הערכות: תוכנית ההבראה לחברת הספנות צים תאושר בחודש הבא

(עדכון) - החברה לישראל תעביר לצים סיוע מיידי של 60 מיליון דולר תמורת העמדת ביטחונות - כחלק מתוכנית ההבראה ■ משפחת עופר תפחית מצים דמי חכירה של 150 מיליון דולר

לאחר כישלון החברה לישראל בהעברת תוכנית ההבראה לחברת הספנות צים שבבעלותה, מוצאת החברה פתרון יצירתי להבראת צים: הזרמת חלק מהכספים תוך העמדת ביטחונות. בחברה לישראל מעריכים כי צים תיקלע לגירעון תזרימי של כמיליארד דולר עד שנת 2013 ולכן ביקשו להזרים לה 350 מיליון דולר, ההצעה לא עמדה ברוב הנדרש באסיפת בעלי המניות של החברה. אולם היום ניכרת תפנית דרמטית בפרשה והחברה לישראל הגיעה להבנות עם רשות ני"ע אשר ככל הנראה סוללות את הדרך לאישור תכנית ההבראה בחודש הבא.

בישיבת דירקטוריון שהתקיימה היום (ד'), החליט דירקטוריון החברה לישראל כי היא תעמיד לצים סיוע מיידי בהיקף 60 מיליון דולר, אשר יגובו בביטחונות שתעמיד צים לחברה לישראל. סכום זה יהווה חלק מ-350 מיליון הדולרים שמתכננת החברה לישראל להעביר לצים. זאת, בהמשך להזרמה של 40 מיליון דולר, אשר גם הם נחשבים חלק מתכנית ההבראה. בנוסף, משפחת עופר, בעלת השליטה בחברה לישראל מאשרת, תפחית לצים דמי חכירה בהיקף 150 מיליון דולר.

יש לציין כי תוכנית ההבראה לא כוללת רק הזרמת כספים, אלא גם פיטורי עשרות עובדים, התאמות בקווי הספנות, הקטנת מספר האוניות שצים מפעילה, דחיית אספקת אוניות, הורדת מחירי חכירת אוניות והסדרים נוספים עם בעלי אוניות. כמו כן, החברה נצמאת בעיצומו של מו"מ עם נושיה לצורך הסדרץ הסדר חוב שיכלול פריסת תשלומי האג"ח שלה.

כבר אתמול הודיעה החברה לישראל כי היא מתכוונת לערער על החלטת רשות ני"ע, אשר הורתה לא לספור את קולותיהם של בעלי מניות להם "עניין אישי" בהצבעה, כגון בנק לאומי שמחזיק ב-18% מהחברה לישראל. אלמלא הוראה זו של הרשות, תכנית ההבראה של החברה לישראל הייתה עוברת ברוב גדול. היום, אומרת החברה לישראל, כי הגיעה ל"פריצת דרך" עם הרשות בעניין זה, ואכן גורם המקורב לנושא מסר ל"גלובס" כי הרשות לא תעמוד בדרכה של משפחת עופר בדרך לאישור התוכנית בחודש הבא.

"קבוצת עופר הודיעה, שאם תוכנית ההבראה לצים לא תאושר, הם ישיבו לצים את הסכומים שיתקבלו אצלם מצים בגין דמי חכירה בתקופה שמיום ה-2 באוגוסט 2009 ועד לסוף ספטמבר 2009 (היינו ישיבו את הכספים שקיבלו בעקיפין בגין הסדר הביניים)", נמסר מהחברה לישראל. "הסכמות אלה באו על מנת לשלול ולו מראית עין של טענה לגבי אינטרסים פרטיים בקבלת ההחלטה על ההזרמה על ידי דירקטוריון החברה לישראל". בחברה לישראל מדגישים כי הדברים התקבלו "על בסיס הבנות עם רשות ני"ע".

"אישור המהלך יאפשר לחברה לישראל ולצים להשלים את ההסדר, שלהערכתנו יאפשר לצים לפעול בצורה סדירה ולהמשיך ולתת את השירות הראוי ללקוחותיה ולעמוד במחויבויות מול ספקיה", אמר מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד.

