הזדמנויות השקעה לטווח הארוך בסין

המשבר הפיננסי עצר את צמיחתה של הכלכלה הגלובלית, והפגיעה האנושה יותר הייתה דווקא בשווקים המתעוררים. שווקים אלה נהנו בשנות הגאות מזרימת כספים אדירה מצד המדינות המפותחות, שנעצרה כליל עם פרוץ המשבר, אז המשקיעים הזרים משכו את כל כספם בחזרה הביתה.

הראלי שהחל במארס האחרון החזיר את הרוח למפרשי השווקים המתעוררים, והשוק הסיני לבדו מחק את כל השפעות המשבר. התחזית הנוכחית להשקעות במדינה אופטימית במיוחד, ואסטרטגיים רבים צופים שסין תהיה הקטר של הסייקל החיובי הבא.

עבודת מחקר של יחידת המחקר באגף לני"ע ונכסים פיננסים והמחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים התעמקה בסוגיה, והגיעה למסקנות שוריות למדי כלפי סין.

"בחודשים האחרונים ניכר שיפור באינדיקטורים הכלכליים של חלק מהשווקים המתעוררים ובעיקר של סין", טוענים כלכלני הבנק, אפי ליכט ועירית מוצרפי. "הצמיחה ברבעון השני במדינה הייתה גבוהה מהצפוי והאינדיקטורים השוטפים מצביעים על כך שההתאוששות צפויה להימשך".

השיפור בפעילות היצרנית בסין נמשך, ובחודש האחרון רשם מדד מנהלי הרכש במדינה רמה הגבוהה מ-50 נקודות בפעם הרביעית ברציפות. רמה כזו מעידה בדרך כלל על צפי לעלייה בייצור התעשייתי, אולם סין עדיין פגיעה לזעזועים העולמיים. הייצוא שלה עדיין במגמת ירידה, תפוקת התעשייה מצומצמת יחסית וההשקעות הזרות בתעשייה עוד לא התאוששו.

"סין תחילה"

כלכלני בנק הפועלים פותחים את התייחסותם לכלכלה הסינית עם תיאוריית ה-Decoupling. בשנות הגאות זו הייתה התיזה המובילה: השווקים המתעוררים, ובראשם סין, יצמחו בשיעורים גבוהים יחסית, למרות ההאטה בכלכלת המפותחות, ולמעשה, הן יובילו את הצמיחה העולמית. במשבר התיאוריה הזו נכנסה לבוידעם של ההבטחות, וכעת היא שוב רלבנטית, מעריכים בפועלים. "סין מסתמנת כמדינה הראשונה שתצא מהמשבר ותוביל את הכלכלה הגלובלית חזרה לצמיחה", טוענים ליכט ומוצרפי.

הטיעון הזה מתבסס על החוזקות שמאפיינות את השוק הסיני. ראשית, סין היא מנוע צמיחה מרכזי בכלכלה הגלובלית. "בשנים שקדמו למשבר האחרון סין צמחה סין בקצב דו-ספרתי והיוותה חלק מרכזי בצמיחת הכלכלה הגלובלית", מזכירים בבנק הפועלים. כזכור, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם תרמה כ-26% לצמיחה הגלובלית ב-2008, וקצב הצמיחה שלה בשנים 2004-2007 עמד בממוצע על 11%.

זרימת ההון לתוך סין ליבתה את שוק המניות המקומי והגדילה באופן משמעותי את יתרות המט"ח של המדינה ללמעלה מ-2.1 טריליון דולר ברבעון השני של 2009. חלק ניכר מיתרות המט"ח נותב לרכישת חוב של ממשלת ארה"ב, וכיום מחזיקה סין בכ-25% מאיגרות החוב של הממשל האמריקני המוחזקות בידי משקיעים זרים.

אבל הצמיחה החזקה הזו היא לא רק נחלת העבר. קרן המטבע הבינלאומית עדכנה לאחרונה כלפי מעלה את תחזיות הצמיחה של המדינה לשנתיים הקרובות. "בשנת 2010 צפויה הכלכלה הגלובלית לצאת מהמיתון ולצמוח בשיעור של כ-2.5%, בעיקר הודות לכלכלות המתעוררות שצפויות לצמוח בכ-4.7%", מציינים בבנק הפועלים. "בסין צפוי קצב הצמיחה לעמוד על 7.5% ו-8.5% בשנים 2009 ו-2010 בהתאמה".

הניהול האקטיבי של המדיניות הכלכלית בסין הוא נקודה חיובית נוספת. "קובעי המדיניות בסין נקטו בצעדים מוניטאריים ופיסקאליים לבלימת המשבר ולעידוד הצמיחה, והפחיתו את הריבית ובמקביל נתנו חבילות תמריצים לעידוד הכלכלה", מציינים בבנק.

