מקצצים כנפיים לברננקי: הקונגרס יאשר חקיקה לפיקוח על ה'פד'

יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של בית-הנבחרים, בארני פרנק: החוק יעבור באוקטובר ■ "אנחנו עומדים לקצץ בסמכויות כל אחד ב'פד', לרבות אלה של ברנאנקי" ■ אחת המטרות: להגדיל השקיפות של הבנק המרכזי ■ תמיכה דו-מפלגתית

הקונגרס יאשר באוקטובר הצעת חוק לפיקוח הדוק על פעולות פדרל ריזרב, לרבות יכולתו להלוות כספים לחברות בלתי בנקאיות. כך אמר יו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של בית-הנבחרים, בארני פרנק, בפגישה עם אזרחים במסצ'וסטס ובראיון באתר האינטרנט של ניוזוויק.

"אנו עומדים לקצץ בכוחו של כל אחד ב'פד', לרבות בכוחות של יו"ר ה'פד', בן ברנאנקי", אמר פרנק בראיון. לניוזוויק. "בראש ובראשונה, אני מאמין שאנו צריכים להוציא מידי ה'פד' את סמכויות ההגנה על צרכנים מפני שהבנק המרכזי לא השתמש בסמכויות אלה כפי שהיה צריך. אנו צריכים ליטול מה'פד' את הסמכויות האלה ולהפקיד אותן בידי רשות רגולטורית נפרדת".

"אנו אף עומדים לשפר את השקיפות ב'פד'", הוסיף פרנק. "בשלב מסוים, אנשי ה'פד' צריכים לתת פומבי לכל עסקה שהם מבצעים. יחד עם זאת, צריך לקבוע מרווח זמן מסוים (בין ביצוע עסקה לבין פרסומה), כדי שגילוי פוטנציאלי לא ישמש גורם בקבלת החלטות פיננסיות של גורמים פרטיים. איננו רוצים שאנשים יתחילו לסחור נגד ה'פד'. ברנאנקי מבין זאת. ונוסף לכך, אנו עומדים להטיל מגבלות על הדרכים שבהם אנו (ה'פד') מלווים כספים, אך אנו עדיין עובדים על הפרטים".

בפגישה עם אזרחים הדגיש פרנק, כי החוק המתוכנן יטיל הגבלות על יכולתו של הבנק המרכזי לתת הלוואות למגוון רחב של חברות בלתי בנקאיות ב"נסיבות דחופות ויוצאות דופן".

עם הצהרות אלה הציב פרנק עצמו במחנה של ציר בית-הנבחרים הרפובלקני רון פול, שהתמודד על מועמדות מפלגתו בבחירות לנשיאות ב-2008. פול יוזם הצעת חוק לצמצום משמעותי של סמכויות פדרל ריזרב ועד עתה עלה בידו לגייס חתימות של 288 מחוקקים, משתי המפלגות.

לפי נוסח הצעת החוק של פול, יינתנו סמכויות הביקורת על ה'פד' למשרד הממשלתי לאחריותיות (accountability), הידוע בראשי התבות GAO. פול ידוע בהתנגדותו החריפה לפדרל ריזרב. ספרו, "לשים קץ ל'פד'", עומד לצאת לאור בספטמבר.

בעוד שפרנק תומך, כדבריו, בהגדלת השקיפות של הבנק המרכזי, הוא אינו רוצה להיראות כמי שמנסה לפגוע בעצמאות ה'פד' ולהתערב בתהליך קביעת המדיניות המונטרית של המוסד. פרנק מנהל מו"מ עם פול על ריכוך נוסח הצעת החוק שלו תמורת הסכמתו (של פרנק) להתיר להעלות להצבעה את יזמת החקיקה של פול. דובר של פרנק אמר, כי המחוקק רוצה להבטיח, שחלקם מסוימים של פעילות ה'פד' יזכו בהגנה נאותה.

כדרך שגרה, מפרסם ה'פד' את תקצירי הדיונים של ועדת השוק הפתוח לקביעת שערי הריבית שלושה שבועות אחרי כל דיון. תמלילי הישיבות מתפרסמים אחרי חמש שנים.

וול סטריט ג'רנל מציין, כל למרות הצהרת פרנק שברנאנקי "מבין" את הצורך לאכוף ביקורת על ה'פד', יו"ר הבנק המרכזי מתנגד לנוסח העכשווי של הצעת החוק. הוא טוען, שהנוסח הקיים יפגע ביכולת ה'פד' לקבוע את שערי הריבית ללא לחצים פוליטיים.

"תפיסה בציבור כאילו פדרל רזרב איבד את עצמאותו לקבוע מדיניות מונטרית עלולה לעורר חששות להתפרצות אינפלציה בעתיד, ודבר זה יוביל לשערים גבוהים יותר של הריבית לטווח ארוך ולשחיקה ביציבות הכלכלית והפיננסית", אמר ברנאנקי בעדות בקונגרס בחודש שעבר.