מאקרו ארה"ב: המכירות הקמעונאיות זינקו באוגוסט ב-2.7%

העלייה החדה ביותר מזה 3 שנים ■ זאת בתגובה לתוכניות הסיוע של הממשל לרכישת כלי רכב ■ מדד המחירים ליצרן זינק ב-1.7% לעומת צפי לעלייה של 0.8% ■ בשנה האחרונה ירק המדד ב-4.3% לעומת צפי לירידה של 5.3%

שטף של נתוני מאקרו בארה"ב הציף את וול סטריט לפני תחילת המסחר והחוזים העתידיים שהצביעו לפני הפרסום על ירידות קלות עברו לעליות קלות.

המכירות הקמעונאיות בארה"ב זינקו באוגוסט ב-2.7% לעומת צפי לעלייה של 1.9%, מדובר בעלייה החדה ביותר שנרשמה בנתון זה מזה 3 שנים, זאת בעיקר כתוצאה מתוכנית הממשל "מזומן תמורת גרוטאה" שהקפיצה את מכירות כלי הרכב בארה"ב. נתוני החודש הקודם עודכנו לירידה של 0.2% לעומת פרסום קודם שהיה ירידה של 0.1%.

בניטרול מכירות כלי רכב נרשמה עלייה של 1.1% במכירות הקמעונאיות לעומת צפי לעלייה צנועה בהרבה של 0.4%, מה שמצביע על כך שלא רק תוכניות הממשל עודדו את הצרכנים לשוב לחנויות בקיץ האחרון. הנתון המנוטרל בחודש הקודם עודכן לירידה של 0.5% לעומת פרסום קודם שהיה לירידה של 0.6%.

"לאחרונה נוצר רושם שהמגזר הצרכני בארה"ב מפגר אחר המגזר היצרני", אמר רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות. "העלייה המפתיעה במדד המכירות הקמעוניות מהווה נתון חיובי בהקשר זה, אם כי ראוי לצנן מעט את ההתלהבות ולהזכיר שמדד זה עדיין נמוך ב-5% מהתקופה המקבילה אשתקד. ראויה לציון העובדה שהמכירות ללא כלי רכב וחלפים, המייצגות טוב יותר את ליבת הצריכה הפרטית ונתונות פחות לתנודות אקראיות, עלו ב-1.1%, פי 3 מההערכות המוקדמות. זה נותן פתח לתקווה שגם בתום מבצע גרוטאות תמורת מזומן והתמריצים האחרים, המכירות תמשכנה לעלות".

עוד פורסם היום מדד המחירים ליצרן שזינק באוגוסט ב-1.7% לעומת צפי לעלייה של 0.8%, כאשר מדד הליבה עלה ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.1%. במונחים שנתיים נרשמה ירידה של 4.3% במדד לעומת צפי כי תרשם ירידה של 5.3%. ובמדד הליבה בו מנוטרלים מחירי האנרגיה וכלי הרכז נרשמה עלייה במונחים שנתיים של 2.3% לעוןמת צפי לעלייה של 2.2% בחודש אוגוסט.

נתון נוסף שפורסם היה מדד האמפייר סטייט המצביע על הפעילות היצרנית באיזור ניו יורק בחודש ספטמבר אשר זינק ל-18.88 נק' לעומת צפי ל-15 נק'.

לאחר פתיחת המסחר פורסם גם נתון המלאים העסקיים שירדו ביולי ב-1% לעומת צפי לירידה של 0.9%, נתוני חודש יוני עודכנו לירידה של 1.4% לעומת פרסום קודם לירידה של 1.1%.