תקופת הזכאות לאבטלה לא הוארכה למרות סיכום ממארס

העיכוב נובע בשל עמדתה של מנכ"לית ביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, המסתייגת מנוסח ההסכם

אחת מגולות הכותרת בהסכם הקואליציוני בין מפלגת העבודה לליכוד, אותו נייר שאמור היה להעניק לגיטימציה לישיבה של העבודה בממשלת נתניהו, הייתה סעיף שקבע כי "תקופת הזכאות לדמי אבטלה תוארך ב-30 יום כהוראת שעה, עד סוף שנת 2010". ההסכם הזה נחתם כבר בחודש מארס והחלטת ממשלה בעניין התקבלה בחודש מאי. ואולם, למרות ששיעור האבטלה זינק כבר במאי לרמה של 8.3% ועומד כיום על כ-8.5%, עד היום לא קוים הסעיף בהסכם.

ל"גלובס" נודע כי העיכוב ביישום הסעיף נובע מעמדתה המקצועית של מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, שסבורה כי יש שיטה טובה יותר לסייע למובטלים. דומיניסיני טוענת כי אין להעניק 30 ימי אבטלה נוספים לכלל המובטלים באופן גורף, אלא ליצור דיפרנציאציה: למשל, לא להעניק שום תוספת לבני 45 ומעלה שזכאים כיום ל-175 ימי אבטלה, ולהעניק 38-40 ימי אבטלה נוספים לבני 28-35, שזכאים כיום ל-100 ימי אבטלה בלבד.

יותר לצעירים, פחות למבוגרים

מדוע לתת יותר דווקא לצעירים, בעוד שלמבוגרים קשה יותר למצוא עבודה? "אמנם ישראל נחשבת לאחת המדינות הפחות נדיבות בתחום האבטלה אבל 175 יום למבוגרים זו תקופה מספקת יחסית", טוענת דומיניסיני בשיחה עם "גלובס". "לעומת זאת, צעירים בגילאי 28-35, משלמים משכנתא ויש להם ילדים קטנים ולכן צריך לסייע להם יותר, במיוחד כשהם זכאים לתקופת אבטלה קצרה", היא מסבירה.

דומיניסיני טוענת כי הסעיף המדובר בהסכם הקואליציוני טרם יושם, משום שההסכם הקואליציוני קבע כי יש ליישמו רק לאחר שרמת האבטלה תעמוד על 7.5%. ואולם, כבר בחודש מאי היה ידוע כי רמת האבטלה עברה את הרף הזה ולראייה, סעיף הגמשת הקריטריונים לקבלת דמי אבטלה, שנקבע בהסכם אחר, יושם במלואו כבר בראשית יוני.

עוד טוענת דומיניסיני כי הכנסת נמצאת בפגרה וכי כבר באמצע ספטמבר יובא הסעיף הרלוונטי לחקיקה מואצת, אולם נדמה כי אפשר היה לעשות זאת עוד לפני יציאת הכנסת לפגרה.

במשרד האוצר מבהירים כי הם אמנם "לא מתלהבים" מהארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה, אולם סעיף זה תוקצב מראש ומבחינתם יכול היה להיות מיושם מזמן. בינתיים, כל יום שעובר חוסך לקופת המדינה על חשבון המובטלים שיכולים היו ליהנות מתקופה מעט יותר ארוכה לצורך חיפוש העבודה - חיפוש שנחשב עדיין למאוד לא פשוט על אף הדיבורים במשק על "יציאה מהמיתון".

מי שנחשב ל"אדריכל" של ההסכם הקואליציוני בין העבודה לליכוד ומי שסלל עבור אהוד ברק את המשך ישיבתו במשרד הביטחון הוא יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. האחרון הצליח להעביר שורה של רפורמות בתחום העבודה, אולם את הארכת תקופת הזכאות לדמי אבטלה לא הצליח להביא עדיין ליישום מסיבה זו או אחרת.

לא ניתן היה לקבל את תגובת ההסתדרות עד סגירת הגיליון.