תביעה נגד חברת הברוקרים צ'רלס שוואב: מכרה אג"ח מסוג ARS תוך מצג שווא

שוואב מצידה טוענת שהיא רומתה על-ידי חתמים שלא חשפו את כל המידע שהיה ברשותם על שוק ה-ARS

התובע הכללי של מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, הגיש שלשום (ב') תביעה נגד חברת הברוקרים העצמאית הגדולה ביותר בארה"ב, צ'רלס שוואב, בנושא השיווק והמכירות של אג"ח בריבית מכרז (ARS), שוק שקרס לחלוטין במשבר הפיננסי בשנה שעברה.

משוואב נמסר שבכוונת החברה להיאבק בכל תביעה אזרחית, בטענה שהאשמים האמיתיים בקריסת שוק ה-ARS הם הבנקים והפירמות בוול סטריט, שיצרו ושיווקו את מכשירי החוב הללו, ואחר-כך נטשו לחלוטין את השוק.

ARS הם מכשירי חוב לטווח ארוך שמנפיקות רשויות מוניציפליות וגופים אחרים, והריביות עליהן נקבעות בפרקי זמן קבועים בשיטת המכרז. השוק הזה, שהיה שווה בשיאו 330 מיליארד דולר, התמוטט לחלוטין בפברואר 2008 כאשר הנזילות שלו נמחקה והבנקים חדלו לתמוך בו.

שוק ה-ARS היוו יעד לחקירות של קואומו, של ה-SEC ושל כוח משימה של התביעה הכללית בכמה ממדינות ארה"ב. הגופים הללו האשימו את החברות במצג שווא של שוק נזיל המפעיל מסחר במכשירים דמויי מזומנים. הרשויות מעדיפות להגיע להסדרים שכוללים תשלום קנס ללא הודאה בביצוע עבירה. עד כה חתמו על הסדרים כאלה יותר מ-20 חברות פיננסיות שפעלו בשוק הזה, ביניהן סיטיגרופ, ג'יי.פי מורגן, מורגן סטנלי.

במכתב שנשלח לקואומו, שוואב טוענת שהתביעה נגדה "לחלוטין אינה מתחייבת מהנסיבות". לטענתה, דרישתו של קואומו ששוואב תשמש כ"אחראית לקריסת שוק חסרת תקדים, שלא היא גרמה לה" - אינה יכולה לשמש בסיס לתביעה.

שוואב טוענת שהיא רומתה על-ידי חתמים שלא חשפו את כל המידע שהיה ברשותם על שוק ה-ARS. "התובע הכללי שחרר את העבריינים האמיתיים מאחריות למעשיהם, והוא מנסה לגלגל את האחריות אלינו".