זליכה: "בנק ישראל לווה כסף מהציבור לרכישת הדולרים; הריבית הנמוכה פגעה בציבור"

החשכ"ל לשעבר בראיון לגלי צה"ל: "צריך להפסיק לדאוג למה שקורה בבורסה ולדולר - צריך להתחיל לדאוג לכלכלה הריאלית" ■ "פישר התחיל עם הפחתות הריבית המופרזות עוד בתקופת כהונתי"

"רכישת הדולרים המואצת שביצע נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שברה את כללי השוק החופשי וגרמה לאינפלציה גבוהה במשק" - כך מאשים החשב הכללי במשרד האוצר לשעבר, ירון זליכה, בראיון לגלי צה"ל.

בראיון הוסיף זליכה כי מדיניות הריבית הנמוכה שהנהיג בנק ישראל לאורך החודשים האחרונים פגעה קשות בציבור הרחב, לטובת קבוצה מצומצמת של בעלי אינטרסים.

"הוא התחיל עם הפחתות הריבית המופרזות עוד בתקופת כהונתי. הפניתי את תשומת לבו שהפחתות הריבית גורמות לניפוח בשוק ההון, מושכות דולרים החוצה ומחלישות את השקל. ביד אחת הוא מוריד ריבית ומחליש את הדולר, וביד השנייה רוכש דולרים כדי לחזק את הדולר. הוא מנטרל את עצמו"

"צריך להפסיק לדאוג למה שקורה בבורסה ולהפסיק לדאוג לדולר - צריך להתחיל לדאוג לכלכלה הריאלית. וזה פשוט לא קורה. בשנה האחרונה בכלל לא ניהלנו מדיניות שתומכת בצמיחה".

"כל ניסיון להתערבות מלאכותית בשער הדולר סופו להיכשל. לא ניתן להעלות באופן מלאכותי את שער החליפין מבלי שהבועה הזו תתפוצץ לנו בפנים. זה ייצור אינפלציה שתשחק ריאלית את שער הדולר. בתום ההתערבות שער הדולר ירד בחזרה", אמר.

"כאשר בנק ישראל קנה 30 מיליארד דולר בעלות של 120 מיליארד שקל, מאיפה הוא הביא את הכסף הזה? הוא נאלץ ללוות את הכסף מהציבור כדי לממן את רכישת הדולרים. כאשר בנק ישראל מושך כספים הוא מגדיל את מצוקת האשראי, ומהעבר השני מציף את המשק בשקלים העלה את האינפלציה, שחק את ההכנסה הפנויה ויצר אי ודאות".

זליכה אף סבור כי המיתון במשק עדיין רחוק מנקודת הסיום - היות שמשרד האוצר "כשל" בגיבוש תכניות מתאימות להתמודדות עם המשבר הכלכלי.

"הפחתת המס תבוא לידי ביטוי רק בעוד מספר שנים, וכנגד זה יש העלאות מיסים מיידיות. הציבור מרגיש שהעלו את המיסים, ומי ערב שהציפור על העץ אותה הפחתה מתוכננת בעוד כמה שנים אכן תתממש? לפני הבחירות נתניהו ואני הכנו תכנית כלכלית שבמרכזה הפחתות מיסים. מאז הוא כנראה שינה את דעתו".

הראיון המלא ישודר הערב ב-19:00 בגלי צה"ל ב"תוכנית הכלכלית" עם מתן חודורוב.