ארה"ב: הונאת פונזי ב-45 מיליון דולר לצורך מימון עסק להפצת פורנו בדואר

מנהל כספים מברוקלין נעצר והואשם כי ניהל הונאת פונזי במשך 30 שנה ■ כונס הנכסים: "הוא ניהל את תוכניות ההשקעה עבור משקיעים קטנים ולא מתוחכמים יחסית. לרוע מזלם, הוא רימה אותם"

מנהל כספים מברוקלין בניו-יורק נעצר והואשם כי ניהל במשך 30 שנה הונאת פירמידה (פונזי) בהיקף 45 מיליון דולר, כאשר חלק מכספי המשקיעים שימש אותו לממן עסק שהקים להפצה בדואר של חומר פורנוגרפי.

לפי התביעה הכללית, פיליפ ברי, 52, תושב ברוקלין, החל לקבל כספי משקיעים בשנות ה-70, כשהוא מבטיח להם רווחים שנתיים בדיוניים. בתביעה נטען כי במקום זאת, הוא שילם למשקיעים ותיקים מכספם של משקיעים חדשים, ב"הונאת פונזי קלאסית".

קבע מראש את התשואה

לדברי איש התביעה בנטון קמבל, "התשואות החיוביות היו פשוט שיעורים שברי קבע מראש, מ-21% ב-1979, ועד 12.55% ב-2006".

ברי מואשם כי פיתה 800 משקיעים להפקיד אצלו את כספם. הם השקיעו אצלו סכום של יותר מ-40 מיליון דולר בשתי חברות שלו, "קבוצת המינוף של צפון-אמריקה" ו"ניהול אופציות ממונף", שטענו כי הן משקיעות באופציות למניות.

ברי דיווח על מאזן סופי של יותר מ-45 מיליון דולר, הרבה מעל הנכסים ששתי החברות שלו החזיקו בפועל, ויצר בכך "הפסדים משמעותיים" למשקיעים רבים, לפי התביעה.

בתביעה פרטית שהגישה נגד ברי רשות ניירות הערך האמריקנית (ה-SEC), נטען כי מלבד עסקי הפורנוגרפיה בדואר, כספי משקיעים הופנו גם לנדל"ן ול"אינטרסים" נוספים.

לאחר שההונאה שלו החלה להיחשף, פנה ברי באוקטובר 2008 לבית המשפט בבקשה לפשיטת-רגל לפי צ'פטר 11, שמעניק לו חסות זמנית מפני נושים.

"הוא ניהל את תוכניות ההשקעה הללו עבור משקיעים קטנים ולא מתוחכמים יחסית", אמר אלן ניסלזון, הנאמן שמינה בית משפט לפירוק נכסיו של ברי. "לרוע מזלם, הוא רימה אותם".

עד 20 שנות מאסר

לפי ה-FBI והתובע הפדרלי בברוקלין, ברי הפיץ ב-2006 מכתב שבו נאמר כי "קבוצת המינוף" שלו השיגה תשואות שנעו בין 12.55% באותה שנה ל-21% בשנת 1979.

להערכת ה-SEC, ברי הפסיק להשקיע כספים בצורה לגיטימית בערך ב-1999, והשתמש מאז בכספי משקיעים חדשים כדי לשלם למשקיעים ותיקים או לשימושים אחרים - כולל רכישות נדל"ן, מימון של חברה שעסקה במשלוח של חומרים פורנוגרפיים בדואר, ו"תמיכה בסגנון החיים שלו".

התביעה מעריכה כי הוא ניצב בפני עד 20 שנות מאסר.