רפי דניאלי, מנכ"ל צים, אמר: "אנו בטוחים כי פעולות אלו יחד עם ניצני ההתאוששות בכלכלה, כתוצאה מהשיפור בסחר העולמי, יסייעו להמשך ההבראה של החברה"

צים - צפוי הפסד גדול ברבעון

כאמור, מוקדם יותר היום נודע ל"גלובס", כי שני גופים מוסדיים גדולים בשוק מעריכים כי ההתאוששות בצים תהיה ארוכה מהצפוי וכי החברה תרשום הפסד של כ-150 מיליון דולר ברבעון השני, מה שישפיע לרעה גם על תוצאות החברה לישראל ובנק לאומי .

"ההתאוששות בענף הספנות עלולה להתעכב עד שנת 2015 ואלו הערכות פסימיות יותר ממה ששמענו עד היום, מה שאומר שהגירעון של צים יהיה גבוה יותר", מעריך אחד הגופים המוסדיים הגדולים בשוק. כאמור, ההערכה היא כי את נזקי צים תרגיש החברה לישראל היטב בדו"חותיה הכספיים לרבעון השני ותבצע מחיקה של 120-150 מיליון דולר בשל ההפסדים הכבדים שצפויה צים לספוג. בשל מחיקה זו, החברה לישראל צפויה לסגור את הרבעון השני בהפסד של כמעט 130 מיליון דולר.

ברבעון הראשון של השנה הפסידה צים 119 מיליון דולר וסגרה בכך 4 רבעונים רצופים של הפסדים. הכנסות החברה צנחו ב-40% ל-622 מיליון דולר בעיקר בשל ירידה בכמויות ובדמי ההובלה בענף הספנות. מחיר ההובלה הממוצע למכולה ירד ב3% ברבעון הראשון והכמות המובלת קטנה ב-33%. כפועל יוצא של תוצאות צים, רווחי החברה לישראל הצטמקו ב-56% ל-48 מיליון דולר. אולם כאמור, לא רק החברה לישראל צפויה להינזק מהפסדי צים ברבעון השני, אלא גם בנק לאומי המחזיק ב-18% מהחברה לישראל. מחיקה של 150 מיליון דולר בדו"חות החברה לישראל תסב לבנק לאומי נזק של כ-100 מיליון שקל.

בינתיים, גורמים בשוק מתכוננים לתסריטים שליליים למדי ולא פוסלים אף אפשרות שבדו"חות הכספיים של צים תוצמד הערת "עסק חי". משמעות ההערה היא שישנו ספק ביכולתה של חברה לפרוע את חובותיה. מהחברה לישראל טרם נמסרה תגובה רשמית בנושא.

בשוק אף מתרוצצות שמועות לפיהן החברה לישראל דחתה את מועד פרסום הדו"חות הכספיים שלה, שאמורים לצאת בימים הקרובים. בשוק העריכו כי החברה לישראל תפרסם היום בבוקר את הדו"חות הכספיים שלה, אך זה לא קרה. נזכיר כי החברה לישראל מחויבת לפרסם את הדו"חות עד ה-31 באוגוסט, כלומר עד יום שני.

נזכיר כי לפני כשבועיים הורידה חברת הדירוג מעלות S&P את דירוג האג"ח של צים ב-5 דרגות ל-(-B) עם השלכות שליליות. רק לפני מספר חודשים עמד הדירוג של צים על A, ומאז הוא הורד ב-7 דרגות. דירוג זה, לפי סולם ההמרה של הדירוג המקומי, מקביל לדרגה "CCC" של הדירוג העולמי, כלומר דירוג של אג"ח בעלת רמת סיכון גבוהה מאוד הרומז כי ישנה אפשרות שהחברה לא תעמוד בפירעונה המלא של האג"ח, או לפחות בחלק מהפירעון. במילים אחרות, זוהי דרגה הקרובה ביותר לדרגת "אג"ח זבל". צים גייסה במהלך השנים 2005-2006 סכום של 1.3 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח פרטיות שאינן נסחרות בבורסה. הן גויסו בריבית של 3.5%-5.5%.