כך ייעשה למתנגדי הרפורמה בחברת החשמל: ניקוב צמיגים ופריצת רכב

ראשי ועד המהנדסים בחברת החשמל בתלונה למשטרה: "מתנכלים לנו בגלל התנגדותנו לרפורמה" ■ צמיגי רכבו של סגן יו"ר הוועד נוקבו, והוא קיבל מכתבי איום על חייו ■ יו"ר הוועד, מיקו צרפתי: "מדובר בפרובוקציות"

המאבק הפנימי בקרב עובדי חברת החשמל בעד ונגד הרפורמה גולש לראשונה לגילויי אלימות. ועד המהנדסים של חברת החשמל במחוז צפון הגיש בסוף השבוע תלונה במשטרת חיפה, זאת לאחר שנוקבו צמיגי רכבו הפרטי של סגן יו"ר הוועד.

לטענת הוועד, ניקוב הצמיגים הוא שיאו של מסע התנכלות מכוון כנגד ראשי הוועד, היו"ר יעקב חי וסגנו מוני קובל, על רקע התנגדותם ליישום הרפורמה בחברה. בנוסף קיבלו ראשי הוועד מכתבי איומים על חייהם.

בוועד המהנדסים חושדים כי מאחורי ההתנכלויות עומדים חברי וועד אחרים בחברת החשמל. לטענתם, הנהלת חברת החשמל לא עושה דבר על מנת לבדוק את הנושא, למרות שהאירועים התרחשו במתקני החברה.

מסע ההתנכלויות החל לפני כ-3 שבועות לאחר שרכבו של יו"ר הוועד, יעקב חי, נעלם במפתיע מבניין המשרדים הראשי של החברה בכניסה לחיפה.

הרכב נמצא מספר שעות מאוחר יותר בתחנת הכוח של חברת החשמל בחוף שמן (המרוחקת מספר קילומטרים) כשהוא נטוש ופרוץ, וממנו נגנב מחשבו האישי של חי.

לטענת הוועד, גניבת הרכב לא יכלה להתבצע ללא שיתוף-פעולה של קציני הביטחון בחברה. חי הגיש תלונה לקב"ט של בניין המשרדים הראשי של חברת החשמל בחיפה, אך לדבריו דבר לא נעשה.

"בבניין המשרדים הראשי יש מצלמות, וכך גם בתחנת הכוח. ניתן היה לאתר בקלות מי לקח את הרכב, אבל כנראה לא רוצים לבדוק את זה. כששאלנו איך ידעו איפה למצוא את הרכב, אמרו לנו 'תשאלנו את החברים שלכם בוועד במחוז צפון'", אמרו גורמים בוועד המהנדסים.

בוועד מציינים כי שבוע לאחר מכן נשלח מכתב איום לביתו של סגן יו"ר הוועד, מוני קובל, בו נכתב "תיזהר, הסוף שלך קרב". ביום חמישי האחרון כאמור חלה עליית מדרגה נוספת, כאשר צמיגי מכוניתו של קובל נוקבו.

הרוחות בוועד עובדי חברת החשמל סוערות לאחרונה על רקע חידוש המגעים ליישום הרפורמה בחברה. ועדי המהנדסים, המייצגים כ-20% מציבור העובדים, הובילו קו תקיף נגד חזרה למשא-ומתן על הרפורמה, וזאת בניגוד לעמדת ראשי הוועד, היו"ר מיקו צרפתי ויו"ר הוועד הצפוני, יעקב דבידה. יחד עם זאת, מדובר בפעם הראשונה מזה תקופה ארוכה שהמחלוקות גולשות לגילויי אלימות.

סגן יו"ר ועד המהנדסים, מוני קובל, מסר בתגובה כי "לא רצינו להגיע למצב הזה, אבל מה שנעשה חצה את כל הקווים האדומים, ולכן החלטנו להעביר את הטיפול למשטרה".

לדברי קובל, הנהלת חברת החשמל לא עשתה דבר על מנת לבדוק מי אחראי לאיומים. "בזמנו, כשנחשדנו באשמת-שווא שפעלנו באלימות כנגד מנהל במהלך העיצומים נגד תוכנית 'מצפן' - הושעינו מיידית ללא שימוע על-ידי ההנהלה. פה משום מה ההנהלה מגלגלת עיניים. היינו מצפים כי ההנהלה תגנה גילויי אלימות כנגד עובדים - לפחות כמו נגד מנהלים".

יו"ר הוועד, מיקו צרפתי, מסר בתגובה כי "ארגון העובדים מגנה כל סוג של אלימות, בייחוד בימים אלה. התלונות נגד חי מתבררות במוסדות המתאימים בחברה, בהסתדרות ובמדינה. עושה רושם כי זהו ניסיון נוסף מצד חי לשבש שיחות עתידיות בנוגע לרפורמה".

לדברי צרפתי, "מאחר שהפובוקציות המילוליות של חי - לרבות אלימות מילולית נגדי - לא צלחו, סימן חי את דבידה כמטרה. אנחנו נחושים לטפל יחד בבעיות האמיתיות של עובדי חברת החשמל - ולא להתפתות לפרובוקציות של חי".