הקונגרס: החוב יזנק והריבית תיוותר בשפל למשך שנים

ה-CBO, גוף המייעץ לקונגרס בעניין התקציב הפדרלי, צופה זינוק בחוב הלאומי של ארה"ב עד שנת 2019 ■ מעריכה כי המשק יחזור לצמוח השנה אך האבטלה תגיע לשיאה רק בשנה הבאה

הגירעון התקציבי בארה"ב יסתכם השנה ב-1.6 טריליון דולר, או 11.2% מהתמ"ג - הגירעון הגבוה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. כך מעריך ה-CBO, גוף המייעץ לקונגרס בעניין התקציב הפדרלי. הסיבה לגירעון הענק: ירידה של 17% בהכנסות ממסים לצד הוצאות עתק של הממשל האמריקני במסגרת ההתמודדות עם המשבר הכלכלי החריף ביותר מזה עשרות שנים.

עם כניסתו לבית הלבן בחודש ינואר, נשיא ארה"ב, ברק אובמה, העביר במהירות תכנית תמרוץ כלכלית בהיקף 787 מיליארד דולר. הממשל האמריקני העניק סיוע למוסדות הפיננסים, לענף הנדל"ן ולענף הרכב על מנת לעצור את המפולת בשווקים הפיננסים, למנוע את קריסתה של המערכת הפיננסית ולהניע מחדש את גלגלי הצמיחה.

ה-CBO מציין כי במידה ולא יורחבו תכניות הסיוע הקיימות, הגירעון הממשלתי יצטמצם אך עדיין יעמוד על כחצי טריליון דולר, או 3% מהתמ"ג, בכל אחת מהשנים 2010-2019. כתוצאה מכך, יחס החוב-תוצר של ארה"ב צפוי להמשיך לעלות. יחס זה, אשר עמד על 33% בלבד בשנת 2001, יעלה השנה ל-54% ועלול להגיע ל-68% עד 2019.

באשר לצמיחה הכלכלית, אשר אמורה להגדיל את ההכנסות ממסים ולהביא להקטנת ההוצאה הממשלתית, ה-CBO מעריך כי המשק האמריקני ישוב לצמוח עד סוף השנה הנוכחית, בעיקר בגלל תכניות התמרוץ והתערבות ה'פד' בשווקים.

נתון חשוב נוסף שזוכה להתייחסות מצד ה-CBO הוא הריבית במשק האמריקני. כזכור, יו"ר ה'פד', בן ברננקי, חתך במהלך המשבר את הריבית במשק לשפל היסטורי של 0-0.25%, ובאחרונה הוא אף ציין מספר פעמים כי בכוונתו להותיר את הריבית בשפל לאורך זמן. ברננקי כמובן לא הציב תאריך מדויק בו יעלה את הריבית אלא ציין כי זו תישאר נמוכה עד שתורגש התאוששות כלכלית בת קיימא, אולם ועדת התקציב של הקונגרס יוצאת מתוך הנחה בדיוניה, כי הריבית תיוותר ברמתה הנוכחית למשך מספר שנים.

נושא חשוב נוסף שהעלה ה-CBO היום הוא שיעור האבטלה במשק האמריקני, אשר עומד נכון לחודש יולי על 9.4%. בממשל אובמה העריכו בחודשים האחרונים כי האבטלה תחצה את ה-10% השנה, וכך מעריכים גם ב-CBO. ההערכה היא כי האבטלה תעלה ל-10.2% בשנה הבאה (ואף תיגע בשיא של 10.4% בדרך) ואז תתחיל לרדת ל-9.1% ב-2011.