הצעת ייעול לחברות הסלולר

תרמו רווחי ברכות שנה טובה באסמסים שממילא לא יגיעו בזמן, למטרה נאצלה

פעם, ממש מזמן, היינו מקבלים בדואר כרטיסי ברכה לכבוד ראש השנה העברי. אני מתכוון לדואר אמיתי, עם מעטפה, בול וחותמת.

כרטיסים לבנים ובהם ציור של יונה עם עלה זית איחלו לנו "שנת שלום ושקט". על רקע ברכת "שנת ביטחון ועוצמה" חייכה חיילת ומאחוריה טור חיילים חובשי כומתות אדומות. כרטיסים מבריקים בזהבים ובנוצצים ועליהם תבליט תפוח בדבש איחלו "שנה מתוקה ומאושרת". איגרות, שעליהן מצוירת תמונת נוף של ארץ ישראל הישנה איחלו "שנת פריחה לארצנו" וכרטיסי ברכה ישנים יותר, בשחור-לבן, בירכו את מקבליהם ב"שנת עלייה, עבודה והגנה".

לפי מאמר שמצאתי באתר e-mago.co.il, מאת חוקר התרבות הישראלית ד"ר חיים גרוסמן, מקורו של המנהג לשלוח ברכות שנה טובה היה בגרמניה בימי הביניים. רבני אשכנז המליצו לחברי קהילותיהם לברך זה את זה בכתב בימי חודש אלול. משם התפשטו האיגרות לקהילות מזרח אירופה ומאוחר יותר גם לשאר התפוצות. הגלויות המסחריות הראשונות הופיעו במאה ה-19 ואז גם הפכו ה"שנות הטובות" לגלויות הנשלחות בדואר.

עם הופעת הציונות ולאחר-מכן - הקמת מדינת ישראל, עודכנו הברכות במסרים ציוניים ולאומיים גאים. מי שמתגעגעים לימים ההם, יכולים למצוא באתרים שונים את כרטיסי הברכה הנוסטלגיים.

באחד האתרים גיליתי כרטיס ברכה ששלח הנשיא השלישי למר זרח הלוי מרחוב חוני המעגל 3, מאה שערים. "תודתי ותודות רעייתי על האיחולים לשנה החדשה ומיטב הברכה מקרב לב", כתב הנשיא וחתם בשמו המלא - שניאור זלמן שזר. על המעטפה מוטבע התאריך ונוספה גם חותמת עם צו השעה של 1964: "הצעד הנכון - חיסכון".

אם תתעקשו, תוכלו לקנות באינטרנט איגרות ברכה שכאלו ולשולחן ליקיריכם. זאת, כמובן בתנאי שאינכם מזועזעים מהמחשבה על הכנסת כרטיסי ברכה למעטפות, קניית בולים, ושלשול המעטפות לתיבה האדומה של דואר ישראל.

שמחה רבה למפעילי הסלולר

ואלה מאיתנו, שבמקרה אינם מתכוונים לשלוח השנה כרטיסי ברכה אמיתיים, מן הסתם כבר עסוקים בשיפוצים האחרונים של הברכה הווירטואלית שלהם, המהווה סמל לקידמה ולנאורות.

האפשרויות רבות: תמונה מחויכת של המשפחה על רקע השקיעה, איור מבודח בצירוף אמירה מתוחכמת, אנימציה משעשעת בליווי נעימה אלקטרונית מוכרת וכמובן, הלהיט של השנים האחרונות - זוג התולעים החביבות השרות בדואט "מה חדש, תפוח בדבש".

מאות מיליוני ברכות אלקטרוניות יקיפו את העולם בימים הקרובים, ייתקלו במנועי אנטי-ספאם מתוחכמים ויפרצו אותם ללא רחמים, עד שיגיעו לתיבת הדואר האלקטרוני שלנו ויפוצצו אותה בהודעות לבביות ואישיות כל כך.

ולצידן, יישלחו עשרות מיליוני SMS. שנות טובות יעופו באוויר לכל עבר וישמחו את מקבליהן, אבל בעיקר את המפעילים הסלולריים שלנו, שמתפרנסים כה יפה מכוונותינו הטובות.

למפעילים היקרים האלה יש לי אפילו בקשה קטנה: מאחר שממילא חלק ניכר מהאס-אמ-אסים לא יגיעו בזמן, אולי תתרמו את כל רווחי המסרונים למטרה כלשהי, על-פי בחירתכם? הרי כבר הרווחתם יפה ממנו בגמר האחרון של "כוכב נולד". אז מה דעתכם?

כך או כך, בגלל הרבה סיבות טובות, השבוע כולנו מאחלים לעצמנו ולקרובינו, שנזכה לשנה טובה יותר. אז שנה נפלאה לכם קוראים יקרים. ושגלעד שליט ישוב הביתה, במהרה. שנה טובה!