גורם בשוק על מנורה: "די ברור שיש עבירות על הוראות האוצר"

במסגרת בקשה להכשרה בתובענה כתובענה ייצוגית כנגד מנורה מבטחים, מתברר כי בכירי מנורה מבטחים ידעו על מדיניות מתן הלוואות כנגד פוליסות ביטוח חיים בהיקפים ניכרים על ידי סוכני הביטוח מיקי גרובר ועזרא גבאי

פרשת ההלוואות הבעייתיות של קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה , שהניבה לה עד כה הפסדים של 62 מיליון שקל בגין הלוואות בהיקף של כ-133 שניתנו ככל הנראה בניגוד להנחיות האוצר, עוברת היום לשלב הבדיקה הפעילה של האוצר גם מחוץ למשרדי חברת מנורה מבטחים. יומיים לאחר שצוות בדיקה מטעם האוצר ומשרד רו"ח בר לב נכנס למשרדי מנורה מבטחים, ל"גלובס" נודע כי צוות מטעם אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון הגיע למשרדיו של סוכן הביטוח מיקי גרובר, שעיקר ההפסד מיוחס ככל הידוע לביטוחים של לקוחותיו, כחלק מהליך הבדיקה החריג בפרשה.

עוד נודע ל"גלובס" כי המשטרה ככל הנראה יודעה באופן זה או אחר על הפרשה כאשר יש חשד כי אפשר ובכל זאת בוצעו אירועים פליליים במסגרת הפרשה. "די ברור שיש עבירות על הוראות האוצר", אמר היום גורם בשוק. בנוסף, נשמעות טענות לא מבוססות לפי שעה (שבהחלט ייתכן שאינן נכונות) והנמצאות בבדיקה, לפיהן אפשר ובמנורה נפתחו מספר פוליסות על שם לקוחות שאינם ידעו שנפתחה פוליסה על שמם, ושמאוחר יותר נלקחה הלוואה בגינן. נציין כי טענות אלו אינן מיוחסות למי מסוכני הביטוח לפי שעה.

כמו כן, לפי הערכות בשוק, הפרידה של כלל ביטוח מגרובר, בשל רצונה של החברה להיפרד ממנו בעקבות אירועים בעייתיים בהתקשרות מולו, אירעה בתחילת 2009 ולא קודם לכן, וזאת לאחר מספר שנים בהן עבד עם החברה. לדברי גורם בשוק הביטוח כלל ביטוח דיווחה לאוצר בסמוך להפסקת העבודה עם גרובר על הנושא, אך ביקשה מהאוצר שלא יתערב מכיוון שבכוונת החברה לבדוק זאת. הדיווח הראשון של כלל לאוצר היה בספטמבר אשתקד, ו"ביקשו מהאוצר לאפשר לחברה להשלים את בדיקותיה ועם סיום הבדיקות נשלח לכם פרטים נוספים". לאחר מכן במהלך 2009 - באפריל וביוני - העבירה החברה פרטים מעמיקים בנושא לאוצר. לפי ההערכות, כלל ביטוח כבר ביצעה הפרשות של מיליוני שקלים בודדים בגין פעילות זו, כשהחשיפה של החברה להלוואות אלו הינה עד 9 מיליון שקל. בכלל ביטוח סירבו להגיב.

על כל פנים, לפי שעה מדובר בבדיקה מעמיקה הנוגעת למנהל לא תיקן רק במנורה מבטחים, ואולם באוצר מצפים כי ממצאי הבדיקה יתברר בתוך זמן קצר, כאשר האוצר כבר מבצע במקביל הליך בדיקה לגבי קיומם של אי סדרים דומים בחברות נוספות. כך, נכון להיום, האוצר לא החל בביקורת בחברות ביטוח נוספות מעבר למנורה מבטחים, ואולם בשוק הביטוח מעריכים כי בזמן הקרוב מעריכים כי הבדיקה תסתעף לחברות ביטוח נוספות, בראשן כלל ביטוח, ובמידה פחותה במקצת הפניקס ואולי אף הראל, שלא עובדת עם גרובר אך עובדת עם הסוכן עזרא גבאי. ככל הידוע מגדל אינה חלק מהסיפור לפי שעה, וככל הידוע אין אצלה בעיות דוגמת אלו שלכאורה נמצאו במנורה מבטחים.

