מיילן תתחרה בקופקסון של טבע? האנליסטים מסרבים להתרגש

הבקשה של חברת מיילן לאשר גרסה גנרית לתרופת הדגל של טבע, לא מביאה לשינוי ההמלצות של בתי ההשקעות ■ "המרחק בין התרופה לשוק הוא גדול", אומרים שם

בקשת האישור לגרסה גנרית של תרופת הקופקסון שהוגשה על-ידי חברת מיילן, מעוררת את חששם של המשקיעים בטבע , והביאה לירידה של 1.9% במניית החברה במסחר אמש נאסד"ק. אולם האנליסטים המסקרים את החברה, מתרגשים פחות מהתחרות העתידית שאולי צפויה לה, ובינתיים לא משנים את המלצותיהם לגביה.

"מדובר בסיכון זוחל", אומר גלעד שריג ממחלקת המחקר של בנק הפועלים. "הניסיון להכניס קופקסון גנרי לשוק קיים ואי-אפשר להתעלם ממנו, אבל המרחק בין התרופה לשוק הוא גדול, וזה לא צפוי לקרות בשנתיים הקרובות".

הקופקסון היא תרופות הדגל של טבע, והיא משווקת על-ידה משנת 1996. בשנה הנוכחית צפויה החברה הישראלית לרשום הכנסות של כ-2.1 מיליארד דולר מתרופה זו, כ-15% מסך ההכנסות המוערך שלה ל-2009, ולהרוויח בזכותה בין 750 ל-850 מיליון דולר, המהווים כ-25% מהרווח הכולל של החברה.

התרופה מיועדת לחולים בטרשת נפוצה, מחלה קשה במערכת העצבים הפוגעת בעיקר נשים וגברים לבנים בגילאי 50-60. הקופקסון מקילה על הסימפטומים של המחלה, ומאריכה את פרק הזמן בין ההתקפים. כתרופת מקור אתית, טבע נהנית מרווחיות גבוהה עליה.

"החשש הוא שתהיה פגיעה בהכנסות ובשולי הרווח של טבע", מסבירה נתלי גוטליב ממחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי. "אולם הפגיעה הזו לא תקרה מחר בבוקר. מדובר בהליך ארוך ומורכב שלוקח בממוצע שלוש שנים. צריך לזכור אותו, אבל הוא לא משפיע ברמה המיידית, ולכן אנחנו נשארים עם המלצתנו הקודמת לחברה, המלצת נייטרלי עם מחיר יעד של 55 דולר למניה (לעומת 51.7 דולר אמש - ר.ש)".

"לסחוט את הלימון עד הסוף"

זוהי הבקשה השנייה המוגשת ל-FDA לאישור גרסה גנרית לקופקסון, לאחר שביוני 2008 הגישה חברת סנדוז, החברה הגנרית השנייה בגודלה בעולם, בקשה לאישור שיווק תרופה גנרית כזו, ביחד עם חברת מומנטה. כיום יש לקופקסון שלוש מתחרות עיקריות: תרופת הרביף של סרונו, האוונקס של ביוג'ן, והטיסברי שמיוצרת אף היא על ידי ביוג'ן, שפיתחה אותה בשיתוף עם חברת התרופות אלאן.

טבע צפויה להערים קשיים על מיילן וסנדוז בשיווק התרופה, באמצעות תביעה בבית המשפט על הפרת פטנט, ופניה ל-FDA שיתייחס אל התרופה כתרופה ביולוגית, הדורשת ניסויים קליניים שיארכו זמן נוסף. לפי הערכות, הגרסה הגנרית של סנדוז ומומנטה לא צפויה להגיע לשוק לפני אמצע 2011, כשאצל מיילן מדובר ב-2012-2013.

"העננים מתקדרים מעל הקופקסון לא מהיום", מסכם שריג. "מדובר בתרופה בוגרת וטבע תנסה לסחוט את הלימון עד הסוף. אנחנו נשארים עם המלצתנו, 'תשואת יתר', עם מחיר יעד של 57 דולר למניה, ולוקחים בחשבון שיש כאן תהליך שמתקדם אט-אט".