רמז לא נעים מהגרף של בורסת סין

סיכום שנת הכסף הזול בעולם ובחינת הסיכוי לחזרת ייצור ותעשייה לעולם המערבי

משה שלום הא סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

ככל שהזמן מתקדם והסבירות לתיקון משמעותי בשווקים הפיננסיים גדלה, אני מקבל יותר שאלות בדבר הגורם שיניע ויתחיל תהליך זה. מלחמת סחר, כמו זו המסתמנת בזעיר אנפין בין סין וארה"ב יכולה בהחלט להיות גורם כזה.

הגעתו של נשיא דמוקרטי, הנתון במידת מה ללחץ ארגוני העובדים, המאבדים מקומות עבודה לטובת הגלובליזציה, והצורך של המשק הסיני לייצר עוד ועוד תעסוקה כדי לשמור על שקט פוליטי, יכולים להניע תהליך מסוכן עבור אלה הדוגלים ביציאה קרובה מהמשבר העולמי.

אנצל אירוע זה כדי להאיר כמה נקודות מעניינות לגבי סין כמעצמה מתעוררת, ולהביא בפניכם נקודות למחשבה, בנוגע לעתיד התעשייתי של ענק זה. למרות שנהוג לחשוב שהגלובליזציה העבירה את הייצור לאסיה, ולסין במיוחד, ושהמערב המפותח הפך מחברה תעשייתית לחברה של שירותים וצריכה, יש לזכור:

  1. רוב היצור נבנה על בסיס ידע מערבי. כמות הפטנטים של כל התעשייה הסינית משתווה לזו של כמה חברות גדולות כמו IBM. אמנם, הידע דולף אבל הידע החשוב ביותר, הוא זה הקיים בעתיד ולא זה המיושם כבר. ולמערב שליטה כמעט מוחלטת על ידע עתידי זה.

  2. מניעים פוליטיים, הורדה של תנאים סוציאליזם ואבטלה מתמשכת, יכולים להביא לירידה משמעותית בעלות העבודה בחברות המפותחות.

  3. עלייה משמעותית במחיר האנרגיה, יכולה לגרום לחוסר כדאיות של העברת חלקים, או חומרי גלם, כדי לייצר מוצר, המיועד למשלוח חזרה לצריכה בשווקים המפותחים.

  4. השוק המקומי הסיני עדיין לא בנוי לקלוט תעשייה, שתיצור בעיקר עבורו.

  5. הצרכן המערבי היה הנפגע העיקרי ממשבר האשראי העולמי. הוא עדיין נמצא במצב נפשי של חסכון, לצורך כיסוי חובותיו, לאחר שערך ביתו ירד משמעותית, ומשכורתו נמצאת בסכנה.

  6. המשק הסיני מתחרה על המשאבים הטבעיים העולמי, ובכך מעלה את מחירם. תופעה זו מייצרת אינפלציה המקשה עוד יותר על הציבור המערבי בתקופה זו, והמחייבת ממשלות מערביות לשלם יותר עבור המשאבים המיובאים.

  7. כל הגורמים האלה מתחילים לתת את אותותיהם במחשבה הכלכלית, ואנליסטים רבים מתחילים לנבא סוג של גלגול חזרה של התהליך הגלובלי שהזכרתי בתחילה, דהיינו חזרה מסוימת של התעשיות עתירות העבודה לכיוון המובטלים המערביים.

כהשלמה, הבה נסתכל על הגרף השבועי של בורסת שנחאי, המייצגת את המשק הסיני:

משה שלום סין



  1. לאחר הירידה העצומה שספג השוק ב-2008, הוא הצליח לתקן בדיוק 38.2% (2 סגול) מן הירידה ולהגיע ל-3500 ביולי השנה.

  2. הספרור המוצג טוען גם שסדרת גלי ה-ABC נגמרה, לאחר שהמחיר חצה מטה את קו המגמה העולה (3 סגול) אשר תמך בה מתחילת 2009.

