובדים יחשפו את מאזן הבנק לסיכונים אדירים. בתעשיית הביטוח המגמה הזאת בולטת פחות.

רוברט הריסון, היו"ר והמנכ"ל הנוכחי של מט-לייף, למשל, קיבל ב-2008 משכורת של מיליון דולר - פחות ממשכורתו של בן-משה - אך שווי המניות ואופציות המניות שהוענקו לו עלה על 9 מיליון דולר.