הבטן המלאה של נערי האוצר

התקפותיהם על בנק ישראל הן כשמן על גלגלי קרנות הגידור במסלול החרבת המשק

נתניהו חייב להתערב במשבר בשוק המט"ח לנוכח מסע הצלב של ראשי האוצר מול בנק ישראל.

בשוק המט"ח המקומי יש בעיה מחמירה והולכת והשלכותיה על כלכלת ישראל עלולות להיות מרחיקות לכת. מצד אחד החלטנו בסוף העשור הקודם להסיר את כל המגבלות ולהפוך לשוק חופשי. מצד שני אנו עדיין משק קטן שצמיחתו תלויה מאד בכלכלת יצוא ומכאן שכל מה שקורה בשוק המט"ח הוא כורח המציאות.

בנק ישראל מנסה להתמודד עם תופעה מסוכנת אותה בחר להגדיר "כשלי שוק". בשנה שעברה כשזיהה, באיחור רב יש לומר, את התופעה, חבר אליו האוצר במאמץ למגר את התופעה וכעבור מספר חודשים נראה כי שיתוף הפעולה תרם להצלחה.

נפגעו עד עמקי נשמתם

בתקופה הנוכחית נערכת מתקפה קשה מצד מי שכונו "נערי האוצר" ובראשם החשכ"ל שוקי אורן. מתקפה זו אינה תורמת למאמצי פישר בהתמודדות עם כשלי השוק, שמי שגורם להם בעיקר הן קרנות גידור זרות ומקומיות. נהפוך הוא - היא משמשת תחמושת בידם להמשך המתקפה המתוכננת היטב.

התבטאויות שר האוצר בוועדת הכספים בשבוע שעבר, הזיגזוג תוך כדי הישיבה שבה דיבר בהתחלה על התגייסות לסיוע במאבק, ואחרי שקיבל לידיו פתקים הכריז שהוא משאיר את המאבק לבנק ישראל, ודברי בכירי האוצר ובראשם שוקי אורן, מעוררים תמיהות גדולות.

לשר האוצר אין רקע כלכלי ועל כן הוא תלוי מאד במידע שמעבירים אליו אנשיו ועל כן אין להאשימו באינטרס כזה או אחר. ל"נערי האוצר" לעומת זאת יש בטן מלאה על בנק ישראל והעומד בראשו.

הם נפגעו עד עמקי נשמתם כשפישר זכה לכל הקרדיט על הטיפול ביציאה מהמשבר, בעוד שהם סופגים את כל הביקורת על חוסר מעש.

הם הפכו את פישר למטרה, כשידו הייתה על העליונה, גם במאבקו נגדם בעניין עצמאות בנק ישראל. מכאן ואילך, כך אני סבור, מטרתם להכשילו - וכל האמצעים כשרים, אין דרך אחרת להסביר את שורת התבטאויות שהלן:

1. שר האוצר אמר שבעיית הדולר היא בעיה בכל העולם ומול האירו והין היפני אין לשקל בעיה. זו טעות בסיסית. אם נתעלם מהימים האחרונים (דבריו של שר האוצר נאמרו ב-9/9) הרי שהדולר נע ברצועה צרה מאד כנגד רב המטבעות המרכזיים במחצית השנה האחרונה. לעומת זאת הנה מה שקרה למטבעות אלה ביחס לשקל:

דולר מ-4.27 ל- 3.76- החלשות בשיעור 12%
יורו מ- 5.70 מ- 5.38 - החלשות בשיעור 6%
יין יפני מ- 4.54 ל- 4.00 - החלשות בשיעור 13%
פרנק שוויצרי- מ- 3.7 ל- 3.5- החלשות בשיעור 6%

כך גם לגבי מטבעות רבים אחרים. רק הליש"ט שמרה על כוחה כנגד השקל בתקופה זו. היא ספגה לפני כן חבטה כה עזה שתקופה זו היוותה תיקון עבורה. אם נציג את סל המטבעות הנסחרים כנגד השקל נראה כי לעומת סל המטבעות התחזק השקל בכ-8%.

משמעות התחזקות סל המטבעות היא עודף היצע מקומי. עודף זה נובע רובו ככולו מהיצע שמגיע מקרנות גידור החפצות ברווח מהיר כתוצאה מהתחזקות השקל. ללא עודף זה היה הדולר נסחר סביב 4 שקלים, והאירו סביב 5.85.

2. שר האוצר אמר שאינו מזהה פעילות או מתקפה של ספקולנטים. האם בנק ישראל משקר? לידיעת שר האוצר. פעילותן המשמעותית של קרנות הגידור החלה כבר בתקופת הנגיד קליין.

