HSBC מסמן את 4 המטבעות שצפויים להתחזק בקרוב

[לאתר המט"ח] [לטבלת שערי חליפין] הריאל, השקל, הפזו והזלוטי ■ מטבעות בעולם מושפעים מאז המשבר מרמת ריביות נמוכה ומהמאמצים של הממשלות המקומיות לחזק את כלכלתן

מטבעות בעולם מושפעים מאז המשבר מרמת ריביות נמוכה ומהמאמצים של הממשלות המקומיות לחזק את כלכלתן. בסקירת מטבעות שהוציאו לאחרונה כלכלני HSBC, הם מסמנים את ארבעת המטבעות העיקריים שצפויים להתחזק בטווח הקצר.

הריאל הברזילאי

נתוני התעסוקה האחרונים בברזיל מחזקים את האמונה של כלכלני HSBC בכך שהכלכלה המקומית מתאוששת בעקביות. גם מדדי האמון השונים מצביעים על שיפור מסוים, וברמת אמון הצרכנים כבר רואים אופטימיות. לכן, ההנחה היא שצריכת משקי הבית במדינה צפויה להשתפר, וכתוצאה מכך תחזית הצמיחה חיובית יותר.

ב-HSBC צופים כעת כי הצמיחה ב-2009 בברזיל תהיה אפסית, לעומת תחזית קודמת לצמיחה שלילית של 0.3%. תחזית הצמיחה ל-2010 הועלתה ל-4.6% מ-4.1% בתחזית הקודמת. כתוצאה מהצמיחה המהירה גם המחירים צפויים לצבור תאוצה, וב-HSBC העלו את תחזית האינפלציה ל-2009 ל-4.7% מ-4.4% בתחזית הקודמת.

ומה לגבי הריבית? ב-HSBC מעריכים כי ההקלה המוניטרית בברזיל, שם הריבית היא 8.75%, עומדת בפני סיום. הם צופים שהורדות הריבית הסתיימו, ושהריבית בברזיל תעלה באופן הדרגתי, בעיקר ברבעון האחרון של 2010, ותעמוד בסוף אותה שנה על 9.5%.

הרעה נוספת במאזן התשלומים של ברזיל תגיע רק ב-2010. מנגד, עמידותה במשבר האחרון והציפיות לצמיחה מואצת בשנה הבאה, עשויים להגדיל את כמות הכסף שתזרום למדינה בחודשים הקרובים. לפיכך, ב-HSBC מאמינים שהריאל הברזילאי ייהנה מתמיכה נוספת, והם מתקנים את מחיר היעד החזוי לריאל ל-1.80 ריאל לדולר בסוף 2009, ול-1.70 ריאל לדולר ב-2010. זאת, בהשוואה לתחזית קודמת של 2.10 ריאל לדולר ו-2.20 ריאל לדולר, בהתאמה.

הפזו המקסיקני

הפזו המקסיקני נהנה בחודש האחרון מתמחור מחדש של הסיכון ושל ההתאוששות במדינה. עם זאת, ב-HSBC סבורים שהפזו ימשיך להדביק את הפער לעומת מטבעות אחרים באזור, אחריהם הוא פיגר עד כה. הכלכלה האמריקנית תתרום לכלכלה המקסיקנית יותר מלכל מדינה אחרת באמריקה הלטינית.

למרות שהכלכלן האזורי של HSBC הוריד את תחזית הצמיחה של מקסיקו, לצמיחה שלילית של 7% ב-2009, כלכלני הבנק שואבים עידוד מכך שבמדידה רבעונית, ובנטרול עונתיות, צפויה צמיחה חיובית במחצית השנייה של השנה, עובדה שמאשרת את הערכתם לכך שהמיתון נגמר ושגם מקסיקו בדרכה להתאוששות.

תמיכה נוספת מקבל הפזו מהעלייה במחירי הנפט - אחד ממקורות ההכנסות המשמעותיים של המדינה. הריבית לא צפויה להשתנות השנה, והיא תמשיך לעמוד על 4.5%. ב-2010 הם צופים שהיא תועלה באחוז.

יתרון נוסף של הפזו הוא מסחר ה-Carry Trade, בו משקיעים לווים במדינות בהן הריבית נמוכה ומשקיעים במדינות ובמטבעות שנושאים ריבית גבוהה יותר. משקיעים אלו מבצעים פוזיציות שורט על הדולר ולונג על מטבעות נושאי ריבית גבוהה יותר כמו הפזו.

ב-HSBC מציינים כי פריצת מחסום ה-13.00 פזו לדולר יכולה להוביל את המטבע לשער של 12.71 פזו לדולר.

הזלוטי הפולני

כשכלכלות מזרח אירופה החלו לצלול במהירות, ברבעון הרביעי של 2008, הזלוטי הפולני נחלש בשיעור חד הרבה יותר מאשר מטבעות אחרים באזור. זאת, למרות החוזק היחסי של הכלכלה הפולנית בכניסה למשבר.

גם ברבעון הראשון של 2009 הזלוטי נותר בין המטבעות בעלי הביצועים הגרועים ביותר במרכז ומזרח אסיה, שהפכו לאחד האזורים הכי פחות אטרקטיביים להשקעה.

נזילות המטבע הפולני מסבירה באופן חלקי את ביצועי החסר של הזלוטי. לא רק שתהליך הקטנת המינופים פגע באזור באופן קשה ביותר, גם קלות הוצאת הנכסים הפיננסיים מפולין פגעה במטבע.

הזלוטי לא הגיב לשיפור בסנטימנט בשווקים עד יולי האחרון, אך מתחילת יולי המטבע החל להתחזק בשיעורים חדים יותר ממטבעות בשווקים מתעוררים אחרים.

ב-HSBC מעריכים כי הזלוטי ימשיך להתחזק, בעיקר מול האירו, כשהשער הצפוי עד סוף השנה הוא 3.80 זלוטי לאירו. ב-2010 הוא צפויה להתחזק עוד לרמה של 3.40 זלוטי לאירו.

השקל הישראלי

תחת הכותרת, "אין רגע דל", מזכירים ב-HSBC את מגוון הפעולות שביצע בנק ישראל לאחרונה כדי לחזק את הדולר - העלאת הריבית ורכישות הדולרים, שהגיעו לשיא יומי של 800 מיליון דולר. למרות פעולותיו של בנק ישראל, ב-HBSC מעריכים כי השקל עוד יתחזק לכ-3.70-3.75 שקל לדולר עד סוף השנה, תחת הנתונים המאקרו-כלכליים החזקים והמדיניות המוניטרית המהודקת.

ב-HSBC מציינים שהכלכלה הישראלית צלחה את המשבר בצורה טובה למדי, ושהמדיניות המוניטרית שהונהגה בישראל בשיא המשבר הייתה תומכת צמיחה בצורה יוצאת דופן.

עם הסימנים לאינפלציה, בנק ישראל היה הראשון מבין הבנקים המרכזיים בעולם להעלות את הריבית בספטמבר. אחרי העלאת ריבית בשיעור של 0.25%, מעריכים ב-HSBC כי עד סוף השנה תבוצע העלאה נוספת בשיעור זהה. הרחבת הפער בין הריביות בישראל ובארה"ב צפויה להעניק תמיכה נוספת לשקל מול הדולר. *