חבילת התמריצים של הממשל הסיני הייתה נדיבה למדי - 586 מיליארד דולר, שהגדילו את ההשקעות ותמכו בביקושים המקומיים ובצמיחה. "לאור השיפור באינדיקטורים הכלכליים, הממשלה לא תמהר להערכתנו להעניק חבילת תמריצים נוספת", מציינים בפועלים. אחד האינדיקטורים שתומכים בטענת ההתאוששות הוא הצריכה הפרטית, שרשמה ביוני התאוששות ניכרת ועלתה ב-15% לעומת יוני 2008.

היתרון האחרון הוא ההקלות שמעניק הממשל לשוק ההון הסיני. ביוני הסירה הממשלה את החרם שהטילה על שוק ההנפקות הראשוניות. כך נפתח הפתח להנפקה הראשונית הגדולה ביותר בעולם מאז מארס 2008, כשחברת הבנייה הממשלתית הסינית, China State Construction Engineering, גייסה כ-7.3 מיליארד דולר.

עלייה חדה במחירים

לצד החוזקות קיימים כמובן גם סיכונים, ובראשם הגידול בנזילות שמעלה חשש מפני התייקרות חדה מדי של מחירי הנכסים - בשוק ההון ובשוק הנדל"ן.

חולשה נוספת משתקפת בייצוא התעשייתי, שעדיין לא התאושש מהמשבר. "הוא מוסיף לרדת, אם כי בקצב איטי יותר", אומרים בבנק הפועלים. סגירתם של מפעלים רבים והקפאת הפעילות באחרים משפיעות גם על תעשיות אחרות, ומגדילה באופן ניכר את מספר הבלתי מועסקים במדינה. בבנק הפועלים מעריכים כי ההתאוששות בייצוא תגיע רק עם התעוררות הביקושים מארה"ב ומאירופה.

כמובן, גם בסין יש חשש מאינפלציה בטווח הארוך, ומהשלכות האפשרות שהכלכלה הגלובלית בכל זאת תידרדר למיתון ארוך מהצפוי.

בשוק המניות הסיני, עם זאת, חל שינוי לטובה בחודשים האחרונים (ראו גרף). ההערכות הן שהתגברות תיאבון הסיכון של המשקיעים הזרים דוחף מעלה את השוק הזה. מאז נקודת השפל, ב-20 בנובמבר אשתקד, הוסיף מדד Hang Seng China, של מניות מסוג H הנסחרות בהונג קונג, כ-90% לערכו במונחים דולריים.

"עלייה זו ממחישה היטב את פוטנציאל הרווח הגלום בהשקעה בשוק כזה, ובד בבד משקפת רמת סיכון גבוהה והתנודתיות שעודנה כרוכה בהשקעה בשווקים מתעוררים", מציינים בבנק הפועלים.

בהתאם לעליות השערים חלה עלייה גם ברמת המכפילים. המכפיל הממוצע של החברות הציבוריות בסין עלה לרמה של 16, גבוה מהממוצע הרב שנתי (14), אך נמוך או דומה למכפילים בשווקים מפותחים ומתפתחים. "רמת המכפילים החזויה בסין אינה גבוהה משמעותית. בראייה ארוכת טווח, מאפייני הכלכלה, פעולות התמיכה מצד הממשל ופוטנציאל הפיתוח העצום הקיים בסין, יאפשרו לה ליהנות מיתרונותיה עם חלוף המשבר, ולהיות מהכלכלות המובילות את היציאה מהמיתון", מסכמים בבנק הפועלים.

אז איך משקיעים?

כידוע, אפשרויות ההשקעה בסין מוגבלות למשקיעים הזרים, ולכן בבנק הפועלים ממליצים על שימוש בקרנות סל (ETFs), קרנות נאמנות ותעודות סל. חלקן מנטרלות השפעות מטבעיות ועל המשקיעים לבחור אותן לפי החשיפה המטבעית הרצויה להם.

בבנק ממליצים על משקל של 15% מהרכיב המנייתי בתיק ההשקעות לשווקים המתעוררים. משקלה של סין במדד MSCI של השווקים המתעוררים, הם מציינים, עומד על כ-16%.

iShares FTSE/XINHUA China 25 (סימול: FXI) - זו קרן סל (ETF) העוקבת אחר מדד המורכב מ-25 החברות הגדולות ביותר בסין ורשומות למסחר בבורסה של הונג קונג. הקרן נסחרת בדולר אמריקני ומבחינת החלוקה הגיאוגרפית, סין והונג קונג מהוות 79% ו-21% מהקרן, בהתאמה. הענפים העיקריים בקרן הם בנקאות וביטוח, אנרגיה וטלקום.

Asia Pacific Fund APB - קרן שעוקבת אחר מדד הכולל חברות ציבוריות הנסחרות בבורסות האזור, וסין מהווה 25% ממנו. הענפים העיקריים בקרן הם מוליכים למחצה, בנקאות, טלקום ונדל"ן.

SPDR S&P China GXC -

קרן שעוקבת אחר מדד שכולל כ-150 חברות הנסחרות בסין ובהונג קונג, ונגישות למסחר על ידי זרים. הענפים העיקריים בקרן כוללים את ענפי הביטוח והבנקאות, אנרגיה וטלקום.