האוצר מתכוון להחיל פנסיה חובה גם על עצמאים

ממשרד האוצר נמסר: "הנושא נמצא בבחינה" ■ באוצר מתכוונים לחייב את כל העצמאים בשוק להפריש משכרם לטובת החיסכון לימי הגמלאות שלהם עד לרמת שכר מינימלית

משרד האוצר מתכוון להחיל פנסיה חובה גם על העצמאים במשק, וזאת בדומה להסכם הפנסיה חובה החל על כל השכירים בישראל, כך נודע ל"גלובס". ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בבחינה". באוצר מתכוונים לחייב את כל העצמאים בשוק להפריש משכרם לטובת החיסכון לימי הגמלאות שלהם עד לרמת שכר מינימלית.

כוונת האוצר גוררת תגובות מעורבות בשוק. נשיא לשכת ארגוני העצמאים לשעבר, זאב וינר, יוצא נגד התוכנית ואומר ל"גלובס" בתגובה כי "במקום לעשות חובה לפנסיה לעצמאים יש לתת לעצמאים אלטרנטיבה להגדיל את ההפרשה הפנסיונית שלהם, מבחינת הטבות המס, ואז זה גם יקרה. אם זה ייעשה בכפייה זה למעשה מס נוסף על העצמאים. עצמאי הוא לא עובד שכיר", אמר. מנגד, אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, תומך בצעד המתוכנן של האוצר ואומר כי "מדובר ברעיון ענק, וכדאי שיכלול גם את פיצויים לעצמאים".

בינואר 2008 החלה לראשונה חובת חיסכון לפנסיה לכל העובדים השכירים במשק. מדובר בהסכם קיבוצי שזכה לצו הרחבה של שר התמ"ת והוא מחייב את כל השוק הפרטי. על פי ההסכם, חובת ההפקדה לחיסכון פנסיוני היא חלק מחוזה העבודה, או מההסכם הקיבוצי של כל עובד וכוללת חובה של המעביד להפקיד לפנסיה של העובד. ההסכם לשכירים נכנס לתוקף ב-1 בינואר 2008 ויורחב באופן הדרגתי עד שב-2013 ייכנס לתוקף מלא.

ואולם, בניגוד לשכירים, העצמאים אינם נהנים מהפקדות המעביד לפנסיה - הרי הם עצמם המעביד. כך יוצא שלמרות הטבות המס להן הם זוכים על ההפקדות לפנסיה, הרי שמבחינת עצמאים רבים אטרקטיביות ההפרשות לפנסיה פחותה מאשר אצל השכירים. נשיא להב הינו יהודה טלמון.