הרפתקה בסך 130 מיליון דולר

מאבק בין בעל שליטה לבעלי מניות יכול להוביל לחלוקת דיבידנד וגם למכירת חברה

יש משקיעים שנוטים להשקיע בחברות שהתעורר בהן מאבק שליטה, מתוך תקווה שהסאגה תסתיים בתשואה גבוהה. פעמים רבות, מאבק כזה - שעובר דרך קרבות מילוליים, כביסה מלוכלכת ואסיפות בעלי מניות - מאלץ את החברה לפנות מקום בדירקטוריון לבעל המניות שיצא מולה לקרב; מוביל אותה להירכש על-ידי חברה אחרת, או אפילו מאלץ אותה לחלק דיבידנד, לרכוש מניות או לבצע פעולות אחרות.

למשקיעים האקטיביסטים יש לא מעט כוח, במיוחד כאשר יש להם כיסים מתפקעים.

המיליארדר קארל אייקן הוביל לא פעם חברות להימכר (כמו במקרה של BEA שנמכרה לאורקל), ואילץ אותן להתחיל לתת דין וחשבון תכוף יותר לבעלי המניות. שהרי לחברה קל יותר כשבעלי המניות הם חותמת גומי באסיפות השנתיות, והוא מקשה עליה ומחייב אותה לעשות בדק-בית.

אייקן, שניהל עשרות מאבקים מול הנהלות סוררות - או כאלה שרק גרם להן להיראות סוררות - נכנס לסיטואציית ראש בראש בעבר עם ההנהלות של בלוקבאסטר, מוטורולה, BEA, וחברות ביומד וביוטק כמו אמילין, אימקלון וביוג'ן.

בשנה שעברה הוא נכנס לראשונה להשקעה בחברת אינטרנט טהורה - יאהו, תוך שהוא מכריז שיש לו בעיה להבין חברות טכנולוגיה. הרקע היה הצעת הרכש המשופרת שהגיעה ממיקרוסופט לקנות את החברה בכ-45 מיליארד דולר, והסירוב העיקש של ג'רי יאנג, המנכ"ל, להימכר.

אייקן האקטיביסט פעל בשיטה הידועה שלו, אסף מניות, ויצא למאבק פרוקסי מתוקשר בחברה. את המניות של יאהו הוא קנה במחיר ממוצע של 25 דולר. אמנם, הוא הצליח להביא לשינוי, שכן יאנג המייסד הוחלף במנכ"לית מקצועית, קרול בארטס, והוא עצמו קיבל מושבים בדירקטוריון. ואולם, עסקה למכירת יאהו בשוויים ההם, הוא לא הצליח לתפור.

המניה איבדה גובה, אייקן החליט בשלהי אוגוסט שמספיק, ומכר מניות בהפסד של 125-130 מיליון דולר. אם ימכור את יתר המניות (4%) במחירים גבוהים יותר הוא יצליח למזער את ההפסד, אך בינתיים מחיר המניה לא מבשר טובות ושווי השוק של החברה הוא 20 מיליארד ד'.

"מאמין בחוכמתה של בארטס"

בתור מי שהוא עדיין בעל עניין בחברה, הוא טרח להבהיר כי המכירות שלו אינן "משקפות בשום דרך את הראייה שלי לטווח הארוך. אני אופטימי וממשיך להאמין בחוכמתה של מנכ"לית יאהו, קרול בארטס". אבל קשה להאמין שהכול שם מתנהל באידיליה, לא מן הנמנע ששוב יהיה פיצוץ שהרי אין תשואה.

לפעמים משקיע חושב שהוא יודע מה נכון לחברה ומה כדאי לה לעשות, אבל יש גם עניין של תזמון. אולי בדיעבד, היה נכון למכור את יאהו והתשובה השלילית שניתנה למיקרוסופט הייתה מכל הסיבות הלא נכונות ובראשן, חוסר היכולת של המייסד למכור את הבייבי שלו. יש להניח שלשווי של 40 מיליארד דולר יאהו לא תשוב בקרוב. *