מדוע זינקה מניית AIG אמש בבורסה בניו-יורק?

הטרנד החיובי הרצוף במניה הוא הארוך ביותר מזה שנתיים ויותר - והמוכרים בחסר נאלצים לקנות מניות הדוחפות את המניה מעלה, כדי לצמצם הפסדים

מסתבר שגם למניית חברה שכ-80% מהון המניות שלה מוחזק בידי הממשל יש ביקוש - מניית חברת הביטוח האמריקנית AIG זינקה במשך המסחר אמש ב-11% בבורסה בניו-יורק ונסחרה ברמה הגבוהה ביותר ב-10 החודשים שחלפו. המניה זינקה תוך שבוע ב-53% והמשיכה במגמה זו גם במסחר האלקטרוני המאוחר.

שערה הגבוה של המניה פועל כנגד אלו שהאמינו שתיפול ומכרו אותה בחסר במטרה לגרוף מתרחיש כזה רווח. ככל שהמניה עולה יותר, הפסדיהם הולכים וגדלים, ולא מן הנמנע כי חלק ממחזור המסחר הגדול שנרשם בה, מקורו באותם סוחרים שמבקשים לצמצם את ההפסדים שלהם. מכירה בחסר מאפשרת להרוויח ממכירת המניה לפני הקנייה שלה בפועל (באמצעות השאלתה), אם שערה ירד.

AIG בלטה אתמול (ו') בעלייה בבורסה בניו-יורק, למרות שהמחזור הממוצע של עסקה אתמול היה נמוך למדי ועמד על 219 מניות. "עבור המוכרים בחסר מדובר בתופעה חסרת תקדים בהיקפה", אמר לסוכנות הידיעות "בלומברג" רוברט בולטון, מנהל מסחר ופעיל בשוק ההון האמריקני. "אם המניה עולה במידה מסוימת, הם חייבים לעמוד בפני ההחלטה לעצור את ההפסדים - וזה מה שמניע את המגמה החיובית".

כ-21% מההון הצף של מניות חברת הביטוח נסחר בחסר, היחס השישי בשיעורו מקרב מניות מדד S&P 500. ביום המסחר שעבר סיכם את הרצף הממושך ביותר של עליות מאז מארס 2007. המוכרים בחסר הינם בעיקר קרנות גידור, החולשות כיום על 3.7% משוקי המניות (בסוף 2008: 2.9%). זאת, לאחר מימושים השקולים ל-7% בשל סגירת קרנות. אין ספק, אם כן, ביכולתן של קרנות הגידור להניע את השוק. גם לבנק הבריטי ברקליס אחזקה נעה במניות חברת הביטוח.

מכל פנים, ההון הצף, המיוחס לאחזקות הציבור, מעולם לא היה מתעתע יותר בכל הנוגע להגדרתו שכזה; ככלות הכל, מהן אותן אחזקות המדינה אם לא כאלו שרכישתן (באמצעות כתבי אופציות למניות) מומנה בידי כספי משלם המיסים האמריקני? חלק ניכר מאותו הון צף - 10.5% - מוחזק בידי חברה שבשליטת מוריס "הנק" גרינברג, המנכ"ל הקודם. הנוכחי הוא רוברט בן-משה.

בנימה פונדמנטילסטית יותר, נזכיר כי בכוונתה של AIG לפרוע הלוואות שנטלה לאחר חילוץ כספי בהיקף 182.5 מיליארד דולר ממשלת ארה"ב. אופטימיות נשבה מדו"חותיה הכספיים של המבטחת הניו-יורקית לאחר שחזרה לרווח לאחר 6 רבעונים רצופים של הפסדים הנובעים ממשבר ה-Sup-Prime, משכנתאות מאוג"חות ללווים בעלי כושר פירעון נמוך ורמת סיכון גבוהה.

American Int'l. Group