  3. הזכרתי פעמים רבות, שככל שיש לנו גורמים טכניים רבים בנקודה אחת, כך הסבירות שהאירוע יקרה, גדלה. ראו איך זה התקיים בנקודה העליונה של C.
    הגורמים שם היו:

    - המחיר פגש את קו המגמה היורד מן השיא של 2007.
    - אזור התנגדות קודם, אשר היה גם שיאו של גל 4 בירידה.
    - וכבר הזכרתי את ה-38.2% תיקון פיבונצ"י.

היעד הסביר ביותר לגל היורד הנוכחי נמצא באזור 2400-2300. שם נמצא אזור תמיכה די חשוב ואזור תיקון 61.8% מכל העלייה האחרונה. יש הרואים את המדד הזה כמקדים לשאר המדדים בעולם. כך היה בתחילת המשבר, האם זה יהיה גם עתה?

עידן הכסף הזול

ובלי סיכומי שנה, אי אפשר. מה היה לנו מאז ראש השנה הקודם?

משבר עולמי אשר מחק למעשה ענף שלם מהעולם הפיננסי האמריקאי: בנקים להשקעות. בר-סטרנס, ליהמן, מריל-לינץ" נבלעו או נמחקו, כל השאר הפכו לבנקים רגילים כדי לקבל סיוע ממשלתי. ראינו בנקים מרכזיים קונים אג"חים המוגדרים "רעילים" ואג"ח מדינה במסגרת ה-QE המפורסם, לצורך הקלה על קיפאון במערכת הפיננסית העולמית.

ראינו שווקים נופלים לשפל שהחזיר אותם לתחילת שנות ה-90 ונמוך מכך, וראינו בפעם הראשונה מדינות על סף פשיטת רגל. ראינו תוכניות הצלה בהיקף טריליונים עוברות תוך שבוע וראינו את חברת המכוניות הגדולה בעולם פושטת רגל.

וכדי להילחם בהתפוצצות בועת אשראי זו (כסף זול, אשר דחף בועת נדל"ן)החליטו הקברניטים ליישם מדיניות ישנה נושנה: שוב כסף זול והרבה. ביחד עם דיבורים על רגולציה יותר מקפידה, קיצוץ בבונוסים של טריידרים, הלאמות של גופים גדולים מדיי לפשיטת רגל ויצירת פרויקטים לצריכה ממשלתית, הכלי העיקרי נותר ריבית אפסית למערכת הבנקאית.

התקווה הייתה ונותרה, שכסף זה יגיע איכשהו לעסקים אבל נראה שהוא מתמהמה ונשאר בינתיים מאחורי חומות הכללים החדשים למתן הלוואות.

שווקי המניות והסחורות (ובארץ הנדל"ן) הפכו להיות הנהנים העיקריים של ההון הזול הזה. קוראיי כבר יודעים שאני רואה את כל השלב העולה האחרון כתיקון טכני לירידה הראשונית, אבל גם לאלו הסבורים שעלינו על רכבת ההתאוששות האמיתית נותרה בעיה חמורה אחת: מתי ואיך סופגים מחדש את עודף הכסף במערכת?

ובמעבר חד:

אני מאחל לכל הקוראים שנה טוב ומבורכת, שנת שגשוג ומילוי משאלות. מי ייתן ונוכל להצליח למצוא הגיון בנעשה בכלכלה ובשווקים ושהידע הזה ינוצל לטובה.

אני מאחל לכולם הצלחה בפיתוח כלים בסיסיים לקבלת החלטות עצמאיות מועילות. מצידי, אנסה להיות לעזר ולהאיר את עיניכם בניתוחים הטכניים והפונדמנטליים המוצגים ובתשובות לשאלותיכם ופניותיכם. שוב, שנה טובה ומפרנסת לכולכם.

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com
  2. משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.