אפריקה ישראל הרעידה את הבורסה: קרסה ב-25.5%

אפריקה הזהירה כי לא תוכל לעמוד בהחזרי חובותיה - והמדדים המובילים בת"א נפלו עד 5.5% ■ מניות פועלים ולאומי - איבדו כ-3.5% כל אחת ■ בנק ישראל מנסה להרגיע: "אין חשש ליציבותה של המערכת או של בנק ספציפי כתוצאה מהפסדי אפריקה"

ספק אם מישהו מהמשקיעים בבורסה ציפה לפתיחה כה גרועה של שבוע המסחר. אפריקה ישראל , שדיווחה אמש על הפסדי עתק ברבעון השני ומסרה כי בכוונתה ללכת לכיוון הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה, צנחה היום בבורסה וגררה את השוק כולו לירידות חדות. מחזור המסחר בבורסה הסתכם ב-1.5 מיליארד שקל, כאשר מניית אפריקה, יחד עם מניות הפועלים ולאומי שצפויות להיפגע מהפסדי חברת ההחזקות, ריכזו כרבע מהמחזור בשוק.

לאחר כשנה של מסע מימושי נכסים, אפריקה הפסידה 1.3 מיליארד שקל ברבעון השני וקברניטיה הודו כי לא ניתן להמשיך ב"קצב המטורף" של מכירת הנכסים. בכירי החברה מסרו כי החברה יכולה אמנם לעמוד בהתחייבויותיה עד שנת 2010, אולם משנת 2011 החברה תתקשה להחזיר את החוב ולכן היא מתכוונת לפנות בימים הקרובים לנושיה ולהציע להם הסדרי חוב. אגרות החוב של אפריקה הגיבו בצניחה והתשואה עליהן זינקה, כך ששווי השוק של האג"ח של החברה הינו כ-3.3 מיליארד שקל בלבד בעוד שהשווי בספרים הינו כ-9 מיליארד שקל.

גל ההלם מהודעת אפריקה הורגש בשוק כולו. בין מחזיקי האג"ח הבולטים של אפריקה ניתן למנות את מגדל (504 מיליון שקל), מנורה מבטחים (405 מיליון שקל), הראל (285 מיליון שקל), פסגות (265 מיליון שקל) וכלל ביטוח (219 מיליון שקל). בנוסף, הבנקים בישראל חשופים לאפריקה במיליארדי שקלים, ולמרות נסיונות ההרגעה מצד המפקח על הבנקים, בשוק מעריכים כי הבנקים יפרישו מאות מיליוני שקלים ברבעון הקרוב.

"אפריקה מזעזעת את השוק; יהיה כואב, לכולם", אמר יובל בן-זאב, ראש מחלקת המחקר של כלל פיננסים, אשר כבר בתחילת השנה המליץ למכור את מניות אפריקה תוך שהוא מצמיד להן מחיר יעד של 35 שקל למניה. "בעלי אגרות החוב הקצרות יפגעו בהיקף נרחב. לכאורה, יכלה החברה לשלם במועדן את אגרות החוב הקצרות ולהתמודד בהמשך עם אגרות החוב הבינוניות והארוכות. עם זאת, החברה מעדיפה לשים את כל בעלי אגרות החוב בעדיפות דומה ולהגיע להסדר מקביל. אגרות החוב הארוכות יפגעו, אך כנראה פחות".

המעו"ף ת"א 100 תל-טק מדד הנדל"ן מדד הבנקים

לא רק אפריקה

אפריקה היא אמנם הסיפור של היום בשוק, אולם במקביל עונת הדו"חות הכספיים מתקרבת לסיום והיום דיווחה קבוצת דלק כי רווחיה זינקו פי 4.75 ל-233 מיליון שקל. דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בגובה 105 מיליון שקל. מחר (ב') ידווחו הבנקים לאומי ודיסקונט על הדו"חות הרבעוניים.

עוד בזירת הדו"חות - אסם דיווחה על זינוק של 18% ברווח הרבעוני שהסתכם בכ-57 מיליון שקל וקמהדע דיווחה על ירידה של כ-21% בהכנסות הרבעון השני שהסתכמו ב-12 מיליון שקל, כאשר ההפסד תפח כמעט פי 2 והסתכם ב-20 מיליון שקל ברבעון.

ובעוד שלבייב מלקק את הפצעים מהשקעותיו בחו"ל, טייקון אחר במשק, נוחי דנקנר, ממשיך להשקיע בשווייץ. כור , שבשליטת דנקנר, הודיעה כי רכשה בשבוע החולף כ-1.47 מיליון מניות נוספות של קרדיט סוויס ב-320 מיליון שקל. החברה מורווחת "על הנייר" בהחזקתה במניות הבנק ב-812 מיליון שקל.

טבע פיטרה 95 עובדים שעבדו במפעל החברה בסנט ג'וזף בארה"ב, לאחר שהמפעל הושבת בעקבות פגמים שהתגלו בתרופות הגנריות שיוצרו שם. יש להדגיש כי במפעל המדובר ייצרה טבע תרופות גנריות לבעלי חיים ולא לבני אדם. טבע היא יצרנית התרופות הגנריות לבעלי חיים הגדולה בארה"ב.