אופטימיות בשוק העבודה: עלייה של 6,500 משרות בממוצע ליום

רוב המעסיקים צופים כי תהיה עלייה במצבת כוח-האדם שלהם, בעוד שברבעון הקודם רובם צפו ירידה

שוק העבודה מגלה סימני התאוששות ברבעון השלישי של 2009. כך עולה מנתונים ראשוניים שמפרסם היום (ב') מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, בראשות בני פפרמן. הנתונים מצביעים על גידול של 40% במספר המשרות הפנויות בכל יום נתון, לעומת הרבעון השני של השנה. מדובר בתוספת של 6,500 משרות, אולם עדיין מדובר ברמה הנמוכה ב-37% ביחס לרבעון השלישי של 2008.

מאזן התעסוקה עדיין שלילי, כלומר ישנם יותר מפוטרים מאשר איושי משרות, אולם גם בפרמטר הזה נרשם שיפור. אם ברבעון השני המאזן עמד על 10.9(-), הרי שברבעון השלישי הוא עומד על 7.9(-). ביום שבו המאזן יעמוד על אפס מספר הנפלטים משוק העבודה יהיה זהה למספר איושי המשרות, ואילו סימני צמיחה מובהקים יירשמו רק אם המאזן יהיה חיובי כלומר יותר איושי משרות לעומת מפוטרים.

בסקר הרבעוני שעורך משרד התמ"ת בקרב מעסיקים במשק, עולה כי לראשונה מאז המשבר מספרם של ה"אופטימיים" דומה ואף גבוה מעט מזה של "הפסימיים". במילים אחרות, המעסיקים הפסיקו לראות שחורות. כך למשל, רוב המעסיקים צופים כי תהיה עלייה במצבת כוח האדם שלהם, זאת בעוד שברבעון הקודם רובם צפו ירידה. עדיין מרבית המעסיקים צופים ירידה בהיקף הפעילות העסקית שלהם לרבעון הקרוב, אך מדובר בשיעור נמוך משמעותית מזה שנצפה ברבעון הקודם.

"ראוי לציין כי הציפיות נתפסות כמשתנה מקדים לשינויים במשק ועל כן הן מעידות על מידת ביטחונם של המעסיקים במצב המשק, ועל מידת רצונם להמשיך ולגייס עובדים ברבעונים הבאים", אומרים היום במשרד התמ"ת. "המאזן הניטרלי ואף מעט חיובי של הציפיות מאותת על שיפור בביקושים לעובדים ובפעילות גם ברבעונים הבאים, אם כי חשוב להדגיש כי נתונים אלו עדיין נמוכים משמעותית מהציפיות בשנים 2004-2008", סייגו במשרד. בני פפרמן מציין כי הנתונים מראים כי גם ברבעון הבא ירשם גידול באבטלה, אולם הוא מדגיש כי האבטלה תגדל "בקצב הרבה יותר איטי משידענו ברבעונים האחרונים".