שנה לקריסת ליהמן ברדרס: מה השתנה ומה למדנו?

"אסון ה-11 בספטמבר" של הכלכלה העולמית, לדעת רבים, גרר אחריו את השווקים בעולם מטה ■ למדנו לקח? בינתיים "אין שום שינוי יסודי בדרך שבה מתנהלים הבנקים או הפיקוח עליהם יש פשוט פחות מהם"

יום השנה לקריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס מתקרב, "אסון ה-11 בספטמבר" של הכלכלה העולמית, לדעת רבים . כמעט לפני שנה, ב-15 בספטמבר 2008 הגישה החברה בקשה לפשיטת הרגל הגדולה בהיסטוריה.

נפילת ליהמן הרעידה את השווקים והפילה בורסות בעולם, היא הייתה קוביית הדומינו של המערכת הפיננסית. בשבוע שבו קרסה קרו עוד כמה דברים: בנק ההשקעות מריל לינץ' נמכר לבנק אוף אמריקה, ענקית הביטוח aig נזקקה להזרמת הון של 80 מיליארד דולר כדי שלא תקרוס.

"חילוץ ליהמן ברדרס היה למעשה גורם לממשל לפנות מקום למוסד הבא אחריו ליפול במקומו", כך אמר השבוע מנכ"ל גולדמן זאקס, לויד בלאנקפיין, במהלך נאום שנשא בעיר פרנקפורט. להערכתו, חילוץ של ליהמן ברדרס אשר נמחקה ממפת הבנקאות העולמית במהלך ספטמבר אשתקד, היה עלול להוביל לאסון גדול עוד יותר.

בשנה שחלפה מאז נפילת ליהמן, ידעו שוקי העולם תהפוכות רבות. מדד הדאו ג'ונס ירד מ-11,422 נק' ל-6,547 ב-9 במארס, יותר מ-100 בנקים נכשלו, הממשל הפדרלי הזרים יותר מ-200 מיליארד דולר של משלמי המסים כסף לתוך הבנקים. ברחבי העולם, בנקים מרכזיים הורידו ריביות לרמות אפסיות וממשלות הזרימו מאות מיליארדי דולרים כדי להמריץ את הכלכלות.

"אין שום שינוי יסודי בדרך שבה מתנהלים הבנקים או הפיקוח עליהם", אמר פיטר ג'יי סולומון, לשעבר סגן יו"ר ליהמן, שמנהל היום בנק ההשקעות בניו יורק. "יש פשוט פחות מהם", הוא הוסיף.

פקידים בוושינגטון אומרים כי הם מעודדים מכך שהשווקים הפיננסיים והכלכלה מראים סימני התאוששות, אך עדיין הם מרגישים צורך עצום לקבוע כללי פיקוח חדשים.

5 לקחים שיש לזכור:

1. פיזור ההשקעות עובד, אך אין דבר בטוח

"המשקיעים צריכים לפעול לפי העקרונות הבסיסיים לפיזור ההשקעות", אומר פרופסור אנדרו לו מאוניברסיטת MIT. הוא ומומחים אחרים טוענים כי לנוכח התנודתיות העולה בשוק, אנו חייבים לנהל את הסיכון כראוי ולהשקיע בסוגים אחרים של נכסים (כגון, קרן גידור) בנוסף למניות ואגרות חוב. "אתה צריך להיות מוכן ליזום ולהתאים את תיק ההשקעות שלך מהר לשינויים בשוק", מוסיף אנדרו.

פיזור ההשקעות אכן עובד ומוריד את הסיכון, הבעיה היא שאנשים מצפים כי הוא יבטח אותם עד הסוף וזה בלתי אפשרי. המשבר לימד אותנו כי אפילו הקצאת ההשקעות הכי מתוחכמת לא מבטיחה שלא נאבד את הכסף בשוק נופל. אנו צריכים לפזר את ההשקעות בצורה נכונה ולבנות תיק השקעות מאוזן ויציב יותר מנכסים בעלי סיכון שונה שהמתאם ביניהם נמוך.

למשל, אם החזקת תיק מפוזר שבו: 35% מניות בארה"ב, 25% מניות זרות, 10% במזומן, ו-30% הכנסה קבועה (כולל אג"ח מוסדיות וממשלתיות), היית מאבד 28% בין 1 בספטמבר 2008 לתחתית השוק ב-9 למארס. לשם השוואה, S&P500 ירד כמעט ב-50% בתקופה הזו.

2. העולם מסוכן - הוא יישאר תמיד ככה.

המשבר הפיננסי לימד אותנו שהעולם מסוכן ותרחישים רעים עלולים להתממש. מחקרים מראים כי באופן לא מפתיע, רובנו חושבים שאנו יכולים להתמודד עם הסיכון יותר טוב כאשר השוק עולה מאשר כאשר הוא נופל.

3. גיוון הינו יעד קשה להשגה

כאשר ליהמן, AIG וחברות ענק אחרות התנדנדו בסתיו האחרון, למדנו בדרך הקשה כי הענקיות בוול סטריט יכולות לגרור את התיק שלך לשפל.

הדרך הטובה ביותר למנוע חשיפה רבה מדי למניות או נכסים מתעשייה ספיציפית, היא לחקור את תיק ההשקעות ביסודיות. דרך פשוטה יותר לעשות את זה היא להיצמד למדדי קרנות ההשקעות. השקעה רק ב-S&P 500 או במניות בוול-סטריט לא תמנע ממך לקבל את תשואת המומנטום של השוק, אך היא גם מסוכנת. חשוב תמיד לזכור שקרנות ההשקעות הם המראה למידע זמין בשוק.

ממולץ שתיק ההשקעות שלך יכיל אג"ח ממשלתיות ואג"ח צמודות למדד, אשר לעתים קרובות מתנהגות בצורה הפוכה לתשואת המניות.

4. זיהוי בועות בשוק הינו דבר קשה. הגנה מפניהן קשה יותר

"זיהוי בועה מראש אומר שהחלטותיהם של אלפי משקיעים שגויות", אמר יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, אלן גרינספן, בשנת 1999. נציין כי גרינספן לא הצליח להבחין בשתי הבועות הגדולות ביותר בהיסטוריה- בהיי-טק ובדיור.

5. פיזור ההשקעות על פני זמן

המשקיעים שהשקיעו את רוב כספם ב-2008, לא יכלו לנצל את מחירי השפל ששררו בשווקים בתחילת 2009. כך למדנו את חשיבות פיזור השקעות יעיל על פני זמן בנוסף לפיזור של סוגי ההשקעות. אנו צריכים לעשות ממוצע ברכישות שלנו - על ידי קנייה פעם במחיר גבוה ופעם במחיר נמוך.

אם הלקחים נלמדו, או יילמדו לא נותר לנו אלא להמתין ולראות.