בעקבות אמרתו המפורסמת על סכנה לבנק מקומי זיהו הקרנות את פוטנציאל הפיחות ופעילותן הביאה את גל הפיחות האחרון דאז שגרם לשער 5 שקלים לדולר. לפני 3 שנים החל גל נוסף בעקבות מלחמת לבנון.

לתיסוף משער 4.2 ל-3.8 אחראית קרן גידור אחת שמכרה כנגד כל השוק סכום המוערך בין 15 ל-20 מיליארד דולר. את התוצאות כולנו יודעים ומשם ראו אחרים כי טוב והצטרפו למשחק עד לפעולת בנק ישראל והאוצר בשנה שעברה.

3. שוקי אורן אומר: "אנשים לא מבינים על מה הם מדברים. מי הוא אותו ספקולנט? האם הוא חובש כובע? אין דרך לזהות את הסוחר הספקולנטי בשוק המט"ח. כשכיל עושה עסקת הגנה דרך דויטשה בנק - מי עשה את העסקה כיל או דויטשה? בספרים זה רשום כ'שחקן זר'".

ובכן כולם מבינים היטב על מה מדובר. לא צריך להיות מומחה בשוק על מנת לראות את המספרים המשתקפים בנתוני בנק ישראל. גם אם כי"ל וכל חברות היצוא ימכרו את כל תמורותיהן שנה למפרע דרך בנקים זרים, לא יהיה בכך כדי להסביר את המיליארדים שהומרו לשקלים.

4. "המיסוי בלתי אפשרי וזו סובסידיה ליצואנים"- המיסוי אפשרי בהחלט כמו שכל תושב ישראל ממוסה על עסקות כאלה ואחרות וניתן די בקלות לזהות את הפעילות.סובסידיה ליצואנים? בינתיים אנחנו מעניקים מתנות לקרנות הגידור על חשבון היצוא שלנו. מה יותר חשוב?
תושב מקומי שעושה פורוורד ממוסה במקור ואילו הבנק הזר פטור ממס. אולי מציעים לנו כאן מנגנון התחמקות ממס? במקום לעשות עסקת פורוורד באמצעות בנק ישראלי ותשלום מס במקור בעקבות רווח מהפרשים, אפתח חשבון בחו"ל ואעשה את העסקה באמצעות דויטשה וכך אתחמק ממס?

5. "בנק ישראל פועל כספקולנט ומסכן את כולנו בהמשך רכישותיו"- בנק ישראל, מר אורן, מחלק את יתרותיו בין סל מטבעות. אם הוא מסכן אותנו איפה אתה בתמונה? ישראל חייבת כ 30 מיליארד דולר - האם העובדה שאינך מגדר חוב זה הופכת אותך לספקולנט באותה מידה ומכניסה אותנו לסיכון במידה ויתרחש פיחות משמעותי?

6. "הבעיה אינה עם הספקולנט היומי המאזן את השוק.הבעיה היא עם אלה שצוברים את הפוזיציה לאורך זמן ואז יוצרים בעיה"- בדברים אלו מר אורן אמרת הכל. זה בדיוק מה שעושות כאן הקרנות והשחקנים שהולכים ומתרבים ככל שחולף הזמן ואנו נכשלים בהתמודדות. זה בדיוק מה שהופך את השוק מחופשי לנשלט וכאן הסכנה.

יש דוגמאות נוספות, אך נראה לי שדי באלה כדי להעביר את המסר. נוצר כאן לטעמי מצב חמור שבו נלחמת קבוצת גורמים באוצר נגד בנק ישראל ומדיניותו. זה מאבק מיותר הפוגע בבנק ישראל ובמאמציו - פוגע ביצואנים, בתעשיינים ובכולנו. לדעתי על ראש הממשלה לקחת יוזמה ולהביא באופן מיידי לסיום המחלוקות ולהתמודדות משותפת נגד איומי ה"שוק החופשי".

יש להקשיב ליצואנים שאומרים שתיסוף נוסף יפגע בהם אנושות. להקשיב ליועץ אורי יוגב שאמר ששער 3.5 הוא אסון למשק שלנו, להקשיב לכלכלנים בכירים המזהירים כי חזרה לשער 3.2 תגרום לשואה כלכלית, יש להקשיב לכל אלו, ויפה שעה אחת קודם.


איסוף הנתונים למאמר זה, בשיתוף חברת "מרווחים".

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  2. לקשר במיילRika40@012.net.il

  3. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.
  4. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי