אופנוענים עיכבו את התנועה בנתיבי איילון במחאה על עליית מחירי הביטוח

הוקם מטה מאבק של יבואניות הרכב הדו-גלגלי והרוכבים למלחמה בייקור תעריפי הביטוח לאופנועים ■ במטה יוזמים צעדי מחאה שונים, ביניהם גם חסימת כבישים וצמתים

רוכבי הכלים הדו-גלגליים בישראל, בשיתוף היבואנים הגדולים בענף, הודיעו היום (ד') על הקמת מטה מאבק משותף שנועד לסכל את ההעלאה הדרסטית בתעריפי ביטוח החובה לכלי רכב דו-גלגליים.

בדרך לכינוס נתנו הרוכבים הדו-גלגליים "טעימה" מהצעדים המתוכננים, כשנסעו בקבוצה ובנסיעה איטית בנתיבי איילון.

במטה המאבק טוענים כי בארץ למעלה מ-100 אלף משתמשים בכלים דו-גלגליים. בהתאם להצעת המפקח על הביטוח, החל מה-1 בנובמבר צפוי להיכנס לתוקף תיקון בתעריפי ביטוח החובה, שיביא להעלאת תעריפי ביטוח החובה לרכב דו-גלגלי בשיעור שבין 25% ל-50% בהשוואה לתעריף הקיים היום.

לפי מטה המאבק, העלאת תעריפי הביטוח היא פגיעה קשה בשכבות החלשות, כיוון שמרבית הרוכבים הינם צעירים, אשר לא יוכלו לעמוד בתעריפים החדשים.

מטרת המאבק היא להביא להכרה בחשיבות החברתית, הסביבתית והכלכלית וקביעת תעריפי ביטוח סבירים והגיוניים.

כמו כן, דוברי המאבק אומרים כי יש לבטל את קרטל חברות הביטוח ולפתוח את שוק ביטוחי החובה לתחרות חופשית; להחזיר את ה"פול" למימדיו הטבעיים ולבטל את המונופול בביטוח; וכן להגביל את כוחו של המפקח על הביטוח כגורם יחידי שמנחית גזירות כלכליות וחברתיות.

על הטענה הנפוצה במשרדי המפקח על הביטוח, לפיה רוב הנוהגים ברכב פרטי מסבסדים למעשה את תעריפי הביטוח של האופנוענים גם לאחר עליית המחיר - טוענים במטה כי נוסחה זו לא לוקחת בחשבון את התועלת הכלכלית העצומה למשק מהנסיעה ברכב דו-גלגלי, בחיסכון שעות עבודה, עומס בכבישים, זיהום אוויר ועוד.

"פגיעה בדו-גלגליים הינה גם פגיעה סביבתית בכלי רכב שמזהמים פחות, צורכים פחות דלק ותופסים הרבה פחות מקום בכבישים", טוענים במטה.

טענה נוספת היא שההחלטות בדבר ייקור הביטוח התקבלו ללא התייעצות עם משרד התחבורה.

יו"ר מטה המאבק, אליקו אלג'ם, אומר כי בשבועות הקרובים יינקטו מספר רב של צעדי מחאה: הפגנת ענק המונית בתל-אביב, השבתת מחאה של יום אחד של כל בתי העסק בעלי רכב דו-גלגלי, עצומה אינטרנטית וקמפיין ויראלי בפורומים, רשתות חברתיות, אתרים ובלוגים רלוונטיים; וכן "יום דו-גלגלי": למשך יום אחד כל הדו-גלגליים ייסעו ויחנו כמו מכוניות - כדי להמחיש את העומס, הצפיפות ומצוקת החניה שתיגרם אם יועלה תעריף הביטוח.

צעדים קיצוניים יותר, בהם גם חסימה מסיבית של כבישים וצמתים מרכזיים ברחבי הארץ, יישקלו בעתיד.