"אם לבייב רוצה להישאר בעל שליטה - שיביא כסף מהבית"

כך אומרים גופים מוסדיים גדולים מקרב מחזיקי האג"ח של אפריקה לקראת אסיפת בעלי האג"ח ■ "האסיפה תהיה הצגה גדולה אך עקרונות הסדר החוב ייקבעו מול הנציגות"

ביום ראשון הקרוב אחה"צ, תתקיים בבית החייל בת"א אסיפת בעלי החוב הגדול ביותר בישראל שהגיע אי פעם לסכנה של חדלות פירעון - 9 מיליארד שקל (כולל תשלומי ריבית עתידיים) שחברת אפריקה ישראל , בשליטתו של לב לבייב, נדרשת להחזיר למשקיעים. "אסיפת בעלי האג"ח תהיה הצגה גדולה, אך העקרונות של הסדר החוב ייקבעו מול נציגות בעלי האג"ח", מדגישים המשקיעים המוסדיים הגדולים.

"סביר להניח שאחרי כל הצעקות והבלגן, וכל עוד לבייב ישתף פעולה, נלך להסדר ולא לפירוק", הם מוסיפים. "ישנה תמימות דעים שאם לא יהיה שיתוף פעולה מצדו, ההסדר לא יצליח והמוסדיים יפילו אותו. שיתוף פעולה יתבטא בהגדלת עוגת ההון והבאת כסף מבחוץ. לבייב אמנם לא יוכל לשנות את המצב מקצה לקצה, כי חובות החברה עצומים, אבל ההשקעה שלו תצטרך להיות יותר מסמלית. בסופו של דבר", מוסיפים המוסדיים, "צריך להיות פרגמטי - להגדיל את ההשקעה שלו, ולוותר על חלק מהחוב בהתאם".

מאז הודיעה אפריקה ישראל, החשופה בעיקר לתחום הנדל"ן בחו"ל, על כוונתה להגיע להסדר חוב, צנח מחירן של איגרות החוב של החברה בעשרות אחוזים. מבין 13 סדרות האג"ח, נפגעו בעיקר אלו עם המח"מ הקצר, ובמיוחד סדרה ט' שאמורה הייתה להיפרע כבר בסוף השנה, והתשואה עליה זינקה כבר ליותר מ-1,000% (!).

החשש של מחזיקי האג"ח הקצרות הוא כי אפריקה מבקשת לאחד את כל סדרות האג"ח (הקצרות והארוכות) לסדרה אחת או שתיים. אחד המוסדיים אמר על כך היום, כי "אנחנו לא רואים אפשרות משפטית שבעלי האג"ח הקצרות יקבלו הטבה לעומת בעלי האג"ח הארוכות. אני מניח שההסדר הסביר ביותר יהיה ליניארי, בו כולם יקבלו אותו הדבר. כך, אי אפשר יהיה לתקוף משפטית את החברה על העדפת נושים, ולשום בעל סדרה לא יהיה אינטרס לנסות לכופף החברה".

"האם לבייב מאמין שנגיע להסדר?"

איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל, ונדב גרינשפון, יד ימינו של לבייב, ניהלו בימים האחרונים סדרת פגישות עם המוסדיים במטרה להבין מהן הציפיות מהחברה. מכיוון שמדובר במו"מ, העמדה הראשונית של הצדדים עדיין נוקשה. "אם לבייב רוצה להישאר בעל השליטה בחברה, הוא חייב להביא כסף מהבית, אחרת נלך לפירוק", מבהיר נציג אחד המוסדיים הגדולים.

כהן וגרינשפון לא חשפו פרטים לגבי מתווה ההסדר, אך הם מנסים להעביר מסר שלא יסכימו לתת הרבה. מנגד, המוסדיים טוענים שאם שעיה בוימלגרין (בעבר שותפו של לבייב) ויתר על הלוואות בכ-320 מיליון שקל כדי להישאר בעל שליטה, גם לבייב צריך להכניס את היד לכיס, אחרת יאבד את השליטה.

"אנחנו לא מענישים אותו, אך הוא צריך לקנות בחזרה מניות כדי שלא יאבד שליטה בחברה במהלך הדילול, בתמורה לוויתור על חלק מהחוב", מסבירים המוסדיים. נקודות נוספות שינסו מחזיקי האג"ח להשיג במהלך המו"מ על הסדר החוב, הן: שעבוד של נכסים ציבוריים או פרטיים לטובת מחזיקי האג"ח, חסימת עסקאות בעלי עניין ומניעת משיכת דיבידנד. כמה מהגופים המוסדיים המחזיקים בהיקפים משמעותיים בחלק מסדרות האג"ח, מתקשים לקבוע דרישות מינימום לקבלת הסדר מול החברה, ובעיקר מחכים למוצא פיו של לבייב.

מלבד ההיקף העצום של החוב, ישנם אינטרסים שונים למשקיעים השונים, ונראה שיהיה קשה מאוד להגיע להסדר שיוסכם על כולם. האג"ח נרכשו ברמות מחירים שונות, ישנן אג"ח קצרות מול ארוכות, וכן אג"ח מול אחזקה במניות. המחזיקים הגדולים באג"ח של אפריקה ישראל - פסגות, מגדל ומנורה - יהיו ככל הנראה אלה שיכריעו את הכף.

"לא רואה מנוס מהקפאת הליכים"

לצד המוסדיים השואפים להסדר, יש המציגים קו לוחמני יותר. אחד מאותם משקיעים אמר היום: "לצערי, אני לא רואה מנוס מהגעה לבית משפט שיכריז על הקפאת הליכים. אני לא יודע אם זה אינטרס של המוסדיים ללכת לכיוון כזה, אבל בשלב הזה נראה כמעט בלתי אפשרי או בהסתברות נמוכה שכולם יהיו בוגרים ויגיעו להסכמות. יש כל כך הרבה אינטרסים ומעורבים, שכל אחד מהם ודאי ימשוך לכיוון אחר. לא בטוח שלבייב עצמו מאמין שיהיה אפשרי לגבש הסדר בסדר גודל שכזה".

בתוך כך, באיחור אופנתי, הפחיתה חברת מידרוג את דירוג האג"ח של גלובל פייננס 8, המחזיקה ב-30% מאג"ח ט' של אפריקה ישראל. גלובל פייננס היא אג"ח מגובה איגרות חוב תאגידיות, המורכבת ממספר סדרות אג"ח שספגו הורדות דירוג של עד 10 רמות.

מידרוג הפחיתה גם את דירוג האג"ח של אפריקה תעשיות , חברה בת (71%) של אפריקה ישראל, בשתי רמות מ-A3 ל-Baa2, עם אופק שלילי.

גם החברה הבת אפריקה מגורים (75%), שנהנית מהעלייה במחירי הנדל"ן למגורים בישראל, ספגה הפחתת דירוג מצד מידרוג, מ-A1 ל-A3, בשל הקשר המשפחתי.