חרף העליות בשוקי המניות ואיתותי ההבראה ממשקי המדינות, אסטרטגים מזהירים: "ספטמבר שחור בפתח"

עליית מחיר המניות בו-זמנית עם התחזקות באג"ח היא ביטוי לפרשנות הפוכה של משקיעים ■ מנהל מסחר באג"ח מדינה: "אחד השווקים טועה לחלוטין - בחודש הבא המניות יעלו או יירדו בחדות"

[למדור שוקי עולם]

"לא ייתכן שמניות וסחורות ימשיכו להיות חזקות בה בעת עם התחזקות האג"ח וירידה בתשואות שלהן. בנקודת מסוימת, היחסים הנורמליים צריכים להתחדש", אומר ג'ון קונקלבס, אסטרטג האג"ח של קנטור פיצג'רלד.

"אחד השווקים כאן טועה לחלוטין, ואם המניות לא יירדו בספטמבר, הן יכולות לעלות באופן חד, מאחר שיהיה יותר כסף על הגדר", אומר טום די גאלומה, מנהל המסחר באג"ח האוצר בגוגנהיים פרטנרס.

על רקע מחזורי המסחר הנמוכים המסורתיים של חודש אוגוסט, המשקיעים קיבלו בהפתעה את העובדה שהיחסים השגרתיים בין המניות, אג"ח הממשל ומחירי הסחורות (קומודיטיס) נשברו.

בסוף יולי, מדד 500 S&P היה נמוך מ-1,000 נקודות ומחיר חבית נפט גולמי היה נמוך מ-70 דולר לחבית. באוגוסט עלו הן S&P והן הנפט לרמות שיא של עשרה חודשים, על רקע תקווה להבראה בת-קיימא בכלכלה.

בניגוד לכך, אג"ח האוצר לעשר שנים עשתה סיבוב - היא עלתה מתשואה של 3.5% בתחילת אוגוסט לשיא של 3.9% כעבור כמה ימים, רק כדי לחזור ל-3.42% נכון לאתמול (ד').

"חייבת להיות סיבה כאשר כל מה שאתה רואה על הצגים הוא חיצי עלייה ירוקים בכל סוגי הנכסים העיקריים", אומר ג'ון קונקלבס, אסטרטג האג"ח של קנטור פיצג'רלד. "לא יכול להיות שיימשכו מניות וסחורות חזקות עם התחזקות של האג"ח וירידה בתשואות שלהן. בנקודת מסוימת, היחסים הנורמליים צריכים להתחדש".

חילוקי דעות

ההתחזקות בו-זמנית של מחירי המניות והאג"ח משקפת את חילוקי הדעות המהותיים בין המשקיעים לגבי המשיכות או העוצמה של ההבראה הכלכלית.

בעוד שכמה אסטרטגים של מניות מדברים על הבראה כלכלית דמוית V, משקיעי האג"ח מאמינים שהכלכלה תקבל רק דחיפה קצרת טווח מחידוש המלאים של החברות. מעבר לשיפור בפעילות השנה, הצרכן עמוס החובות אינו מסוגל להרים את השרביט ולהאיץ את ההבראה לתוך שנת 2010.

"בהחלט יכול להיות שיותר משקיעי אג"ח חותמים היום על התזה הזו של 'רמת סוכר גבוהה' כתוצאה מהתמריצים של הממשל, וחוששים מפני מה שיקרה מעבר לתוכניות זיכוי המס לרוכשי בתים או החלפת רכב מיושן במזומנים וכל יתר צעדי ההמרצה הזמניים של הכלכלה", אומר בין או'דונל, אסטרטג ב-RBS סקיוריטיס.

פרסום נתוני ההזמנות למוצרים בניי קיימא בשבוע החולף, חידד את הדיכוטומיה הזו: בעוד שנתון ההזמנות הכולל עלה על התחזיות, ההזמנות למיכון בניכוי מגזרי ההגנה והתעופה ירדו ב-0.3%, ירידה ראשונה מאז אפריל.

אפילו תחזית החוב הקודרת יותר של הבית הלבן ומשרד התקציבים בקונגרס, שצופה עלייה של עוד 2 טריליון דולר בגירעון התקציבי בעשור הבא, לא עצרה את הראלי בשוק האג"ח. מכרזי האג"ח האחרונים של האוצר האמריקני ריכזו ביקושים סולידיים מבנקים מרכזיים זרים וממשקיעים, למרות הגאות בהיצע של האג"ח הללו.

תקופת פאניקה

הראלי הזה בא על רקע חששות עמוקים לגבי איכות הזינוק של יותר מ-50% במדד S&P מהשפל בתחילת מארס. הזינוק הזה מייצג את ההתאוששות החזקה ביותר בשוק המניות מאז הזינוקים בשנות ה-30 של המאה שעברה, שבהם עלה השוק ביותר מ-100%, במידה רבה בגלל כיסוי פוזיציות חסר באותה תקופה.

מחזורי המסחר במניות היו נמוכים, והמניות שרשמו את הביצועים הגבוהים ביותר, כמו AIG, פאני מיי, פרדי מק וסיטיגרופ, היו המניות העיקריות שנסחרו בחסר בתקופת הפאניקה הגדולה ביותר.

הראלי הן באג"ח האוצר והן במניות לכד בהפתעה כמה וכמה דסקים שסוחרים בריביות, והעלה עוד יותר את שערי האג"ח, כאשר הסוחרים נאלצו להפוך את העסקאות המפסידות שלהם.

אך ייתכן שמלכודת גדולה עוד יותר ניצבת בפני המשקיעים שסומכים על המניות - החודשים ספטמבר ואוקטובר נחשבים לחודשים לא מוצלחים בשוק המניות. "כפי שמשקיעים מנוסים יודעים, ספטמבר הוא בדרך כלל החודש הגרוע ביותר בשנה למניות", אומר אנליסט בחברת

Bespoke Investment Group. זה יכול להסביר מדוע משקיעי האג"ח מגבירים את פעילותם ומורידים את תשואות האג"ח.

אבקת שריפה יבשה

"כל מי שאנחנו מדברים איתו שומר את אבקת השריפה שלו יבשה לקראת היחלשות שוק המניות בחודש הבא ובאוקטובר, ואני חושב שתשואות האג"ח יורדות לקראת זה", אומר טום די גאלומה, מנהל המסחר באג"ח האוצר בגוגנהיים פרטנרס. "אחד השווקים כאן טועה לחלוטין, ואם המניות לא יירדו בספטמבר, הן יכולות לעלות באופן חד, מאחר שיהיה יותר כסף על הגדר".

תרחיש כזה יגרום לתפנית דרמטית בתשואות אג"ח האוצר. הציפיות שהאינפלציה תמשיך לרדת הופכות את תשואות האג"ח לאטרקטיביות, בייחוד אם תשואת האג"ח לעשר שנים תתקרב ל-4%.

"הנתונים הכלכליים משתפרים, אך אנחנו לא רואים את הכלכלה חוזרת לצמיחה חזקה בשנה הבאה, ואינדיקטורים רבים בעולם מצביעים על דיסאינפלציה", אומר ביל סטרזולו, אסטרטג השוק הראשי של חברת בל קארב טריידינג. הוא אומר שהחולשה בשוק העבודה, הירידה בערכי הנדל"ן ועודפי כושר הייצור של חברות ישמרו על מחירים נמוכים, ויעלו את האטרקטיביות של אחזקת אג"ח.