תערוכת פרנקפורט חושפת: המכוניות שישפיעו גם בישראל

תערוכת פרנקפורט, האירוע הגדול והחשוב ביותר בעולם הרכב, צופנת בחובה כמה חידושים חשובים גם לשוק הישראלי ■ לאו דווקא לאלפיונים העליונים חסיני המיתון, אלא גם לפלח "הלחם והחמאה" של השוק ■ הנה כמה מהם

בתחילת השנה, כשהגיע המועד בו נדרשו יצרני הרכב לשריין מקומות לתערוכת הרכב הדו-שנתית של פרנקפורט, נראה היה שדינה נגזר עוד בטרם החלה. למרות שמדובר באירוע הגדול והחשוב ביותר בעולם הרכב, הרי שבאווירה הקודרת ששררה ברבעון הראשון של השנה, הודיעו יצרנים רבים וטובים כי הם שוקלים לבטל את השתתפותם או לפחות לצמצם למינימום את ההשקעה בתערוכה.

אבל מאז השתנו הדברים. שוק הרכב באירופה ובארצות הברית התעורר במחצית השנייה של השנה, בחסות תמריצי הענק שהעניקו הממשלות. פסי הייצור החלו לחזור לתפוקה מלאה ותקציבים חדשים החלו להיות מופנים לדגמים חדשים.

ועדיין המצב רחוק מלהיות מבריק; כמעט כל היצרנים גוררים עמם הפסדי עתק וחובות תופחים, חלקם עדיין על סף משבר. אבל כולם מתכוונים להיות בפרנקפורט ולהציג את מרכולתם ואת הטכנולוגיות האחרונות שפיתחו. התערוכה צופנת בחובה כמה חידושים חשובים גם לשוק הישראלי. לאו דווקא לאלפיונים העליונים חסיני המיתון, אלא גם לפלח "הלחם והחמאה" של השוק. הנה כמה מהם.

יונדאי IX35: העולם שייך לצעירים

יונדאי IX35

בחמש שנותיו בישראל, הפך הטוסון לדגם אסטרטגי ולמוביל המכירות בפלח שלו. על הנייר לפחות, נראה שה-IX35, שיחליף אותו בתחילת השנה הבאה, לא יתקשה להיכנס לנעליו הגדולות. עיצובו של ה-IX35 הרפתקני הרבה יותר, שרירי ובעל נוכחות משל קודמו הצנוע. הוא נמוך מעט מקודמו וניצב על בסיס גלגלים כמעט זהה (2.64 מ'), אבל הוא ארוך יותר ב-8.5 ס"מ ורחב בשני ס"מ. תא הנוסעים מציע מראה מתוחכם ושלל צגים אלקטרוניים, בידוד רעשים משודרג ואיכות חומרים משופרת, אבל החידוש המרכזי הוא במנועים.

החשוב מביניהם הוא טורבו-דיזל מתוחכם בנפח שני ליטר שיוצע בגרסת "ביצועים" עם לא פחות מ-184 כ"ס ו-40 קג"מ של מומנט או בגרסת "חיסכון" בהספק של 136 כ"ס. הדיזל משודך לתיבה אוטומטית חדשה בת שש מהירויות. בשנה הבאה יופיע גם דיזל סופר- נקי בנפח 1.7 ליטרים, שמייצר 115 כ"ס. בתחום הבנזין יגיע הכלי עם מנוע שני ליטר חדש בהספק 166 כ"ס ובסוף השנה הבאה גם עם מנוע טורבו 1.6 ליטרים ירקרק. בינתיים לא מתוכנן מחליף לגרסת ה-V6 בנזין הפופולרית בישראל.

ייצור ה-IX35 לשוק האירופאי מתוכנן להתחיל בשנה הבאה, במפעל החדש של חברת הבת קיה בסלובקיה, שבו מיוצרת המשפחתית "סיד".

רנו פלואנס: חזרה גנרלית לקראת החשמלית

רנו פלואנס

בתערוכת פרנקפורט חושפת רנו באופן רשמי את גרסת ארבע הדלתות של המגאן החדשה, שתיקרא פלואנס. עבור האירופאים זוהי גרסה שולית יחסית, שמיועדת בעיקר לשווקים בעולם שלישי כמו טורקיה (שבה היא תיוצר), רוסיה, המזרח התיכון ומדינות בודדות בדרום אירופה.

עבור ישראל, לעומת זאת, מדובר בדגם אסטרטגי משתי סיבות: הראשונה היא היותה מחליפת המגאן סדאן, שהייתה ועודנה דגם נפוץ מאוד. הסיבה השנייה היא, שזו הפלטפורמה, שאמורה לארח החל מ-2011 את המכונית החשמלית המסקרנת עם הסוללות המתחלפות של חברת "בטר פלייס".

עד אז, תתמודד המכונית על קרקע המציאות מול השברולט קרוז, מאזדה 3 ושאר מתחרותיה לשוק המשפחתיות. היא תעשה זאת באמצעות מרכב ענק של 4.62 מ' לאורך ו-1.81 מ' לרוחב, מרחב פנים נדיב מאוד עם בסיס גלגלים של 2.7 מ'; ובגאז' עצום ממדים בנפח 530 ליטר. על פי השמועות, אחת הסיבות לנפח תא המטען, היא שהוא תוכנן מראש לאכלס את הסוללה בנפח 200 ליטר שתניע את הגרסה החשמלית. תא הנוסעים מבוסס באופן הדוק על המגאן האצ'בק. המנוע המעניין אותנו כרגע הוא 1.6 ליטר בהספק של 110 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית. רחבי האופקים יוכלו למצוא את מבוקשם בשלל גרסאות דיזל נקיות וחסכוניות, כולל גרסה עם 110 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים (DSG), שתופיע בשנה הבאה. ומה עם החשמלית? גם היא תיחשף בתערוכה, אבל כנראה רק מרחוק.

