יפן: ארץ הפנסיה העולה

שיעור ילודה של 1.37 ילדים לאישה בממוצע ו-20 אלף איש שיחגגו השנה יום הולדת 100 ■ בשל המשבר הכלכלי העולמי אישרה הממשלה תוכנית תמריצים של בערך 4% מהתמ"ג

בכל חודש ספטמבר, ביום "תנו כבוד לגיל", מחלקת ממשלת יפן מתנה לכל אזרח שהגיע לגיל 100. בשנה שעברה היתה זו כוס סאקי עשויה כסף.

השנה, לעומת זאת, כדי לאזן את התקציב שהמעמסה עליו גדלה - ביפן יש כ-20 אלף איש שיחגגו השנה מאה - החליטו להקטין את כמות הכסף בכוס, מ-94 גרם, ל-63 גרם בלבד.

זה אולי נשמע כמו קמצנות, אבל קשה להאשים את הממשלה שמנסה לקצץ בהוצאות הקשורות להזדקנות. הצירוף של שיעור ילודה נמוך ואורח חיים בריא לצד מערכות בריאות מתקדמות, גורם לאוכלוסיית יפן להזדקן במהירות - וגם להצטמק.

הבעיה הדמוגרפית הכפולה הזו מאיימת להפוך לאסון פיסקאלי שעלול להוריד את כלכלת יפן מהפסים, ולפגוע בשותפות הגלובליות שלה.

בשל המשבר הכלכלי העולמי אישרה הממשלה תוכנית תמריצים של בערך 4% מהתמ"ג. התוצאה, חוזה ארגון OECD, תהיה ניפוח הגירעון מ-3% מהתמ"ג ב-2007 לכ-10% ב-2010. עד אז היחס בין החוב לתמ"ג יתקרב ל-200% - רמה שנראתה לאחרונה במלחמת העולם השנייה ונחשבה דמיונית לימי שלום.

לשחות נגד הגירעון זה תמיד קשה. זה קשה במיוחד כשנתקלים גם בגאות הדמוגרפית. שיעור הפוריות - מספר הילדים שכל אשה צפויה ללדת בימי חייה - התייצב בשנים האחרונות על 1.37, הרבה מתחת לשיעור התחלופה, העומד על 2.07.

ההשלכות על המסים נראות הרות אסון. על פי התחזיות, עד 2055 מספר האנשים ביפן יצנח ב-30% לפחות מ-90 מיליון - מספר שנראה לאחרונה ב-1955, בתחילת התחייה הכלכלית של יפן. בשעה שמספר הקשישים גדל, מספר האנשים בני פחות מ-65 יקטן בחצי.

ההשפעה על המיסוי ועל כוח העבודה כבר מורגשת. נתונים של משרד הרווחה המקומי מראים שההוצאה על ביטוח לאומי תגיע ל-430 מיליארד דולר ב-2015, עלייה של 42% לעומת 2006. בתוספת הוצאה על אתגרים נלווים, כמו מחסור ברופאים ואחיות, החשבון הסופי עלול להיות גדול יותר.

ביפן, הקשישים כבר נחשבים גם לכוח פוליטי, שהמפלגות הגדולות פונות אליהם לקראת הבחירות שייערכו בסוף החודש.

קובעי מדיניות בכל העולם, יבחנו את תגובתה של יפן להזדקנות המהירה ולירידה באוכלוסייה, משום שמדינות רבות כבר מזהות תהליכים דומים.

יש יתרונות למצב

ביפן יש הטוענים שהתופעה אינה רעה. מישורי החוף שלה כבר צפופים. התלות במזון מיובא תקטן אם יהיו פחות פיות להאכיל, ובימים של התחממות כדור הארץ, פחות אנשים פירושם פחות פליטות פחמן.

אחד השינויים שמתכננים ביפן הוא להתייחס לצד השני של המשוואה: במקום להשקיע את רוב הכסף בקשישים, לטפל בהעלאת שיעור הילודה. סקרי דעת קהל מראים שיותר מ-90% מהרווקות ביפן רוצות להתחתן וללדת שני ילדים.

בטוקיו מנסים לעזור להן על ידי סבסוד שירותי השדכנות. "הרבה אנשים רוצים להתחתן, אבל רק מעטים פוגשים את האדם הנכון", אומרת טקשי נקיאמה, שמאשימה את שעות העבודה הארוכות, את הירידה בקרנה של שיטת השידוכים המסורתית ואת המוניטין הגרועים שיצאו לשירותי הדייטינג המסחריים.

הממשלה מצידה תבטיח להורים שיוכלו לקבל מעונות לילדיהם, נושא שעד היה שנוי במחלוקת. מחסור במעונות יום הוא סיבה מרכזית לכך ש-70% מהנשים העובדות עוזבות את עבודתן לאחר שהן יולדות את ילדן הראשון. "קשה מאוד להישאר בעבודה לאחר הלידה, אך נשים רבות מעוניינות להמשיך לעבוד - אז הן בוחרות בקריירה שלהן, לא בילדים", אומר טקאו קוומטה, מנהל במשרד מדיניות הילודה.

אך פקידים טוענים שגם אם כל האזרחים שרוצים בכל יינשאו ויולידו ילדים - לא משימה קלה - שיעור הילודה לא יגדל מעבר ל-1.75, מה שמחייב לייעל את השימוש באוכלוסייה הקיימת.

יפנים רבים כבר עובדים אחרי גיל 60 ורבים רוצים לעשות זאת. גיל הפרישה עולה בהדרגה ל-65, וזו רק ההתחלה. "אני לא חושב שהבעיה תיפטר אלא אם היפנים יעבדו עד גיל 70 ואפילו 75", אומר שר האוצר, בעצמו בן 70.

גם הגדלת ההגירה - אף שהיא נחשבת טאבו ביפן - היא אופציה, ועכשיו מתחילים שם לעודד חברות שמייצרות רובוטים.