מכה ל"קליה": בוטל סימן המסחר שלה "אל-אקונומיקה"

הסימן נמחק לבקשת חברת פרוקטר אנד גמבל, המייצרת מסירי כתמים תחת המותג "ACE אל-אקונומיקה" ■ משמעות המחיקה היא שכעת יוכל כל גוף מסחרי להשתמש בביטוי "אל-אקונומיקה" לתיאור מוצריו

רשם הפטנטים וסימני המסחר, ד"ר מאיר נועם, מחק מפנקס הסימנים את סימן המסחר "אל-אקונומיקה" של חברת רקיט בנקיזר, יצרנית מוצרי "קליה", לאחר שקבע כי הוא מלכתחילה לא היה כשיר לרישום כסימן מסחר.

הסימן נמחק לבקשת חברת פרוקטר אנד גמבל, המייצרת מסירי כתמים תחת המותג "ACE אל-אקונומיקה". משמעות המחיקה היא שכעת יוכל כל גוף מסחרי להשתמש בביטוי "אל-אקונומיקה" לתיאור מוצריו.

בעבר האמצעי העיקרי להסרת כתמים מכביסה היה שימוש באקונומיקה. ב-1996 החלה רקיט בנקיזר לייצר את תוסף הכביסה המוביל "קליה", ולראשונה השתמשה בביטוי "אל-אקונומיקה", אותו רשמה בפנקס סימני המסחר. במשך השנים מנעה רקיט מאחרים להשתמש בסימן. ב-2002 חלשו מוצרי "קליה" על 85% משוק תוספי הכביסה.

לסימן מסחר מטרה כפולה: הוא מאפשר לבעליו לבדל את מוצריו ממוצרי היצרנים המתחרים, ובכך למנוע הטעיה של ציבור הצרכנים ביחס למקור המוצר; ובמקביל הוא מאפשר לציבור הצרכנים לזהות את מקור הטובין הנושאים את הסימן. לכן אחד התנאים לרישומו הוא שיהיה לו אופי מבחין בין הטובין של בעל הסימן לבין הטובין של המתחרים, ולא אופי מתאר.

אילן שילוח, מנכ"ל משרד הפרסום מקאן-אריקסון (לשעבר קשר בראל), העיד מטעם רקיט כי עובדי משרדו המציאו את הצירוף "אל-אקונומיקה" כחלק ממסע הפרסום של המותג "קליה" ב-1996, משום שזהו מונח קליט וייחודי שלא היה בשימוש בשוק הדטרגנטים ותוספי הכביסה, ומטרתו לייחד ולאפיין את המוצר "קליה".

סמנכ"לית חברת TNS טלסקר הציגה סקרים שבוצעו לבקשת רקיט, ולפיהם 70% מהציבור שמעו על השם "אל-אקונומיקה", כאשר 26.5% ממי שזיהו אותו עם מוצר ספציפי, זיהו אותו עם קליה - פי חמישה מהמוצר הבא אחריו. כשהוצגו לנשאלים מספר חלופות אפשריות, זוהו "קליה" ו"אל-אקונומיקה" בשיעורים גבוהים עם הקטגוריה של מסירי כתמים, בעוד שסימני המסחר של פרוקטר אנד גמבל זוהו בשיעור זניח עם קטגוריה.

פרוקטר אנד גמבל טענה, באמצעות עוה"ד ד"ר שלמה כהן וזיו רוטנברג, כי הסימן "אל-אקונומיקה" הוא גנרי (מתאר סוג או קטגוריה של מוצרים), ולכן לרקיט אין זכויות בלעדיות עליו.

הרשם קבע כי המונח "אל-אקונומיקה" הינו מונח תיאורי למסירי כתמים לכביסה. "סימן יסווג כתיאורי אם ישנה זיקה ישירה ומיידית בין הסימן לרכיבי הטובין, תכונותיו, אופן או תוצאות השימוש בו", פסק נועם. "זאת מפני שהסימן יכול לתאר טובין אחרים מאותו הגדר, כשם שהוא יכול לתאר את הטובין המסוימים".

לדברי הרשם, המונח "אל-אקונומיקה" מתאר במישרין וללא צורך במחשבה נוספת של הצרכן את מוצרי רקיט: תוספי כביסה שאינם מכילים אקונומיקה, אך יעילים בהסרת כתמים. "צירוף המילים 'אל' ו'אקונומיקה' אינו יוצר ביטוי ייחודי ושונה מסך חלקיו, והוא ברור לצרכן דובר העברית באופן מיידי".

באופן אירוני, דווקא סקר הצרכנים שהציגה רקיט חיזק בו את המסקנה כי המונח "אל-אקונומיקה" נתפס בקרב ציבור הצרכנים כסימן המתאר את מוצרי "קליה". כך, למשל, מחצית מהנשאלים סברו כי הביטוי הוא שם המתאר תחום מוצרים שהם ללא אקונומיקה.

נועם קבע עוד כי הסימן לא רכש אופי מבחין, שכן לפי הסקר רוב הנשאלים (כ-75%) לא זיהו את השם עם מוצריו של יצרן ספציפי.