רכב ליסינג בישראל: יותר מ-35 אלף ק"מ בשנה, פי 2 טוטאל-לוס

אין מקום בעולם שבו כל-כך הרבה מאזדות לבנות נוסעות קילומטראז' כל-כך גבוה ומציגות כזאת עבירות שטח מרשימה. קווים לדמותה של מכונית הליסינג ■ מתוך פרויקט פקקי התנועה במגזין G

צבע: לבן או כסף

מנהל אזור של מותג רכב אירופי, שביקר בארץ, גילה פעם שישראל היא השוק שצורך הכי הרבה מכוניות בצבע לבן בקטגוריית המכוניות המשפחתיות.

ואכן, בשוק הליסינג הישראלי יש עדיין לא מעט ציי רכב שמוכנים להזמין את כל כלי הרכב שלהם, לכל דרגי העובדים, אך ורק בצבע לבן ללא חריגות. המטרה היא לאו דווקא לחסוך במחיר אלא "ליצור זהות ארגונית אחידה".

לבן, אגב, יכול להיות אלגנטי ומחמיא מאוד לרכב, אבל לא כשהוא מגיע עם פגושים בצבע אפור בסיס וכיסויי פלסטיק זולים שמוטלאים על חישוקי פח כמו ברבות ממכוניות הליסינג הישראליות. הצבע הבא בתור בשכיחותו הוא כמובן כסף, שמכונה לעתים גם "הלבן של ההיי-טק". יש נציגות מכובדת לצבע "שמפניה". אם מישהו נתקל ברכב ליסינג בצבע צהוב, ירוק או שחור הוא מוזמן לדווח על כך למערכת.

מאזדה

כמות: ישראל לפני כל העולם

על-פי נתוני רשות המסים, בסוף 2008 נעו על כבישי ישראל לא פחות מ-301 אלף כלי רכב צמודים, כמעט 13% מכלל כלי הרכב הנעים על כבישי ישראל. מתוך אלה, 212 אלף הם בבעלות חברות ליסינג והשכרה.

בשנת 2006 רכשו חברות הליסינג כ-60% מכלל כלי הרכב החדשים, שנמכרו באותה שנה בישראל. בשנתיים האחרונות המספר התכווץ מעט, אך עדיין - בשנה שעברה כ-56.2% מכלי הרכב החדשים נרכשו על-ידי חברות הליסינג. המספרים הללו הופכים את צי הליסינג התפעולי הישראלי לגדול ביותר בעולם ביחס להיקף של כלל שוק הרכב המקומי.

קילומטרז': מסביב לעולם בשלוש שנים

סקר שערך בשנה שעברה ארגון מנהלי הכספים (CFO) בקרב 109 ציי רכב בינוניים וגדולים בישראל גילה כי 60% מרכבי הליסינג נוסעים בשנה בממוצע שלושים אלף קילומטרים ומעלה. זהו קילומטרז' עצום בהתחשב בגודלה של הארץ, והוא גבוה בכ-66% מהממוצע הארצי של כלי הרכב בבעלות פרטית. מתוך אותם ציים, כ-29% נוסעים מעל 35 אלף קילומטרים בשנה בממוצע, ויש לא מעט שנוסעים חמישים אלף קילומטרים בשנה ויותר.

הממוצע של רכב ליסינג בצי רכבי הליסינג הענק של צה"ל, למשל, עומד על ארבעים אלף קילומטרים בשנה ויותר. מה המוטיבציה לנסוע כל-כך הרבה? הסקר סיפק גם את התשובה לכך: רק 10% מהחברות המחזיקות ציים בישראל נוקטות מדיניות כלשהי להגבלת הדלק והנסועה של העובדים. במילים אחרות, הקילומטרים והדלק העודפים "על חשבון הברון" הם הדרך הכלכלית שבה משתמשי הליסינג יכולים להצדיק את עלות הליסינג החודשית שלהם.

יד שנייה: תשכחו ממציאות

לא כל מכוניות הליסינג יורדות לשטח (ע"ע), ויש לא מעט נהגים בעלי מצפון ודרך ארץ, ששומרים עליהן כאילו היו רכבם הפרטי, נמנעים מלטפס בהן על מדרכות ולנגח בשלדותיהן מכשולים נייחים וניידים, ואפילו נוסעים קילומטרז' קרוב לזה של לקוח פרטי ממוצע.

הבעיה היחידה היא שאדם מהרחוב יתקשה מאוד למצוא את כלי הרכב הללו. רוב רכבי הליסינג מיד שנייה, שמסיימים חוזה עם מעט קילומטרים ועם מצב מכני מצוין עוברים מיד עם מכירתם לרשימות VIP סגורות של חברות הליסינג, ששמורות למקורבים וליודעי ח"ן. אפשר למצוא מציאות, אך צריך לבדוק אותן היטב במכון עצמאי ומורשה. פרוטקציה לעולם לא מזיקה.

בטיחות: פי שניים יותר "טוטאל לוס"

עד לפני שנים לא רבות נדמה היה שדמם של מקבלי רכבי הליסינג מותר. בשם החיסכון ויתרו יבואנים וציים רבים על אבזור בטיחותי בסיסי, ורוב מכוניות הליסינג מקבוצות 1 ו-2 הגיעו עם כרית אחת או עם שתי כריות אוויר בלבד. את המנהג הזה הצליח האוצר לשרש וכיום לא ניתן למצוא רכב ליסינג עם פחות מארבע כריות אוויר או ללא מערכת ABS. עד כמה חשוב ציוד הבטיחות הפסיבי דווקא ברכבי ליסינג יכולים להעיד נתוני ה"טוטאל לוס" השנתיים של ציי הליסינג, שהם כפולים, לעתים פי 2.5, מאלה של שוק הרכב הפרטי(!).

עבירות בשטח

חברות הליסינג החלו להתייחס בשנתיים האחרונות בחומרה לנהגי ליסינג שנוהגים לרדת עם רכבם הפרטי לשטח. ועדיין, כל מי שיוצא לנופש פעיל בארץ יכול מדי פעם להיתקל בלא מעט מאזדות, פוקוסים, גטסים ודומיהם כשהם חורשים את משעולי הארץ, צולחים אגני בוץ ומדלגים על אבנים ומדרגות עפר תוך השמעת קולות חיכוך קורעי לב (ופח) מכיוון הגחון. השיאן בתחום הוא ללא ספק צי הליסינג של צה"ל, שהמכוניות הפרטיות התמימות שמשרתות בו ממלאות מגוון תפקידים מרתקים לתפארת מדינת ישראל, החל בהובלת תחמושת לשטח בתרגיל גדודי ועד למשימות ביטחוניות חשאיות על חוף הים בשבת.

פילוח: מאזדה, מאזדה ומאזדה (ויש גם פורד)

אין הרבה הפתעות בכל מה שנוגע לפילוח המותגים בציי הליסינג; היפנים, ובראשם מאזדה, הם המובילים בנוכחות בציי הרכב, ולאחר מכן יונדאי, טויוטה, פורד ושברולט. נתוני האוצר מגלים, למשל, כי מתוך המשפחתיות מקבוצה 2 (עד 114 אלף שקלים, לא כולל את הגרסאות המאובזרות יותר) שמכרה מאזדה בשנה שעברה, 78% הגיעו לציים. ביונדאי עמד היחס הזה על 82%, בסיטרואן על 83%, בפורד על 92% ובמיצובישי על 97%(!).