פיאט פונטו EVO: אבולוציה ירוקה

פיאט פונטו EVO

הפונטו הנוכחית לא הצליחה להותיר חותם גדול על פלח הסופר-מיני המתכווץ של ישראל. אבל הפונטו המחודשת, שתיקרא "EVO" במקום "גרנד" כבר תיכנס לשוק עם חוקי משחק שונים, שמעניקים יתרונות מיסוי משמעותיים לרכב קטן ו"ירוק". על הנייר, נראה שיש לה את האמצעים הדרושים כדי להפוך לשחקנית חזקה. חיצונית עברה המכונית עדכון, שנועד להעניק לה מראה יותר בוגר ואלגנטי ואפילו ליצור קשר חזותי מסוים לחברה האחות מזראטי, לא פחות. גם תא הנוסעים עבר שדרוג בסעיפי האיכות והמתלים.

אבל התמריץ העיקרי הוא משפחה חדשה של מנועי 1.4 ליטר בנזין ודיזל מתקדמים, שמכונים "MULTIAIR". החידוש המרכז שלהם הוא מערכת אלקטרו-הידראולית נשלטת מחשב, שמתאימה את תזמון השסתומים בהתאם לעומס. התוצאה היא מנועים גמישים מאוד, שמציעים 10% יותר כוח ו-15% יותר מומנט מהמנוע הקודם, אבל צורכים כ-10% פחות דלק ורושמים פליטה נקייה יותר משמעותית, שאמורה להציב אותם ב"קבוצות ירוקות" נמוכות מאוד עם תמריץ מס גבוה. לא נופתע אם הפונטו המשודרגת תגיע אלינו במחיר רצפה, שיקשה מאד על חייהן של היפניות והקוריאניות המובילות את הפלח.

טויוטה אוריס הייבריד: חשמל להמונים

הגרסה ההיברידית של הטויוטה אוריס, המבוססת על הקורולה, תיחשף בתערוכת פרנקפורט על תקן של דגם תצוגה מוקדם, כשהגרסה הסדרתית שלה תגיע לארץ רק במחצית השנייה של 2010. בכל זאת, כבר עתה ניתן להעריך שלמכונית החשובה הזאת יש פוטנציאל להשפיע מהותית על השוק הישראלי ומשתי סיבות.

הראשונה היא המחיר; בניגוד לפריוס, שתוכננה מלכתחילה כמכונית היברידית ייעודית ויקרה, האוריס ההיברידית תתבסס על מכונית האצ'בק סדרתית, שמיוצרת בפס ייצור המוני בבריטניה. טויוטה מייעדת אותה להתחרות בדגמי האצ'בק "ירוקים" ונפוצים באירופה דוגמת גולף TDI. פירוש הדבר, מחיר בסיסי זול יותר משמעותית משל הפריוס, ואם לוקחים בחשבון גם את המיסוי המינימלי על כלי רכב היברידיים בישראל, שנמוך כיום בכ-60% מהמיסוי על רכב רגיל, לאוריס ההיברידית יש פוטנציאל להשתלב בקבוצה 2.

הסיבה השנייה היא, שמדובר ברכב היברידי אמיתי וחסכוני עם אפשרות לנוע על חשמל בלבד נוסח הפריוס. הסוללה היא עדיין בבחינת נעלם: הסוללה הנוכחית של הפריוס עלולה לגזול יותר מדי נפח מהתא של ההאצ'בק הקומפקטית, וייתכן שטויוטה תעבור באוריס לטכנולוגיית ליתיום.

לנדקרוזר פראדו 2010: שמרנות היא לא דבר רע

לנדקרוזר פראדו 2010

הדור השני של הלנד-קרוזר "פראדו" הוותיק, מסיים בימים אלה את דרכו בישראל. ההסתערות ההמונית לקראת "המיסוי הירוק" חיסלה את כל המלאי, שאמור היה להספיק עד סוף השנה. לפיכך, הפראדו הבא, שינחת בארץ יהיה הדור השלישי החדש והמסקרן. מדובר ברכב חדש לגמרי שתוכנן מהיסוד, אבל תמונות שדלפו ביפן טרם ההשקה מגלות שטויוטה בחרה לעצב אותו בקו שמרני להפליא, שנראה כמו גרסה מרוככת של הרכב הנוכחי. יש מי שיאמר, שזה בעצם חיקוי של המיצובישי פאג'רו. לפחות תא הנוסעים מאמץ קו יותר "היי-טקי" עם הרבה פאר, מסכי מגע וצעצועים אלקטרוניים.

מתחת למרכב, שומר הפראדו על שלדת שטח רצינית ולא נכנע לטרנד האופנתי של כלי שטח "רכים". הוא ממשיך להציע מערכת הנעה כפולה מקצועית עם ניהול אלקטרוני מתקדם, ולראשונה גם עם אופציה מתוחכמת למערכת שליטה הידראולית במוטות המייצבים (KDSS), בדומה לאח הגדול - לנדקרוזר V8. המערכת שומרת על נוחות ויציבות המרכב בכביש, אבל משדרגת משמעותית את מהלך וגמישות המתלים בנהיגת שטח. מנוע הדיזל בנפח שלושה ליטרים צפוי לעבור רק עדכונים קלים יחסית עם הספק ומומנט משודרגים. מנוע הבנזין, לעומת זאת, הוא חדש לגמרי.