מכרה זהב ופוטנציאל של מיליוני דולרים לנטקס? לא בטוח

מניית נטקס זינקה שלשום עם אישור הבקשה לפטנט בארה"ב; אתמול היא כבר התממשה בכ-20%

זינוק של 144% במניה של חברת אינטרנט ישראלית הוא לא מחזה שכיח בבורסה המקומית - בין היתר, משום שאין הרבה חברות אינטרנט שנסחרות באחד העם. שלשום עמדה חברת נטקס הישראלית באור הזרקורים, על רקע ההחלטה של רשם הפטנטים בארה"ב (USPTO) לאשר את בקשתה להגדיר כפטנט את טכנולוגיית הניתוב והחיפוש הישיר שלה באינטרנט. המשקיעים הקפיצו את המניה, שאתמול התממשה בכ-20%.

בקשה זו, שהוגשה ב-1998, מהווה את הפטנט העיקרי. טכנולוגיית הניתוב מאפשרת להקליד שם של אתר בתיבת החיפוש או בדפדפן, ולהגיע ישירות לאתר המבוקש, ללא קבלת רשימה של תוצאות חיפוש.

נטקס ציינה בהודעה לבורסה כי להערכת החברה, "בשלב זה ובהסתמך על בדיקות מקדימות שנערכו עבור החברה", מספר חברות מובילות בתחום החיפוש בארה"ב, מבצעות פעילות בתחום המכוסה על-ידי פטנט זה.

במידה ואכן ענקיות החיפוש כגון גוגל, יאהו ומיקרוסופט, עושות שימוש בטכנולוגיה הזו - כמו הפיצ'ר I Feel Lucky של גוגל - לנטקס יש מכרה זהב בידיים. בתרחיש האופטימי, היא יכולה לדרוש תשלום מהשחקניות הגדולות בגין שימוש בטכנולוגיה שלה, על בסיס מודל של רישוי, או לחילופין להגיש תביעה בגין הפרת זכויות קניין רוחני. הסכמי רישוי יכולים להסתכם במיליוני דולרים עבור נטקס ואילו תביעה עלולה לגרור אותה למאבק מתמשך.

מחכים להשלכות

אבל כל זה רק על הנייר ובאופן תיאורטי. בפועל, מומחים בתחום דיני הפטנטים לא משוכנעים שאכן יש לנטקס כוח העמידה אל מול שחקנים אימתניים, דוגמת גוגל.

גם אביב רפואה (29), מייסד ומנכ"ל נטקס, לא מוכן עדיין להעריך מהן ההשלכות. אנליסטים בחו"ל, שלרוב מנתחים כל צעד ושעל הקשור בחברות האינטרנט הגדולות, לא הוציאו שום התייחסות לנושא נטקס, כך שייתכן שהמשמעות אינה גדולה לגורילות של התחום.

"האישור מקנה לנו זכויות קניין רוחני מ-1998. משרד עורכי הדין שלנו בארה"ב לומד כעת את הנושא. תיק הפטנטים שלנו הוא אחד מנכסי החברה, והיה לנו ברור שיש בפטנט הזה פוטנציאל אדיר", אומר רפואה. לגבי המשמעויות הוא אומר ש"עדיין מוקדם לדעת אלו פירות זה יניב, ואנחנו מקבלים עכשיו ייעוץ וחוות דעת".

"העובדה שפטנט זוכה לאישור של רשם הפטנטים עדיין לא אומרת שהוא בתוקף", מציין עו"ד משה גולדברג, רשם הפטנטים לשעבר. "סטטיסטית, 70% מהפטנטים שנרשמים בישראל ובעולם, ושלא הגישו כנגדם התנגדות, מתבררים כלא תקפים. זאת, בשל העובדה שהבדיקה של הבוחן, בשלב זה, אינה עמוקה דיה. אם שחקניות כגון גוגל ירצו להתנגד להחלטה, הן ישקיעו בזה הרבה אנרגיה וימצאו דברים שהבוחן לא מצא".

לדבריו, ברוב המוחלט של המקרים עולה טענה מצד מתנגדים שהפטנט לא תקף, "ואת זה גוגל יכולה לעשות". יתרה מכך, אם נטקס תרצה להגיש צו מניעה בארה"ב, בגין הפרת פטנט, היא תגלה שזהו עסק יקר. "קשה להוציא צו מניעה בארה"ב, וגם אם מצליחים במשימה יש לתת ערבות של מאות מיליוני דולרים, שתפצה את הנתבע במידה ובית המשפט החליט שאין הפרה. לא בטוח שנטקס יכולה להרים כזו ערבות, אלא אם יעמוד מאחוריה מתחרה רציני של גוגל".

לגבי האפשרות שנטקס תגיע להסכמה עם שחקנים אחרים מעריך גולדברג ש"זו כבר שאלה של משא ומתן, התלויה ביכולת המיקוח של הצדדים. זה לא פשוט לנהל תביעה מול חברה כמו גוגל, שיש לה סוללה של עורכי דין, שיכולים להתיש את השחקן הקטן יותר. זה גם שיקול שנטקס צריכה לקחת בחשבון".

בשיטת האנדרדוג

נטקס הוקמה ב-1998 ובין בעלי העניין בחברה ניתן למצוא את אליהו נחאיסי (24%), המנכ"ל רפואה (15%), זאב רפואה (6%) והראל קופות גמל (7%). נטקס נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 98.4 מיליון שקל. ברבעון השני היא הציגה הפסד נקי של 1.8 מיליון שקל.

ד"ר גל ארליך, ממשרד עו"ד ארליך פנסטר ושות', המתמחה בתחום הפטנטים, מסביר כי התחולה של הפטנט היא בארה"ב בלבד, ולמעט נסיבות מיוחדות, התביעה היא רק קדימה ולא רטרואקטיבית.

לדבריו, "שיטת המשפט האמריקנית אוהבת את האנדרדוג, ובמקרה שנטקס תחליט לתבוע, היא נמצאת במצב טוב. כל מה שהיא תצטרך זה לבחור את תחום השיפוט המתאים בארה"ב, שבו להערכתה יש סיכוי גבוה יותר לזכות. אלו עם הכיסים העמוקים, לעומת זאת, מסתכנים בתשלום גבוה, במידה ויפסידו".

ארליך מוסיף כי "אישור הפטנט מתייחס ל-1998, ובאותה תקופה הטכנולוגיה אכן הייתה משהו חדשני. זה לא רלבנטי להגיד שזה לא חדשני בעידן האינטרנט הנוכחי ולכן הסיכוי שהפטנט הזה תקף הוא גבוה".

ד"ר כפיר לוצאטו, ממשרד לוצאטו את לוצאטו, מסכים. "10 שנים הן דבר חריג וזה סימן שההמצאה נבחנה בקפידה. בהנחה שהפטנט אכן מכסה תהליכים שמבוצעים היום על-ידי גוגל או אחרים, הדרך היחידה להתגבר על ההפרה הזו היא לשלם לנטקס עבור רישוי. זה יכול להסתכם בהרבה כסף. אולם, במידה וזה ייכנס לסכסוך, זה תהליך שיכול להימשך שנים, וההיסטוריה הוכיחה שחברות מהסוג הזה לא נוטות למהר ולשלם כספים עבור רישוי טכנולוגיה, אלא אם הן משוכנעות שיש להם בעיה אמיתית".