"ההיסטריה בדלק נדל"ן מביאה להזדמנויות כניסה לאג"ח"

כך מעריכים בבית ההשקעות פסגות בסקירה פנימית שהגיעה לידי "גלובס" ■ האנליסטים מנתחים את תרחיש הורדת הדירוג שמכביד על המניה ועל אגרות החוב בימים האחרונים - וממליצים לקנות את האג"ח בסדרות כה' ו-ה'

ירום אורן, המנכ"ל הנכנס של דלק נדל"ן , זוכה לקבלת פנים צוננת מהמשקיעים בבורסה. מאז ההודעה על מינויו למנכ"ל החברה במקום איליק רוז'נסקי נפלה המניה ביותר מ-10%, בעיקר בגלל צניחת המניה היום בשוק. מלבד זאת, אגרות החוב של החברה ספגו ירידות חדות בימים האחרונים, כדוגמת סדרה 4 שנפלה בכ-17% בשבוע החולף או סדרה 5 שירדה בכ-20%. אך יש מי שמאמין כי מדובר בהזדמנות.

"ההיסטריה בשוק מביאה להזדמנויות כניסה נוחות לאגרות החוב", אומרים האנליסטים בבית ההשקעות פסגות בסקירה פנימית על דלק נדל"ן, אשר הגיעה לידי "גלובס". "להערכתנו, בבחינת סיכוי מול סיכון אגרות החוב הארוכות של החברה מעניינות כיום".

הסיבה לירידות באג"ח של החברה היא הכנסתן לרשימת המעקב של חברת הדירוג S&P-מעלות. האג"ח זכו לדירוג "-A" עם תחזית "שלילית", אך הכנסתן לרשימת המעקב עלולה להביא להורדת הדירוג, ומכן הפאניקה של המשקיעים. "אנו חושבים שמדובר בתגובה קיצונית שאינה מוצדקת", נכתב בסקירת פסגות.

האנליסטים מציינים כי גם אם מעלות תוריד את הדירוג של דלק נדל"ן, הדבר אכן ישפיע לרעה על החברה ואגרות החוב שלה. לדלק נדל"ן 4 סדרות אג"ח סחירות בהיקף 2.2 מיליארד שקל, אשר נסחרות לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל. לחברה 2 סדרות לא סחירות (א' ו-ב') בהיקף נמוך יחסית של 133 מיליון שקל, וכמו כן החברה חייבת 225 מיליון שקל לחברת הביטוח הפניקס .

החששות וההזדמנויות

הורדת דירוג עלולה "להביא לדרישת פירעון מיידי" מצד הפניקס "ולייצר אפקט מתגלגל", אומרים בפסגות. האנליסטים מעריכים כי "בעלי אג"ח א' ו-ב' יכולים לדרוש פירעון מיידי אם דירוג החברה יורד לרמה של 'BBB' ומטה. בעלי אג"ח ה' ו-כה', הסדרות בהן מרוכז מרבית החוב, יכולים לדרוש פירעון מיידי במידה שתועמד לפירעון מיידי סדרת אג"ח אחרת בעלת דירוג זהה של החברה או הלוואות ממוסד כספי (כדוגמת הפניקס - ע.ב.י) בסך של 10 מיליון דולר לפחות".

אך למרות החששות, בפסגות "רואים סבירות נמוכה" לתרחיש של הורדת הדירוג. האנליסטים סבורים כי במידה ואיום הורדת הדירוג יתקרב, "יצאו הבעלים בהצהרות רשמיות לגבי מחויבותם להתחייבויות החברה וייתכן שיתחייבו להזרמה כספית. הסבירות שהפניקס תדרוש פירעון מיידי במידה והדירוג יורד נמוכה יחסית בשל ההשתייכות הקבוצתית והרגישות להשפעה הכוללת". נציין כי דלק נדל"ן שייכת לקבוצת דלק של יצחק תשובה, אשר מחזיק גם ב-23.6% מהפניקס.

בחודשים האחרונים פתחה דלק נדל"ן במסע של מימושי נכסים לצורך עמידה בהתחייבויותיה. היא מימשה השנה נכסים בהיקף 470 מיליון שקל וזכתה גם להזרמה של 60 מיליון שקל מתשובה, קיבלה דיבידנד של 160 מיליון שקל מהחזקותיה, פרעה חוב של 458 מיליון שקל, מחזרה חובות והאריכה התחייבויות.

"בחודשים הקרובים היא צפויה להאיץ את קצב מימוש הנכסים אשר יקלו על פירעון החוב", אומרים בפסגות. "מתחילת 2010 ועד תום המחצית הראשונה של 2011 צפויה החברה לממש נכסים בהיקפים משמעותיים הנדרשים לעמידה בהתחייבויות מ-2011. להערכתנו, ההסתברות לחדלות פירעון בחברה נמוכה מהאופן בו אגרות החוב הארוכות שלה מתומחרות בשוק. ההשקעה באג"ח הארוכות והזולות יותר (סדרה כה' וסדרה ה') נכונה יותר".