צים, רגע ההכרעה: האם המוסדיים יתנו לצים אוויר לנשימה?

בעלי המניות של החברה לישראל יכריעו מחר האם להזרים לצים 350 מיליון דולר ■ החברה לישראל מתכוונת לערער על החלטת רשות ני"ע לאסור על בנק לאומי להשתתף באסיפת בעלי המניות שלה

בעלי המניות של החברה לישראל צפויים להתכנס מחר למטרה חשובה ביותר: אישור הזרמת הון בסך 350 מיליון דולר לחברת הספנות צים שבשליטתה, שנקלעה למצוקה פיננסית.

ההצבעה מציבה דילמה לא פשוטה: מה אמור לעשות משקיע מוסדי שמצד אחד מחזיק באג"ח של צים, שאמורה לקבל את הסכום המדובר, ומצד שני מחזיק במניות החברה לישראל, שאמורה להוציא מכיסה את הסכום? התשובה לא ממש ברורה, ונתונה בעיקר לשיקול דעתו של כל משקיע.

באשר לבנק לאומי , המחזיק בכ-18% ממניות החברה לישראל שבשליטת משפחת עופר, התשובה כבר ידועה. אמש נודע כי רשות ניירות ערך החליטה כי קולות בנק לאומי לא ייכללו בהצבעה, וזאת לטענת הרשות משום שללאומי יש עניין אישי באישור העסקה.

העניין האישי הוא העובדה שלאומי נותן אשראי לצים, ולחברות נוספות של החברה לישראל, כשהיקף האשראי שמעמיד הבנק לצים הוא 10 מיליון דולר. בחברה לישראל לא אהבו את עמדת הרשות, והחליטו לערער על החלטתה, אולם דיון בערעור לא יתבצע לפני האסיפה מחר.

מרשות ני"ע נמסר היום, כי "החובה להודיע על עניין אישי היא קודם כל של המצביע, אך גם על החברה חלה החובה, ככל שהעובדות מצויות בידיה. כך גם הוסבר לחברה".

החלטת הרשות לגבי לאומי עוררה היום דיון בשוק ההון, בשאלה האם רוב המשקיעים המוסדיים גם כן נגועים בניגוד עניינים מאותו הסוג כמו לאומי. נזכיר, כי לצים יש אג"ח בהיקף 1.3 מיליארד שקל, בהן מחזיקים רוב המשקיעים המוסדיים הגדולים בשוק. אותם מוסדיים מחזיקים גם במניות החברה לישראל, ואמורים להחליט מחר האם לאשר את הזרמת ההון לצים.

כלומר, כמו לאומי גם המוסדיים מחזיקים במניות החברה לישראל מחד, והם בעלי חוב בחברת צים מאידך. באחזקה הכפולה הזו גלום פוטנציאל לניגוד עניינים.

"כבעל אג"ח של צים, אני מאוד רוצה שההצבעה מחר תעבור. אולם, כבעל מניות של החברה לישראל אני לא בטוח שאני רוצה שהיא תזרים לצים סכום נכבד שכזה", אמר אחד המוסדיים הגדולים.

כל שבריר אחוז קובע

בכתב ההצבעה ישנו סעיף הדורש מהמשקיע להצהיר אם יש לו עניין אישי באישור ההצבעה. אך בעוד שלגבי לאומי התשובה כבר ניתנה על ידי הרשות, הרי שבמקרה של המוסדיים הדבר תלוי בעיקר ברצונם לדווח כי הם בעלי עניין אישי.

סוגיית בעלי העניין של המוסדיים בהצבעה מחר היא קריטית למדי, שכן מכיוון שמשפחת עופר ולאומי מנועים מלהצביע, הרי שמי שיכול להצביע הם 27% בעלי המניות מהציבור. ומאחר שמדובר בעסקת בעלי עניין, הרי שמספיק ש-9% מבעלי המניות יאשרו את ההצעה כדי שהיא תעבור. לפיכך, כל שבריר אחוז של בעלי מניות עשוי להכריע את הכף.

11

במקרה שכל בעלי האג"ח של צים יחליטו כי אינם משתתפים בהצבעה מחר, עלול להיווצר מצב מוזר. רוב המוסדיים הגדולים הם מחזיקי האג"ח של צים, כך שמי שיישאר להצביע הם מוסדיים קטנים ומשקיעים פרטיים שיכריעו בסוגיית הזרמת ההון, שהיא המפתח להצלחת הסדר החוב של צים, שנחשב לאחד מהסדרי החוב הגדולים ביותר שגובשו לאחרונה במשק. *

22