המיתון הגיע לדו"חות שטראוס: הרווח הנקי פרופורמה ירד ב-16% ל-55 מיליון שקל

נקודות האור: החברה שיפרה את הרווחיות התפעולית בישראל ושמרה על יציבות בתחום הקפה, למרות המצב הכלכלי הקשה במדינות היעד ■ המנכ"ל גדי לסין: "אנחנו מבינים שתקופת המיתון היא זמנית"

המיתון הגלובלי ממשיך לתת אותותיו בתוצאות חברת מוצרי המזון הישראלית שטראוס , כפי שמשתקף בדו"חותיה לרבעון השני שפורסמו היום (ג'). למרות ירידה במרבית סעיפי הדו"ח, משקיעי החברה יכולים לשאוב עידוד מכך ששטראוס הצליחה לשמור על קצב מכירות גבוה מהבנצ'מרק העולמי והמקומי, וכן שיפרה בתקופה זו את הרווחיות התפעולית בפעילותה בישראל, שמהווה את אחת משתי הזרועות העיקריות שלה.

שטראוס מסכמת את הרבעון השני עם ירידה של 1.2% במכירות לסך של 1.51 מיליארד שקל, זאת לעומת הכנסות של 1.53 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בנטרול השפעת השינויים בשערי החליפין, החברה השיגה צמיחה אורגנית בשיעור של 1.5% בתקופה זו.

הרווח הגולמי של החברה ירד ברבעון השני ב-1.7% ל-565 מיליון שקל (37.3% מההכנסות), בהשוואה לרווח גולמי של 575 מיליון שקל (37.5%) בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי פרופורמה הסתכם ברבעון השני ב-135 מיליון שקל - עלייה של 5.6% בהשוואה לרווח של 128 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2008.

בשורה התחתונה רשמה שטראוס רווח נקי של 57 מיליון שקל, המהווה ירידה של 14.4% בהשוואה לרווח של 66 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח פרופורמה הסתכם ב-55 מיליון שקל - ירידה של 16.2% לעומת הרבעון המקביל. תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת השתפר משמעותית לסך של כ-244 מיליון שקל בהשוואה לכ-48 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בחלוקה על-פי מגזרי פעילות רשמה שטראוס ישראל ירידה של 2.1% במכירות לסך של 627 מיליון שקל ברבעון השני. אלה הושפעו בין היתר מעיתוי חג הפסח, שעיקר המכירות הקשורות בו נרשמו השנה ברבעון הראשון ואשתקד ברבעון השני. הרווח התפעולי בתחום גדל בכ-7.6% כתוצאה משיפור במבנה העלויות ומתהליכי סינרגיה שבוצעו בחברה.

סברה צומחת, מקס ברנר צונחת

חטיבת הקפה רשמה ירידה של 0.8% ברבעון השני לסך של כ-811 מיליון שקל, כשבנטרול השפעת המטבעות נרשמה צמיחה של כ-5.8% במכירות. הצמיחה במונחי מטבע מקומי נרשמה בעיקר בברזיל, שוק היעד העיקרי של החטיבה.

הרעה בפעילות הקפה נרשמה במדינות הבלקן ובמדינות יוגוסלביה לשעבר, שם השפעת המיתון הגלובלי היתה חריפה יותר. בשטראוס ביצעו ברבעון הפחתת ערך מוניטין בפעילות בסרביה בסך של כ-4 מיליון אירו, כשעל-פי ההערכות בשוק לא צפויות מחיקות נוספות בהמשך השנה.

בפעילויות האחרות של החברה, שטראוס המשיכה ליהנות מצמיחה בסברה, כשהכנסות החברה הסתכמו ב-107 מיליון שקל - גידול של כ-30% בנטרול השפעת המטבעות - והרווח התפעולי עמד על כ-18 מיליון שקל.

במקס ברנר, עם זאת, התמונה שונה. החברה עדיין אינה מצליחה להגיע לאיזון, וברבעון השני אף רשמה ירידה של 8% במכירות ל-22 מיליון שקל. החברה סגרה את הסניף של מקס ברנר בשדרה השנייה בניו-יורק בעקבות ההפסדים שרשם, ובמקביל פתחה סניף חדש בפילדלפיה.

"בהתאם למצב שאנחנו רואים בארץ ובעולם, קבוצת שטראוס מתמודדת בצורה טובה מאוד עם המשבר העולמי", הגיב היום מנכ"ל שטראוס, גדי לסין, על תוצאות החברה. "למרות יציבות במכירות מצבנו טוב משל הבנצ'מרק העולמי, בזמן שאנחנו משפרים את הרווחיות, את ההון החוזר ואת תזרים המזומנים של החברה".

לסין הוסיף כי "אנחנו מבינים שתקופת המיתון היא זמנית, ואנחנו עסוקים נמרצות בבנייה של תוכניות אסטרטגיה והמשך התפתחות של החברה לשנים הקרובות".