אוגוסט 2009 בשוק העבודה האמריקני: 14.9 מיליון מובטלים

הנתון היה טוב יותר מהתחזיות המוקדמות, אולם שיעור האבטלה עלה ל-9.7% והיה גבוה יותר מתחזיות האנליסטים ■ מתחילת המיתון בדצמבר 2007 איבדה הכלכלה האמריקנית 6.9 מיליון משרות ■ החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מגיבים בעליות

חודש נוסף של התמתנות בהידרדרות שוק העבודה האמריקני: רק 216 אלף משרות נגרעו משוק התעסוקה בחודש אוגוסט לאחר גריעה של 276 אלף משרות ביולי. מדובר בנתון טוב יותר לעומת התחזיות המוקדמות בשוק, שעמדו על ירידה של 230 אלף משרות. בכלל, קצב התאדות המשרות המשיך להתמתן גם באוגוסט לאחר שהגיע לשיא בחודש ינואר, אז נגרעו 741 אלף משרות. למעשה, קצב גריעת המשרות באוגוסט היה הנמוך ביותר מזה שנה. בשוק היו מרוצים מהנתונים והחוזים העתידיים על מדד ה-S&P 500 הגיבו בעלייה מיידית של 0.7%.

מנגד, שיעור האבטלה בארה"ב עלה באוגוסט מעבר לתחזיות המוקדמות. אם בחודש שעבר הופתעו המשקיעים לגלות שלראשונה מזה כשנה וחצי ירד שיעור האבטלה ב-0.1% ל-9.4%, הרי שהחודש הם התאכזבו לגלות ששיעור האבטלה עלה ל-9.7% - גבוה יותר מהתחזיות המוקדמות שעמדו על 9.5% והגבוה ביותר מאז 1983. אכזבה נוספת בנתונים מתייחסת דווקא לחודש יולי, שכן נתוני התעסוקה לחודש יולי עודכנו מטה - 276 אלף משרות התאדו ביולי, לעומת 247 אלף בקריאה הקודמת בחודש שעבר.

"ניתן להתעודד מכך שהירידה במספר המשרות הולכת ומתמעטת", אומר רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות. "הנתון אינו מפתיע ובחודשים הקרובים תימשך מגמת ההשתפרות בנתוני התעסוקה. זאת, משום לאחרונה ניתן היה לחוש שיפור בהלך הרוח התעסוקתי, הן מצד המעסיקים והן מנקודת הראות של משקי הבית. כך, מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובענפי השירותים הצביעו על האטה בירידה בתעסוקה ומדד אמון הצרכנים הראה עלייה יחסית במספר משקי הבית שצופים עלייה במספר המשרות בחודשים הבאים. כתוצאה, גדל כוח העבודה האזרחי, המייצג משקי בית המחפשים באופן אקטיבי עבודה ומאמינים שביכולתם למוצאה".

14.9 מיליון מובטלים

למרות שבאוגוסט התמתן קצב גריעת המשרות, עדיין יש לזכור כי היה זה החודש ה-20 ברציפות בו הכלכלה האמריקנית מאבדת משרות. בכלל, מאז תחילת המיתון בארה"ב בדצמבר 2007 איבדה הכלכלה האמריקנית 6.9 מיליון משרות ל-131.2 מיליון משרות בסך הכל. מספר המובטלים בארה"ב עומד כיום על 14.9 מיליון איש, מתוכם 7.4 מיליון איש הצטרפו למעגל האבטלה במהלך המיתון הנוכחי.

העלייה באבטלה תואמת את הערכת ממשל אובמה לפיה שיעור האבטלה יחצה את ה-10% עוד השנה וימשיך לעלות בתחילת 2010. החשש הוא שהעלייה באבטלה תפגע בצריכה הפרטית בארה"ב, אשר מהווה כ-70% מהצמיחה הכלכלית. המשמעות פשוטה למדי: פחות צריכה תגרום לכך שההתאוששות הכלכלית תהיה מתונה והדרגתית יותר.

האמריקנים שכן מצליחים להחזיק במקום עבודתם דווקא נהנו מעלייה בשכר הממוצע: השכר השעתי הממוצע בארה"ב עלה ב-6 סנט ל-18.65 דולר ובשנה האחרונה עלה השכר הממוצע ב-2.6%.

מרבית התעשיות בארה"ב סבלו מאובדן משרות באוגוסט. מספר המשרות במפעלים ירד ב-63 אלף באוגוסט, מהם 15 אלף בתעשיית הרכב המקרטעת. בענף הבנייה התאדו 65 אלף משרות לאחר גריעה של 73 אלף משרות בחודש הקודם ובענף הפיננסים נגרעו 28 אלף משרות לאחר גריעה של 17 אלף ביולי. בענף השירותים, הכולל גם בנקאות וביטוח, נגרעו רק 80 אלף משרות באוגוסט, לעומת 154 אלף ביולי. גם במגזר הציבורי נרשמה ירידה במספר המשרות, ירידה של 18 אלף לעומת גריעה של 28 אלף בחודש שעבר.