ארנונה על משרדי הנהלות בנקים: באר שבע יקרה פי שתיים מת"א

אפילו בחישוב כלל ההוצאות על שכירת מ"ר לצורך הנהלת מחוז בנק, בירת הנגב גבוהה ב-45% בהשוואה לת"א ורמת גן

קשה להאמין: באר שבע גובה את הארנונה היקרה ביותר בארץ על מ"ר בו יושבת הנהלת מחוז של בנק. הפער הוא בסדרי גודל לא מקובלים עד כדי פי 4.5 מר"ג ופי 2 מת"א. בחישוב כלל ההוצאות על שכירת מ"ר לצורך הנהלת מחוז בנק, בירת הנגב גבוהה ב-45% בהשוואה לת"א ור"ג.

לכל הבנקים בארץ יש משרדים עבור מטה הבנק והנהלות המחוז. מבדיקה שערכנו עולה, שהארנונה הנגבית למשרדי הנהלת מחוז גבוהים בפריפריה באופן לא פרופורציונאלי. הארנונה בירושלים, בחיפה ובבאר שבע גבוהה באופן משמעותי ביותר בהשוואה לר"ג, ת"א וגבעתיים.

הפער נובע מכך שבערי המרכז - גבעתיים ותל אביב, יש תעריף מיוחד להנהלות בנקים בהשוואה לסניפי בנקים. ר"ג מחייבת את ההנהלות כמשרד רגיל, מה שהופך אותה לזולה ביותר בעלות הארנונה.

לעומת זאת בחיפה, ב"ש וירושלים עלות הארנונה למשרדי מחוז הם בשיעור זהה לעלות הארנונה של הסניפים ואין הבחנה בין סניף להנהלת מחוז. חשוב להדגיש, שהפער בעלות הארנונה בין באר שבע לירושלים נובע מכך שבבאר שבע מעמיסים חישוב של שטחים משותפים על משרדים, בעוד בירושלים אין העמסה כזו. הסיבה השנייה היא שיטת המדידה השונה: בירושלים המדידה לצורך חיוב ארנונה היא ללא קירות חיצוניים וללא קירות פנימיים, בעוד שבבאר שבע משלמים ארנונה על הקירות הפנימיים והחיצוניים.

■ נאור אליהו הכותב הוא מנכ"ל חברת ערך - מיסוי עירוני וניהול נדל"ן.

המתודולוגיה: חישוב עלות מ"ר מורכבת וכוללת מכלול שלם של עלויות, שברוב המקרים אינן מוכרות וזמינות. ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן בנתה טבלה עם נתון ממוצע, בהתחשב בכל הפרמטרים המשפיעים על עלות מ"ר מושכר: שכ"ד חודשי (כולל העמסת שטח ציבורי), דמי ניהול, חניה, ארנונה ("מנורמלת" על מנת שתשמש בסיס להשוואה בין אזורים /ערים) ועלות אגרת שילוט.