עתירה לבג"ץ: ביטול ההכרה בהוצאות טיפול בילדים מפלה הורים

בעתירה נטען כי ביטול ההכרה בהוצאות טיפול מהווה אפליה קבוצתית לרעה על רקע הורות, המגלמת בתוכה גם אפליה על רקע מין, כיוון שנשים הן הנפגעות העיקריות מהביטול

שדולת הנשים בישראל עתרה לבג"ץ בטענה כי החוק שאושר ביולי בכנסת (חוק המטפלות), שמבטל את החלטת בית המשפט העליון להתיר הכרה בהוצאות טיפול בילדים לצורכי מס, פוגע בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובחוק יסוד חופש העיסוק. לטענת היועצות המשפטיות של העמותה, עוה"ד סיגל רונן-כץ ועידית מילמן, החוק מפלה את ציבור ההורים ופוגע באופן ישיר בפרנסתם. השדולה מדגישה כי ההסדר החלופי של המדינה בדמות נקודות זיכוי מס אינו מכשיר את האפליה והפגיעה הקשה בציבור ההורים.

בעתירתה נטען כי ביטול ההכרה בהוצאות טיפול מהווה אפליה קבוצתית לרעה על רקע הורות, המגלמת בתוכה גם אפליה על רקע מין, כיוון שנשים הן הנפגעות העיקריות מהביטול. לדברי העמותה, הורים הנאלצים לשלם עבור הטיפול בילדיהם, כדי שיוכלו לצאת לעבודה, משלמים מס גבוה יותר מאנשים שאינם הורים, ולכן מס זה מהווה אפליה אסורה של ציבור ההורים, ולפיכך פוגע בעקרון השוויון.

העותרת מפרטת בעתירה מחקרים המעידים כי הוצאות הטיפול בילדים מהוות נתח משמעותי מההוצאות של משפחות, ואי ההכרה בהוצאות אלו, מובילה את ההורים להחלטה כי אחד מבני הזוג יישאר בבית לטפל בילדים. בכך, נטען, קיימת פגיעה בחופש העיסוק.

העותרת מדגישה כי לרוב נשים הן אלו שנוטות לוותר על יציאה לעבודה או עובדות במשרה חלקית כדי לטפל בילדים. לכן, נטען כי "ישנה פגיעה ספציפית בקניינן של נשים, מאחר שלהיעדרותן מעולם העבודה יש השפעה על יכולתן להתקדם ולהגיע לתפקידים בכירים ועל צבירת הזכויות הסוציאליות שלהן לגמלאות".

בעתירה יש התייחסות גם לפגמים שנפלו בהליך חקיקת החוק. השדולה טוענת כי חברי ועדת כספים שתמכו בחוק התבססו על טבלת נתונים שגויה שהציג האוצר, וכי בהליך החקיקה במליאת הכנסת לא הונחה הצעת החוק בפני הח"כים.