"שלא נצא נקניקים"

"במהלך אוקטובר 2004 יזמה מנורה את עסקאות ההלוואות המיוחדות שניתנו על ידה לחלק מלקוחותיה, וזאת בידיעתם ובניצוחם של מנהליה הבכירים ביותר של החברה, לרבות מנכ"ל החברה דאז והיום, ארי קלמן, והמשנה למנכ"ל החברה ומנהל אגף ביטוח חיים ובריאות דאז, ירון דוויק. כך נטען בבקשה לאישור תובענה כתובענה ייצוגית של ידין בנית, באמצעות עוה"ד זיו עירוני, כנגד מנורה שטענה כי הפרה מספר ניכר של חוקים בעת שהעמידה הלוואות ללקוחות ללא שום ביטחונות. לטענת המבקש, את הפעילות האמורה עשתה החברה בעיקר באמצעות שתי סוכנויות ביטוח יותר סוכנות ביטוח של מיקי גרובר, וגבאי סוכנות לביטוח של עזרא גבאי. בהמשך ניתנו הלוואות גם ללקוחות של סוכן הביטוח עופר אלדרוטי, מציין המבקש בפנייתו לביהמ"ש. לדברי המבקש, האישורים לעסקאות של גרובר ניתנו על ידי דוויק והאישורים לעסקאות של גבאי ניתנו על ידי קלמן.

במסגרת בקשה להכשרה בתובענה כתובענה ייצוגית כנגד מנורה מבטחים, מתברר כי בכירי מנורה מבטחים ידעו על מדיניות מתן הלוואות כנגד פוליסות ביטוח חיים בהיקפים ניכרים על ידי סוכני הביטוח מיקי גרובר ועזרא גבאי. זאת עולה מתכתובות מיילים בין ראשי קבוצת מנורה דאז, ובהם המנכ"ל כיום ארי קלמן - תכתובות פנימיות בין עובדי החברה וראשיה, בשם סוכני הביטוח, ובין גרובר לעובד במנורה.

תכתובת 1:
(24.1.2006) מיקי גרובר ירון ויזנברג: "ירון בוקר טוב, אתמול בערב שוחחתי עם המפקד ורוח הדברים היתה לכיוון המשך הגדלת העסקים בהיקפים גדולים. הבנתי שהמפקד נסע היום לחו"ל, טרם הספיקותי להחתימו על אישור ברוח שיחתנו מאמש. לשמחתי, הספיקותי כבר לצוד מספר ארנבות ואפילו 2 איילים. צייד זה דורש הגדלת האשראי במיידי ב-1 טון. אנא טיפולך הדחוף, שלא ניראה חלילה נקניקים בעיני הלקוחות. הכספים והעסקים יועברו אליך ביומיים הקרובים. בתודה מראש ובברכה. החייל מיקי".

(24.1.2006) ירון ויזנברג מעביר את המייל הנ"ל לירון דוויק. "ירון בוקר טוב, אבקש את אישורך".

(24.1.2006) ירון דוויק לירון ויזנברג: "מאשר".

תכתובת 2:

(10.12.2006) גבי דן לארי קלמן: "היי. ארי. בהמשך לשיחתנו מהיום, עזרא מבקש שתאשר לנו את העסקאות הבאות: טויטופלסט - עזרא מתעקש ומבקש שתאשרו את הסכום המקורי - 400 אלף שקל (להזכירך, בשיחה אושר חצי מהסכום המקורי) מדובר בלקוח ותיק מאוד של המשרד ומנורה, כל תיק ביטוחי המנהלים נמצא במנורה ולעזרא "לא נעים" לאכזב לקוח בסדר גודל שכזה, אחרי שהוא סגר איתו".

(12.12.2006) גבי דן לארי קלמן: "ארי שלום, הבנתי שנסגר 300 אלף שקל טויטופלסט ואלי ג'רבי 150 אלף שקל (במייל הקודם רשמתי 100 אלף שקל. טעות שלי. סליחה). הנכון הדבר?

(12.12.2006) ארי קלמן משיב: "חיובי. מכאן ולהבא אין יותר הלוואות!!!!!!!!!!!!!"

תכתובת 3:

(7.11.2005) ירון וזינברג לארי קלמן וירון דוויק: "ארי בוקר טוב. על פי הנחייתו של מר ירון דוויק, אבקש את אישורך להקצאת אשראי נוספת לסוכן אזרע גבאי".

(7.11.2005) ארי קלמן לירון ויזנברג: "מה האשראי שניצל עד היום?"

(7.11.2005) ירון ויזנברג לארי קלמן: "האשראי שהוא ניצל עד היום - 3 מיליון שקל".

(7.11.2005) ארי קלמן לירון ויזנברג: "מסגרת האשראי נקבעה 3 מיליון שקל ואין לחרוג ממנה".

מנורה ציינה בהודעה לבורסה בנוגע לתובענה כי "החברה טרם הספיקה ללמוד את התובענה שהוגשה היום ובשל כך, בשלב זה, לא ניתן להעריך את סיכויי התביעה ואת הסיכויים לאישורה כתובענה ייצוגית, אולם כבר למקרא ראשון של התובענה, דומה שיהיו בידה טענות הגנה מתאימות כדי לנסות ולהדוף את התובענה".