ישראל יוצאת מהמיתון - המדד המשולב זינק ב-1.2% ביולי; בנק ישראל: "מסתמנת תפנית"

המדד לחודש יוני עודכן מעלה לעלייה של 0.6%, לעומת 0.2% בקריאה הקודמת ■ מהפך מסתמן גם בשוק התעסוקה: מספר דורשי העבודה החדשים ירד ב-1.4% ■ מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי: "הנתונים מצביעים לראשונה כי מאז מאי 2008 אין עלייה במספר המובטלים"

לאחר שמוקדם יותר השבוע נודע כי כלכלת ישראל צמחה ב-1% ברבעון השני - בניגוד גמור לתחזיות המוקדמות - המשק הישראלי ממשיך להפגין עוצמה ובנק ישראל מפרסם היום את המדד המשולב לחודש יולי, אשר מעיד כי המשק אכן יצא מהמיתון.

המדד המשולב עלה ביולי ב-1.2%, מה שמעיד על התרחבות הפעילות הכלכלית במשק. אם לא די בכך, המדד לחודש יוני עודכן מעלה בחדות והוא עלה ב-0.6% לעומת הקריאה הקודמת שהראתה על עלייה של 0.2%.

מאז יוני 2008 נרשמו מדי חודש ירידות רצופות במדד המשולב, אשר נקטעו במאי האחרון. "נראה כי מסתמנת תפנית המשתקפת בעלייה בפעילות במשק", אומרים בבנק ישראל. "העלייה החודש משקפת עלייה בכל מרכיבי המדד ובמיוחד בנתוני היצור תעשייתי והפדיון שעלו בצורה חדה". נציין כי גם מדד מאי עודכן מעלה לעלייה של 0.1% לעומת ירידה של 0.3% בקריאה הקודמת.

הסיבה לעלייה החדה במדד ביולי נובעת מעלייה במדד ייצא השירותים בשיעור של 3.2% ועלייה של 0.4% במדד ייצוא הסחורות. מדד הייבוא עלה ביולי ב-4.3%, בהמשך לעלייה דומה ביוני.

בלימה במספר המפוטרים

שירות התעסוקה פרסם היום (ד') את נתוני דורשי העבודה לחודש יולי, מהם עולה כי מעגל דורשי העבודה הכללי המשיך אמנם להתרחב, אולם חלה ירידה במספר דורשי העבודה החדשים, מה שעשוי להעיד על מפנה גם בשוק התעסוקה.

מספר דורשי העבודה עלה בחודש יולי ל-236.4 אלף איש, עלייה של 18.5% בהשוואה ליולי אשתקד וגידול של 2.1% בהשוואה לחודש יוני. כך עולה מנתוני שירות התעסוקה. 25.2 אלף ישראלים הצטרפו למעגל האבטלה בחודש יולי, מרביתם (65%) מפוטרים.

עם זאת, מספר דורשי העבודה החדשים ירד ביולי ב-1.4% והסתכם ב-23 אלף במספר. ניתוח נתוני המגמה מראה כי לאחר עלייה חודשית ממוצעת של 3.4% מחודש מארס 2008 עד מארס 2009 במספר דורשי העבודה החדשים (מ-16.5 אלף במארס 2008 ל-24.4 אלף במארס 2009 - עלייה של 48%) חל מהפך במגמה. בחודשים אפריל-יולי נרשמה ירידה חודשית ממוצעת של 1.4% במספר המצטרפים החדשים למעגל האבטלה.

"נתוני דוחות שירות התעסוקה ליולי מצביעים לראשונה כי מאז מאי 2008, אין עלייה במספר המובטלים בנתוני מגמה בהשוואה לחודש קודם", אומר מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי. "מספרם של המובטלים ביולי הסתכם ב-210,41 אלף לעומת 210.47 אלף ביוני".

שיעור הגידול החודשי במספרם של המובטלים הלך והצטמצם מ2.6% בסוף 2008 ל0% ביולי, אולם פרחי זהיר ואומר כי "מוקדם עדיין להעריך אם מדובר במהפך במגמת נתוני האבטלה. הירידה נובעת מהצמצום במספר המפוטרים".

שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, הגיב לנתונים באומרו כי "יש להתייחס לנתונים בזהירות רבה; רק בחודשים הבאים נדע באופן מדויק יותר האם מדובר במגמה או לא. איני מתבשם מהנתונים".