בעקבות חשיפת "גלובס": דוסאן תתמודד במכרז חברת החשמל

חברת החשמל החליטה בסוף השבוע להגמיש את תנאי הסף במכרז הענק לאספקת טורבינות קיטוריות לחברה בהיקף של כ-400-500 מיליון דולר

חברת החשמל החליטה בסוף השבוע להגמיש את תנאי הסף במכרז הענק לאספקת טורבינות קיטוריות לחברה בהיקף של כ-400-500 מיליון דולר. זאת בעקבות הפרסום ב"גלובס" לפיו קונצרן הענק "דוסאן" מדרום קוריאה מבקש להצטרף להתמודדות במכרז.

בעקבות הגמשת תנאי הסף, מסתמן כי דוסאן תתמודד מול אלסטום וסימנס במכרז, מה שיבטיח תחרות טובה יותר במכרז.

כפי שפורסם ב"גלובס", החברה הקוריאנית, שרכשה את מסמכי המכרז, טענה כי חברת החשמל מונעת ממנה להתמודד וקבעה תנאי סף שמפלים אותה ביחס לספקיות אחרות.

בתנאי הסף דרשה חברת מהספקיות ניסיון מוכח בתכנון, הקמה ואספקה של טורבינות קיטוריות (מסוג F המתקדם ביותר) בהספק של לפחות 100 מגאווט עד נובמבר 2009. החברה הקוריאנית ציינה כי תוכל לעמוד בתנאי הסף בתוך מספר חודשים והחל מאמצע 2010.

בעקבות הפרסום, החליטה כאמור חברת החשמל כי יש הצדקה לשינוי תנאי הסף הטכניים. מדובר במכרז לאספקת תוספות קיטוריות לטורבינות גז לתחנות הכוח רמת חובב, אשכול, חגית ואופציה לאלון התבור. מועד אספקת הטורבינות נקבע לאוגוסט 2010.

יש לציין כי מועד הגשת ההצעות לשלב הטכני נדחה באחרונה לאוקטובר, כך ששלב הגשת הצעות המחיר יהיה רק החל מתחילת 2010.

המכרז עורר ביקורת בענף בטענה שבין החברות אלסטום היא המועמדת המועדפת על ידי חברת החשמל לביצוע הפרויקט. ועדת המכרזים בחברה אישרה לפנות ל-7 יצרנים בינ"ל של טורבינות קיטוריות בהם סימנס, אלסטום, GE, סקודה, אנסלדו, מיצובישי והיטאצ'י, ועניינה אותם בהגשת הצעות במכרז.

ואולם מלבד אלסטום שבוודאות תתמודד, וסימנס שבוחנת בחיוב את הנושא, שאר גורמים במשק החשמל הביעו פליאה על כך שחברת החשמל אכן לא פנתה לדוסאן מיוזמתה מאחר והחברה הקוריאנית סיפקה בעבר ציוד לפרויקטים רבים בחברת החשמל. לדברי הגורמים, החברות הקוריאניות נוהגות להגיש הצעות תחרותיות במכרזים מה שעשוי להוזיל את עלות רכישת הציוד. מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה אינה מוסרת מידע בנוגע למכרזים הנמצאים בתהליך".