דן בדרך לרכבת הקלה בירושלים: במו"מ לרכישת חלקה של ויאוליה

דן וויאוליה פנו באופן לא רשמי למשרדי האוצר והתחבורה בנוגע לאישור העסקה ■ מנכ"ל דן: "אנו בודקים את הנושא, אך טרם נחתם הסכם"

חברת האוטובוסים דן בדרך להצטרף לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים: דן, בניהולו של רפי שמואלי, מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת אחזקותיה של החברה הצרפתית ויאוליה (veolia) בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי המגעים בין דן לויאוליה נמצאים בשלב מתקדם יחסית, מתוך כוונה להגיע בשלב הראשון לחתימה על הסכם עקרונות בין הצדדים. בענף התחבורה מעריכים כי העסקה המתגבשת עשויה להיות רחבה יותר, ולהביא לשיתוף פעולה אסטרטגי בין שתי החברות בתחום התחבורה הציבורית.

עוד נודע כי ויאוליה ודן כבר פנו באופן לא רשמי למשרדי האוצר והתחבורה לקבל חוות דעת מקדמית (פרה רולינג) בנוגע לעסקה המתגבשת.

ויאוליה, שאמורה לשמש כמפעילת הרכבת הקלה בירושלים, החליטה לפני מספר חודשים לצאת מהפרויקט, ולמכור את אחזקותיה (5% מהמניות) בזכיינית הפרויקט, קבוצת סיטי-פס. החברה ניהלה בחודשיים האחרונים מגעים גם עם קואפרטיב אגד ומפעילי תחבורה ציבורית אחרים, אולם כאמור המו"מ המתקדם ביותר הוא עם חברת האוטובוסים דן.

ויאוליה קיבלה החלטה עקרונית לצאת למכור את אחזקותיה בפרויקט, בין השאר, על רקע לחצים פוליטיים כבדים שמופעלים על החברה בחו"ל, שהביאו, לפי פרסומים זרים, לאיבוד פרויקטים. כפי שפורסם ב"גלובס", ויאוליה והשותפה הצרפתית השנייה בפרויקט, ספקית הציוד אלסטום, מתמודדות מול תביעות שהגישו ארגונים פרו-פלסטינים לביהמ"ש בצרפת בדרישה לבטל את ההסכמים עליהם חתמו בטענה כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי מאחר והרכבת עוברת בשטחים שנכבשו לפני 1967.

יצוין כי כל שינוי במבנה הבעלות של סיטי פס דורש את הסכמת המדינה, ואישור של הרשות הממונה על הפרויקט, בראשות סגן החשב הכללי, אבי דור. במידה והעסקה אכן תצא אל הפועל, ודן תיכנס בנעליה של ויאוליה עשוי להיווצר מצב בו דן תיכנס לתחרות באגד כמפעילת תחבורה ציבורית שנייה באזור ירושלים.

יצוין כי רשות ההגבלים טרפדה בעבר את הניסיונות של אגד להיכנס לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים מחשש לפגיעה בתחרות. יחד עם זאת, להערכת בכירים בענף התחבורה, לכאורה אין כל מניעה שדן תשמש כמפעילה של הרכבת הקלה בירושלים, מאחר והמדינה כבר אישרה בעבר לאגד להיכנס כשותפה (20% מהמניות) בפרויקט הרכבת הקלה בת"א.
"כניסתה האפשרית של דן לרכבת הקלה בירושלים לא אמורה לפגוע בתחרות בהשוואה, מאחר ועדיין יהיו שני מפעילי תחבורה ציבורית באזור ירושלים. יחד עם זאת, עמדת הממשלה תלויה בתנאי העסקה, אם וכאשר היא תצא אל הפועל", אמרו בכירים בממשלה המקורבים לנושא.

סיטי פז נמצאת בבעלות אשטרום (27.5%), הראל השקעות (20%), פולאר (17.5%), קרן תשתיות ישראל (10%) והחברות הצרפתיות אלסטום (20%) וקונקס מקבוצת ויאוליה (5%). שאר בעלי המניות בסיטי-פס עודכנו בדבר כוונת ויאוליה למכור את אחזקותיה, וממתינים להתפתחויות.

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים סובל זה כשנתיים מעיכובים וממחלוקות נמשכות בין הזכיינית סיטיפס, עיריית ירושלים ומשרדי הממשלה. לאחר שהפרויקט נדחה בכ-20 חודש לתחילת ספטמבר 2010, סיטי פס, בניהולו של אלוף (במיל), יאיר נווה, ביקשה דחייה נוספת של עוד חצי שנה ליוני 2010, אולם המדינה דחתה את הבקשה על הסף, והתביעה הועברה לבוררות.

דן, בראשות היו"ר מיכה נגר, השלימה בשנים האחרונות מעבר מקואופרטיב לחברה עסקית, זאת על רקע הרפורמה בתחבורה הציבורית במסגרתה הוצאו 16% מקווי החברה למכרז. דן היא מפעיל התחבורה השני בגודלו בארץ אחרי אגד, ומחזיקה בנתח שוק של 20%.
בשנה האחרונה השלימה דן צירוף שותף אסטרטגי לחברה, לאחר שקבוצת משקיעים בראשות מנכ"ל המשביר לשעבר, עמיקם בן צבי, ויבואן משאיות "מאן" פנחס רוטנברג, רכשה 10% ממניות דן תמורת כ-100 מיליון שקל (שווי חברה של כמיליארד שקל), עם אופציה להגדלת חלקה ל-45% מהמניות בעתיד.

מנכ"ל דן, רפי שמואלי, אישר בתגובה כי החברה אכן מנהלת מו"מ עם ויאוליה, אך סרב למסור פרטים נוספים אודות התקדמות המו"מ. "זה לא סוד שויאוליה בוחנת את מכירת חלקה בפרויקט בירושלים, ואנחנו בודקים את הנושא כמו גם חברות אחרות. טרם נחתם כל הסכם". שמואלי סרב להתייחס לשאלה האם העסקה עשויה להביא לשת"פ אסטרטגי ולהתמודדות משותפת במכרזים העתידיים להפרטת קווי האוטובוסים.

מויאוליה ישראל נמסר בתגובה כי "ויאוליה אינה מתנערת מהסכמים עליה חתמה מול שאר בעלי המניות בקשר לפרויקט, ותשתלב בהפעלת הרכבת הקלה בירושלים. בהתאם למדיניות הגלובלית של החברה היא חותרת לשיתופי פעולה עם חברות מקומיות".